Maltbase i bock.

Mortenpip

Norbrygg-medlem
I mitt hode er bock et øl med myye munchermalt. Men de bockene man kjøper smaker mer sjokolade enn muncher.

Hva er en typeriktig grist på en fyldig god bock?

Har brygget mine med ca 80% muncher litt pils og caramunich 1,2,3.
 
Satte en Dobbelbock i går..30 l kok:
4500 Munich-20 ebc
4200 Pilsner-3 ebc
1300 Caramunich-100 ebc
600 Dark Crystal-300 ebc
100 Special B-300 ebc
575 Amber -70 ebc
 
Bokk er munchener malt ferdig med det. Gjerne 100%. At bryggeriene brygger med krystall, karamell og fargemalt for å oppveie bruk av lyse malttyper er så sin sak, men vi hjemmebryggere trenger ikke det. Personlig har jeg funnet ut at 15-20% pilsner malt ikke utgjør noen nevneverdig forskjell i forhold til 100% munchener. Jeg bruker 15-20 pilsnermalt for bedre konvertering men kun derfor. Spesialmalt er jeg alltid forsiktig med nå det gjelder lagerøl. Men opptil 5% caramunchener eller krystall 100-200 EBC bruker jeg av og til.

http://beersmith.com/blog/2009/02/22/bock-and-doppelbock-beer-recipes-beer-styles/

Til syvende og sist er vi så heldige at vi kan tilpasse ølet til det vi selv synes er godt, og det er det som teller mest. Så hvis man ønsker å kalle et sterkt oktoberøl bokk så gjerne for meg.

mvh

Bårdd
 
Eg synest øl med for mykje munchernmalt fort vert for kvalmende


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Bokk er munchener malt ferdig med det. Gjerne 100%. At bryggeriene brygger med krystall, karamell og fargemalt for å oppveie bruk av lyse malttyper er så sin sak, men vi hjemmebryggere trenger ikke det. Personlig har jeg funnet ut at 15-20% pilsner malt ikke utgjør noen nevneverdig forskjell i forhold til 100% munchener. Jeg bruker 15-20 pilsnermalt for bedre konvertering men kun derfor. Spesialmalt er jeg alltid forsiktig med nå det gjelder lagerøl. Men opptil 5% caramunchener eller krystall 100-200 EBC bruker jeg av og til.

http://beersmith.com/blog/2009/02/22/bock-and-doppelbock-beer-recipes-beer-styles/

Til syvende og sist er vi så heldige at vi kan tilpasse ølet til det vi selv synes er godt, og det er det som teller mest. Så hvis man ønsker å kalle et sterkt oktoberøl bokk så gjerne for meg.

mvh

Bårdd
Enig med deg her, men hvorfor smaker ikke de man kjøper muncher malt. F.eks Ringnes julebokk som det var så mange som skrøyt av i en annen tråd nå rett før jul. Jeg måtte jo teste og den smakte mer sjokolade og var mye tykkere/søteere/fyldigere eller hva som blir rett enn alt av bocker jeg har brygget med munchermalt.
 
I mitt hode er bock et øl med myye munchermalt. Men de bockene man kjøper smaker mer sjokolade enn muncher.

Jeg er ikke noen ekspert på bock, men har inntrykk av at det er litt forskellige tradisjoner. De norske bockene er litt forskjellig fra de tyske, og her kan nok noe av forklaringa ligge.
 
En bock står nok snart for tur her. Det er noe jeg ikke har brygget før. Jeg er litt i tvil om jeg skal være purist og gå for stort sett bare münchnermalt, eller om jeg skal legge meg mer opp mot tradisjonelt norsk bokkøl, som vel krever litt spesialmalt (karamell, sjoko?).

Hvis jeg skal basere meg på bare münchnermalt, hvilken fargegrad skal jeg velge? En blanding av mørkt og lyst (blandingsforhold?), kanskje? Og hvis bare mørkt, så er det vel greit å blande inn noe pils, som @Bårdd skriver over her? Det er kanskje unødvendig hvis det er lyst münchnermalt med i gristen?

Noen som har et godt forslag til spesialmalt i "norsk bokk"?

Mesketemperaturen lurer jeg også litt på. Jeg har sett 68 grader et par steder, men hva med å gå høyere? Bock skal vel være litt "tjukk" i munnen?

Jeg er egentlig veldig lykkelig med 34/70 som lagergjær, og har ei solid krukke med fin slurry i kjøleskapet, men den gjærer nokså godt ut, og det blir antakelig feil. Jeg har wlp833, og bør vel heller bruke den? Hvor bør utgjæringsgraden ligge? Ned mot 70?

Eget forslag:
1. Trad: 50/50 lyst/mørkt münchnermalt, meske på 69. 833 på 9 grader.
2. Norsk: 40 lyst, 40 mørkt, 10 melanoidin, 5 cara 70, 5 pale sjoko.
 
Sist redigert:
Jeg har brygget noen bocker med 80% mørk munich, 15% pils og 5% caramunich.
jeg hat mesket på 67 og fått bla. OG-FG 64-14 , 94-20
Og det er jo som jeg sier i toppen her, lurer på å få til noe som er litt mer norsk.
jeg har forsket litt frem og tilbake og her om dagen brygget jeg denne: spent.no

Munich Malt - 20L (25.0 EBC) 50.0 %
Vienna Malt (6.9 EBC) 41.0 %
Melanoiden Malt (70.0 EBC) 4.0 %
Caramunich Malt 2 (120.0 EBC) 2.0 %
Aromamalt (280.0 EBC) 1.5 %
Carared (50.0 EBC) 1.5 %
 
Vet ikke helt om dette er 'on topic', men poster allikevel :cool:

German Brewing forumet angir dette som en retningslinje:

"Dunkel - OG 12.5 Plato
75-95% Munich malt (blend Munich I and Munich II to taste; 7:3 light:dark is a good ratio)
0-20% Pilsner malt at 3.5 EBC
3-6% caramalt at 100 to 150 EBC (aka Weyermann Caramunich I, II, or III)
0-1% carafa special at 1200 EBC (carafa special 1) - can also use more and cold steep and/or add at vorlauf to get even more color without too much roast flavor
18-22 IBUs"


http://forum.germanbrewing.net/viewtopic.php?t=323
 
Vet ikke helt om dette er 'on topic', men poster allikevel :cool:

German Brewing forumet angir dette som en retningslinje:

"Dunkel - OG 12.5 Plato
75-95% Munich malt (blend Munich I and Munich II to taste; 7:3 light:dark is a good ratio)
0-20% Pilsner malt at 3.5 EBC
3-6% caramalt at 100 to 150 EBC (aka Weyermann Caramunich I, II, or III)
0-1% carafa special at 1200 EBC (carafa special 1) - can also use more and cold steep and/or add at vorlauf to get even more color without too much roast flavor
18-22 IBUs"


http://forum.germanbrewing.net/viewtopic.php?t=323

Det med forholdet (7/3) mellom lyst og mørkt münchner er jo interessant. Og jeg har oppfattet dunkles og bock - eller bayer og bokkøl:) - som den lette og tunge varianten av det samme ølet. Så dette kan vel godt brukes som utgangspunkt for en bockoppskrift, også.

Det er vel ikke vedtatte retningslinjer, det der? Det er en persons forslag til utgangspunkt for oppskriftbygging, sier han som har laget det. Men åpenbart en person som har litt peiling, da.
 
Jeg satser nostalgisk på et forsøk på bokkøl, altså "norsk bock". I de tider jeg hadde tilhold i hovedstaden tok vi gjerne lønningspilsen på Dovrehallen, og da startet jeg alltid med en bokk. Etter innspillene i tråden her blir den sånn:
OG 1.067, preboil SG 1.055, FG 1.018, ABV 6,4% (forutsetter 72% utgjæring)
23 IBU
18SRM/36EBC.
Meske på 69 grader, koke i 90 minutter, gjære på 9 grader.
Malt til 24 liter
3,60 kg lyst münchnermalt (45%)
2,40 kg mørkt münchnermalt (30%)
1,20 kg pilsnermalt (15%)
0,28 kg Caraamber 70 EBC (3,5%)
0,28 kg Caramunich II 120 EBC (3,5%)
0,16 kg Crystal Red 400 EBC (2%)
0,08 kg Carafa special I (1%)
Humle
30 gr Perle @ 60
Gjær
WLP833
Annet
1 ts klorid i mesk
5 gr Supermoss @ 7 minutter
8 dråper Clarex

Jeg har en 1.048 nordtysk pils gående på wlp833 nå, og tenker jeg bruker gjæren fra den. 4 dl tjukk, rein, fersk slurry burde gjøre susen.
 
Heldigvis så gjør vi akkurat som vi vil ;)
Men retningslinjer for typeriktighet er alltid gode å ha :cool:

Akkurat. Og man kan jo ikke bryte regler hvis det ikke finne noen:). Men det jeg mente var bare at de "retningslinjene" der ikke har noen offisiell status noe sted - som f.eks. Norbryggs definisjoner eller BJCP. Hvilket ikke betyr at de nødvendigvis er noe dårligere.
 
Tror jeg ville lagt den kalkulerte IBU'en høyere. Jeg antar at du vil lagre dette en stund, og da ryker det jo noe bitterhet. Det er iallefall noe jeg har erfart med mine lagere, jeg må skru opp IBUen (og drite i hvis den går utenfor skalaen i bryggeprogrammet).
 
Jeg hadde mesket litt lavere Finn. Ellers ender du på 1.030+. Jeg hadde jekket en grad eller to ned.

Takk for advarselen:). Jeg skulle kanskje gå ned til 68 - men jeg er reddere for å få for god utgjæring enn jeg er for å ende for høyt, egentlig. Jeg har en del erfaring med å meske på både 69 og 70 uten at utgjæringen har blitt dramatisk dårlig. Jeg har riktignok ingen erfaring med 833, men Zainasheff regner 74% utgjæring med den, ser jeg, med mesking på 68. OG 1.070 og FG på 1.018.

Nei, jeg tror jeg tar sjansen på 69. Må bare være veldig forsiktig ved innmesk, så jeg ikke blir liggende over i starten. Kan jo sikte mot 68, og så justere opp.
 
Tror jeg ville lagt den kalkulerte IBU'en høyere. Jeg antar at du vil lagre dette en stund, og da ryker det jo noe bitterhet. Det er iallefall noe jeg har erfart med mine lagere, jeg må skru opp IBUen (og drite i hvis den går utenfor skalaen i bryggeprogrammet).

Blir det godt, blir det nok ikke gammelt:p. Det finnes bokkølelskere i familien. Men å gå opp et par-tre poeng er sikkert ikke dumt. Jeg skal jo prøve å stikke unna noen flasker.
 
Jeg ser utifra oppskriften at det ikke er en voldsom OG du starter med, så da er det nok ikke noe feil med litt høyere mesketemp. Jeg ropte nok ulv litt tidlig. Men over 1.085 så er det lurt og jekke ned litt av erfaring. FGen blir høy nok uansett. :D
 
Tilbake
Topp