Maltekstrakt - Samme farge hver gang.

Hei!
Eg er heilt ny på brygging. Eg har laga tre batchar med øl så langt. Eg har brukt lys maltekstrakt, og fått hjelp av de ansatte der eg handlar med humletilsetning også videre. Eg har laga ein american pale ale, ein kolsch, og ein pils. Alle har forsåvidt blitt same farge og ganske lik på smak (temperaturreguleringer har vore rett). Når eg brygga i går tok eg i bruk spesialmalt og irish moss for å prøve å få ein litt meir lys farge (bryggar kolsch igjen), så det kan vere at EBCen blir litt lavare no.  Er det andre tiltak eg kan gjere for å få lysere EBC? Det har blitt eit raudskjær i alt eg har brygga så langt, typ amber ale.

Skal slutte med maltekstrakt og gå over til å meske etterkvart, men har ikkje råd til ein 36l-kjele endå. Så langt har eg brukt ein 10 liters kjele og brygga vørteren der, helt det opp i gjærlingsbøtta, og fylt på med vatn til det blir 25 liter. Kanskje det er derfor eg får den fargen? Ølet har blitt ganske godt kvar gong.
 
Irish moss forandrer ikke fargen, men gjør øllet klart ved at det binder seg til protein rester osv. som gjør at det bunnfeller.
For å forandre fargen må du forandre kombinasjonen av maltekstrakt. Et problem med maltesktrakt er at det er en nedre grense på hvor lyst øl du kan få, på grunn av metoden man bruker for å produsere malt ekstrakt. Under høyt trykk / varme blir vørteren prossesert for å lage maltekstrrakt. Under høy varme/ trykk blir fargen mørkere ved at det "karameliseres". Det forsåvidt forskjellig prosses for spraymalt og "sirup" men begge har begrensinger i forhold til farge.
 
Kan også legge til at hvis du koker vørteren lenge / under høy varme så blir vørteren mørkere.
Maltekstrakt (ihvertfall sirup) blir mørkere etter tid, hvis du skal brygge en lys øl, prøv å bruk fersk sirup ekstrakt.
 
Eg skjønar.. Vi har så langt berre brukt spraymalt. Skal gå over til mesking eller brew-in-a-bag så fort som mogleg. Då er det vel ingen vei utanom å bruke ein 36l-kjele, eller kan eg brygge på denne måten med ein 10l-kjele?
 
Du kan brygge all grain i 10 l kjele. Volumet blir bare mindre iom at du ikke oppnår et så stort utbytte i mesken at du kan vanne det ut i gjæringstanken. Personlig bryr jeg meg ikke så mye om fargen på ølet men heller smaken som følger. Du kan brygge partial mash. Da du mesker 1-2 kilo malt i en halvtime før du setter vørteren til kok og tilsetter elstrakt. Denne metoden gjør ikke ølet lysere, men du har mulighet til å brygge øl med mer dybde i smak/kropp  enn om du bare bruker esktrakt.
 
ErlandJohn skrev:
Under høyt trykk / varme blir vørteren prossesert for å lage maltekstrrakt.

Der er vel heller lavt trykk og lav varme.

Se fex http://byo.com/stories/item/1101-making-malt-extract
 
Ja, der tok jeg feil...
Men mener å ha lest at prosessen setter en grense på hvor lyst maltekstrakt kan bli, siden prosessen gjør den enda mørkere enn om du hadde mesket malten uten å gjøre det til ekstrakt.. 
 
Tja, kan godt hende :) det er jo ihvertfall dårligere utvalg på ekstrakt enn på malt, så litt begrensninger er det jo bare der
 
hvis du har brukt lys extrakt, kan du prøve extra lys extrakt? men mulig det er det du har brukt.
 
Tilbake
Topp