Maltlager... hva bør jeg ha?

Tiden er kommet for å starte å kverne selv. Har til nå kjøp ferdig eller levert oppskrifter til brygging.no og brygget det. Menn etter å ha fått flere brygg med mye finstoff som har tatt død på en brygger og svidd elektronikken i en annen to ganger så føler jeg att nå er tiden kommet for å ta ting i egne hender. ( Ja vet, da er det ikke noen andre å skylde på... men la gå)
Hva har dere som standard lager av malt? jeg brygger i hytt og gjevær... men drikker mest pils og stout.
Mitt nyttårsforsett var å sette meg inn i og prøve å forstå begrepet lagring... skjønner det ikke men har fått meg lager, 400 liter til nå og øker... er redd jeg må få meg flere dårlige venner, ellers går jeg konk på flaske kjøp
 
Det viktigste å ha på lager er jo den basemalten du kommer til å bruke. Pilsnermalt og pale malt er selvskrevent.
En palle av hver burde holde i første omgang.
 
En palle... ja jo... var egenlig litt i overkant av hva jeg tenkte.. eller var mer hvilken malt har folk på lager, har dere bare pale og pilsner og kjøper spesialmalt etter oppskriften eller har dere og ett lager av det?
 
Det var bare en dårlig spøk.
Det kommer til å hope seg opp med spesialmalt etterhvert, uansett. Jeg kjøper gjerne 2 kg svartmalt, selv om oppskriften sier 200 gram.
 
Vi har pils, pale og maris otter, men har planer om å ha litt mer liggende, men bryggebutikken er 5 minutter unna, så har ikke kommet lenger med lageret vårt enda
 
Spøker er aldri dårlig, er bare det att motakeren ikke er bygd for spøk, se det, der fikk jeg etablert meg selv som en traust og seriøs type, aldri så galt att det ikke er galt nok for noe... men kjøper dere spesial malt i sånne 10kg sekker eller bare det dere trenger.. beggyner å bygge seg opp med hummle i fryseren her
 
Du skal brygge MYE for å bruke opp 10 kg spesialmalt, så det ville jeg ikke gjort. 1-2 kg av de typene du bruker mest, syns jeg er mer passelig. Tøm det over i små bokser, så holder det seg lenge.
 
Kjøper spesialmalt i 2 kg av gangen, 1 kg av de svarte.
Kjøper spesialmalt når jeg trenger og har da igjen en del til senere brygg.
Har pilsner, pale og hvetemalt i 25 kg sekk.
 
Kommer jo an på hvor langt du har til bryggebutikken...
Selv har jeg sånn cirka dette til enhver tid:
1 sekk pale
1 sekk pils
1 sekk munchener
noen kilo vienna
noen kilo crystal malt 120 EBC
black malt (±1 kg..)
roasted barley (±1 kg..)
chokolate (±1 kg..)
crystal malt 3-400 EBC (±2 kg..)

Kommer ganske langt med det... Trenger jeg noe annet kjøper jeg det rett før brygging.
 
Hva jeg har vet jeg ikke. Men at det er unødvendig mange sorter, det vet jeg.
Kjøpte et lager av en som tok seg en pause, så det i tillegg til mitt eget så ble det litt mye.
Gjør i det minste et forsøk på å ikke lage det for stort til å begynne med. Det blir stort nok med tiden.
Bare basemalten utgjør endel. Jeg vil minimum ha
pils, pale, MO pale, vienna, lys og mørk munic, hvete og rug.
Da er du oppe i 8 sorter og 100-150kg.
Av må ha spes malt kan være carapils og to-tre andre cara/crystal, roasted b, sjokolade, carafa spes,
surmalt til pilsen hvis du justerer vannet med slik. Og melano blir vel brukt hvis du "fusker" dekoksjon.

Så selv om du er måteholden (du mistenkes kanskje ikke for det:)) så runder du snart et snes sorter.
 
Jaja, ungene har fått julepresang vert år i over 20 år nå, ett år må de da klare seg uten... Far skal ha kornlager.
Og måteholden er jeg, helt til det tar helt av... Lar meg vist lett rive med er jeg redd
 
Oppbevarer basemalten i originalemballasjen, lukkes med strips med åpnehendel. Spesialmalten putter jeg i tørrmatbokser fra IKEA.
 
Kommer jo an på hvor langt du har til bryggebutikken...
Selv har jeg sånn cirka dette til enhver tid:
1 sekk pale
1 sekk pils
1 sekk munchener
noen kilo vienna
noen kilo crystal malt 120 EBC
black malt (±1 kg..)
roasted barley (±1 kg..)
chokolate (±1 kg..)
crystal malt 3-400 EBC (±2 kg..)

Kommer ganske langt med det... Trenger jeg noe annet kjøper jeg det rett før brygging.

Veldig bra. Men legg til noe lettere røstet, f.eks biscuit, amber og brown, også. Av mørkt krystallmalt ser jeg det går mye av Dark Crystal 275 EBC. De som er mørkere bruker jeg nesten aldri. Og så trengs det vel noe lysere krystallmalt enn 120EBC? Pale 70EBC? OG 30?

søren - det er jo umulig å stoppe:(

Du trenger noe skalløst mørkt, i alle fall. Carafa special III er bra.
 
Så da blir det som jeg fryktet.... må faen meg bygge på huset for å få til dette. Og så blir det veldig billig øl sa han, ned mot 4-5 kr halvliteren, sa han.. . men godt øl blir det, stortsett
 
Kommer jo an på hvor langt du har til bryggebutikken...
Selv har jeg sånn cirka dette til enhver tid:
1 sekk pale
1 sekk pils
1 sekk munchener
noen kilo vienna
noen kilo crystal malt 120 EBC
black malt (±1 kg..)
roasted barley (±1 kg..)
chokolate (±1 kg..)
crystal malt 3-400 EBC (±2 kg..)

Kommer ganske langt med det... Trenger jeg noe annet kjøper jeg det rett før brygging.

Dette virket veldig fornuftig. Det spørs jo selvsagt hva en brygger mest av, men vi er nå ikke et tysk bryggeri som kun stocker fire-fem-malttyper. Det er alltid fristende å tenke at "jeg MÅ ha den malttypen der", men du kommer langt med dette. Tenk på hva man brygger mest av, og husk at det er mulig å blande basemalt, så på fem batcher pale ale trenger ikke nødvendigvis hele sekken med pale ryke, men kanskje litt av hver sekk med forskjellig base, og litt av spesialmaltene.

"For science" så synes jeg det er lettere å ikke kjøpe inn akkurat de malttypene som er gitt i en eller annen oppskrift. Bruk det man har, bli kjent med de greiene, ser man at man har et stort sprik mellom det en selv har og det malttypen i oppskriften gir, så kan man kjøpe inn ekstra for den og den batchen. Men hvis man bruker det man har i de fleste tilfeller så ser du etterhvert at du klarer å trylle litt, fordi du er kjent med ingrediensene.
 
Så da blir det som jeg fryktet.... må faen meg bygge på huset for å få til dette. Og så blir det veldig billig øl sa han, ned mot 4-5 kr halvliteren, sa han.. . men godt øl blir det, stortsett

Jeg har laget meg ei maltbu i et hjørne av et gjesterom/bryggerotrom. 110 x 190. Hyller på tre vegger og akkurat nok gulvplass til en person. Plass til basemaltsekkene på gulvet under hyllene. Ble et nytt liv da jeg fikk på plass det der.
 
Men det med vekt som en nevnte... er det noen som er brukande som koster mindre en ny golf? På jobb har vi noen flotte labbvekter, det koster jo 10 tals tusen (og er redd noen stusser litt om en plutselig mangler)
 
Da jeg kvernet selv brukte jeg egentlig bare en "vanlig" vekt, og målte opp med 3L målebeger. Det letteste under måling er jo en pakkevekt, men de koster jo fort noen lapper.
 
Tilbake
Topp