Jeg blei inspirert til å prøve meg på en bock igjen - har aldri fått det skikkelig til å svinge, dessverre - av denne podcasten:
https://www.experimentalbrew.com/podcast/brew-files-111-bocking-around-christmas-tree
Oppskrifta blir (omtrent) sånn:
OG 1.065, FG 1.018 (72% utgjæring), ABV 6,1%. 25 IBU, 30 EBC. 0,5 ts kalsiumklorid, 0,5 ts kalsiumsulfat, 0,5 ts magnesiumsulfat.
Malt til 25 liter etter nedkjøling (basert på 80% meskeeffektivitet)
2,60 kg lyst münchenermalt (40%)
2,60 kg mørkt münchenermalt (40%)
1,10 kg Wienermalt (17,3%)
0,14 kg Caramunich III (2%)
0,06 Carafa Special III (i skylling) (0,7%)
Humle
25 gr Northern Brewer @ 60
Gjær
Imperial L17 Harvest
Jeg er usikker på mesketemperaturen. Bryggeren i podcasten - Chris Enegren - oppgir at de først har et proteinsteg, så har de et hovedsteg på 63 grader, hever til 68 og drar en 2/3's dekoksjon som de koker i 20 minutter. Til slutt tilbakeføres dekoksjonen, og temperaturen stiger da til utmesk.
Jeg har tenkt å kjøre dekoksjon, men skal jeg bruke et hovedsteg på 63 grader? Vil jeg ha såpass høy gjærbarhet som det gir? 68 grader ville vært det "naturlige" valget, men på den annen side så får Beechum - som smaker grundig på ølet i podcasten og gir det en rimelig henrykt anmeldelse - meg til å ville brygge som oppgitt av Enegren. (Bortsett fra at jeg dropper proteinsteget.)
Enegren bruker forøvrig Weyermanns Barke-varianter av münchener- og wienermaltet, og hevder at de gir en helt spesiell kvalitet. (Münchenermaltet ligger forøvrig midt mellom vanlig type 1 og type 2 i farge, så han bruker 80% av det.)