Dette er vel en Maibock (eller "helles Bock")? Jeg funderer på å brygge en sjøl
.
Du skal ha pilsnermalt i bunnen, og så en god del münchner for å gi et solid maltpreg. (Jeg har også sett forslag om å bytte ut en del av pilsen med Maris Otter.) Jeg tenker å bruke 70% pils og 30% lyst münchner, og meske høyt for å få en solid munnfølelse; 69 grader. Det skulle gi relativt moderat utgjæring, så du må godt opp i OG. Jeg vil ikke ha den i den sterke enden, men dette er ikke lettøl, så jeg sikter mot å få 6,5% ABV. 1.065 => 1.016 gir 6,5%. Da er utgjæringsprosenten 74, og det er vel ikke så urealistisk? (Litt usikker; hører gjerne på råd fra erfarne sterkølbryggere.)
Humle betyr vel stort sett bitterhumle i bokkøl, men i en lys må det være lov å snike inn
litt godlukt: 15 gram på 10 minutter (25-liters brygg)? Bitterhumle Perle/Premiant/Northern Brewer (spiller ikke så stor rolle hvilken). 30 IBU.
Jeg har en skvett Imperial L17 i kjøleskapet, som visstnok er gjæren til Augustiner i München. Så jeg tenker å dyrke opp en solid porsjon av den (5-600 milliarder celler til 25 liter), og gjære på 9-10 grader.
Litt salter: Trekvart ts. kalsiumklorid og ei kvart ts. kalsiumsulfat (gips) som fordeles på mesk og kok. (Klorid løfter fram maltsmaken.)
Jeg tror dette ølet kan bli kijpt kjedelig hvis det ender opp med for lite syre, så jeg vil ha pH litt under 5, i alle fall, når jeg setter det til gjæring.