Maltmølle og kverning

Ja, den der ser veldig bra ut! Jeg har sikkert posta denne før, men ser at det er en som får tak i og selger via Finn.no. Jeg har kjørt rundt 800 kg gjennom min på knappe to år, vises ikke antydning til slitasje.

Maltmølle / Maltkvern med to valser

Er den enkel å stille? Det er et klart minus ved min. Jeg må lage mine egne markeringer på de to knottene jeg stiller med, og det er et svare styr om jeg skal sjekke med bladføler.
 
Er den enkel å stille? Det er et klart minus ved min. Jeg må lage mine egne markeringer på de to knottene jeg stiller med, og det er et svare styr om jeg skal sjekke med bladføler.
Jeg har bare stilt den en gang, den har stått på 1,1 mm hele sitt liv. Har holdt den avstanden, merker ikke noe slakk med føleblad. Tok møllla i bruk på batch nr 65, er nå på 115. Det er stort sett 45-75 liters batcher med øl vi har brygga.
 
Som om jeg ikke var tilstrekkelig mentalt ustabil allerede:p!

Tror det der er et par hakk verre enn å file opp kjedet på ei motorsag. Det er veldig mange rader med tenner på de valsene. Men kanskje det ville gå?
Det går jo, helt sikkert, men om du syns det er kjedelig nok å fikse et motorsagkjede ville jeg kanskje valgt meg annen tidtrøyte. Det må jo være omtrent uendelig mange spor å file opp på en sånn valse, og stålet er helst ganske hardt også.
 
Jeg har bare stilt den en gang, den har stått på 1,1 mm hele sitt liv. Har holdt den avstanden, merker ikke noe slakk med føleblad. Tok møllla i bruk på batch nr 65, er nå på 115. Det er stort sett 45-75 liters batcher med øl vi har brygga.

Dere brygger litt mer enn meg, da, men ikke så mye. Min har holdt i 5 år nå. 300 batcher, stort sett alle på 25 liter, eller litt mer. Det er det der med innstillinga som plager meg litt. Jeg har stilt den ned på frihånd når jeg skal male havremalt, men jeg har ikke testa hvordan det blir når jeg nå har stilt den på 0,9 mm - som forøvrig ser ut til å fungere veldig bra.

Jeg mener at nyere versjoner har markeringer på innstillingshjulet, så du slipper å måle. Det er jo totalt idiotisk at ikke en så enkel detalj er på plass.
 
Jeg mener at nyere versjoner har markeringer på innstillingshjulet, så du slipper å måle. Det er jo totalt idiotisk at ikke en så enkel detalj er på plass.
Både ja og nei, en kontrollmåling er lurt uansett tenker jeg. Første mølla jeg hadde var en sånn elequeen aliexpress sak. Med piggete ruller. To ting som irriterte meg med den og gjorde at jeg oppgraderte:

1. rullene pakka seg med maltstøv og revne biter av skall. Måtte pusses av ofte.
2. justeringa var mildt sagt upålitelig, og der stod 0.025", 0.05" og 0,075" som eneste markeringer. Første kverninga kjørte jeg på 0,5", for det skulle jo bli 1.25 millimeter. Perfekt! Målte gapet, som var på 1.6 - etter at jeg hadde funnet ut en meske-effektivitet på drøyt 60% :)

Har kun brukt flaket havre i mine brygg, ikke maltet havre. Det har fått en tur gjennom mølla det også, men... Hvor små er korna på maltet havre hvis ikke 1.1 mm er smalt nok?
 
Både ja og nei, en kontrollmåling er lurt uansett tenker jeg. Første mølla jeg hadde var en sånn elequeen aliexpress sak. Med piggete ruller. To ting som irriterte meg med den og gjorde at jeg oppgraderte:

1. rullene pakka seg med maltstøv og revne biter av skall. Måtte pusses av ofte.
2. justeringa var mildt sagt upålitelig, og der stod 0.025", 0.05" og 0,075" som eneste markeringer. Første kverninga kjørte jeg på 0,5", for det skulle jo bli 1.25 millimeter. Perfekt! Målte gapet, som var på 1.6 - etter at jeg hadde funnet ut en meske-effektivitet på drøyt 60% :)

Har kun brukt flaket havre i mine brygg, ikke maltet havre. Det har fått en tur gjennom mølla det også, men... Hvor små er korna på maltet havre hvis ikke 1.1 mm er smalt nok?

På 2.1 renner de mer eller mindre hele gjennom. Og jeg testa dem akkurat nå på 0,9, og de blir ikke mye knust der, heller. Jeg har bare skrudd helt ned tidligere, og det får jeg nok fortsette med. Eller kjør dem i en blander.
 
På Grainfather ligger jeg på mellom 1.2 og 1.3mm. Fant en gammel lommekniv der neglefilen hadde riktig tykkelse og bruker den for å justere gapet fra tid til annen.
 
På Grainfather ligger jeg på mellom 1.2 og 1.3mm. Fant en gammel lommekniv der neglefilen hadde riktig tykkelse og bruker den for å justere gapet fra tid til annen.

Jeg mener du er litt i grenseland der når du skal kverne hvete. Jeg vil helst ned til 1.0 når jeg maler det. (Nå måler jeg alt på 0,9 - bortsett fra havre, som må ned på nesten ikke noe.) Tåler ikke GF'en finere kverning?
 
Jeg mener du er litt i grenseland der når du skal kverne hvete. Jeg vil helst ned til 1.0 når jeg maler det. (Nå måler jeg alt på 0,9 - bortsett fra havre, som må ned på nesten ikke noe.) Tåler ikke GF'en finere kverning?
Argh. Hehe :)

Spalteåpningen er bare halvparten av ligningen når det kommer til kverningen. Den andre er hastigheten. Gi meg en mølle så skal jeg klare å lage mer pulver på 1.3mm enn på 0.9mm spalteåpning.

Det andre er at jeg mistenker at det er langt flere bryggemaskiner som takler mel enn det som blir rapportert om. Fordi gjerne så heller folk oppi gristen sin og lar det stå til på full spiker mtp flow. Hell det oppi, ikke rør noe på 15 minutter, slik at melet blir konvertert, og så start pumpa. Hvis man ikke gjør det og kjører åpen kran fra starten så vil melet legge seg på toppen igjen, kompaktere maltsengen fordi den da ligger som et tett lokk, og så har man en for kompakt maltseng videre...
 
Argh. Hehe :)

Spalteåpningen er bare halvparten av ligningen når det kommer til kverningen. Den andre er hastigheten. Gi meg en mølle så skal jeg klare å lage mer pulver på 1.3mm enn på 0.9mm spalteåpning.

Det andre er at jeg mistenker at det er langt flere bryggemaskiner som takler mel enn det som blir rapportert om. Fordi gjerne så heller folk oppi gristen sin og lar det stå til på full spiker mtp flow. Hell det oppi, ikke rør noe på 15 minutter, slik at melet blir konvertert, og så start pumpa. Hvis man ikke gjør det og kjører åpen kran fra starten så vil melet legge seg på toppen igjen, kompaktere maltsengen fordi den da ligger som et tett lokk, og så har man en for kompakt maltseng videre...

Jeg har sagt det før, og jeg sier det igj.. ... nei, jeg bare irriterer folk:p.

Nå har du jobba profesjonelt med kverning, men likevel; du kan vel ikke kompensere for ei for vid innstilling med hastighet? At du får mer mjøl om du kjører fort, er greit nok - men for vidt er vel for vidt?
 
Jeg har sagt det før, og jeg sier det igj.. ... nei, jeg bare irriterer folk:p.

Nå har du jobba profesjonelt med kverning, men likevel; du kan vel ikke kompensere for ei for vid innstilling med hastighet? At du får mer mjøl om du kjører fort, er greit nok - men for vidt er vel for vidt?

Sorry, det var egetlig ikke rettet til det du sa om kverning av hvete. Innlegget mitt spant av gårde... Det var mer rettet mot om hvorvidt GF ikke tålte mindre spalteåpning. Du har rett i at for stor spalteåpning ikke kan kompenseres. Knuser man raskere så vær så god stuck mash da alt av skall vil være noe man bare har lest om.
 
Det andre er at jeg mistenker at det er langt flere bryggemaskiner som takler mel enn det som blir rapportert om. Fordi gjerne så heller folk oppi gristen sin og lar det stå til på full spiker mtp flow. Hell det oppi, ikke rør noe på 15 minutter, slik at melet blir konvertert, og så start pumpa. Hvis man ikke gjør det og kjører åpen kran fra starten så vil melet legge seg på toppen igjen, kompaktere maltsengen fordi den da ligger som et tett lokk, og så har man en for kompakt maltseng videre...
Shh... ikke avslør rakettforskningen nå.
 
Kanskje en god grunn til å kjøpe seg en Blichmann likevel (ref en annen tråd)? For der står dette i manualen, det står ikke akkurat hvorfor, men hvis man legger to og to sammen så og har driti seg ut noen ganger først så... :)

Der gjorde trådstarter det eneste fornuftige. Han valgte på eskimoisk vis å holde seg til sin igloo. Du kan'ke gjøre mye gæ'ernt i en igloo, nemlig - bare holde varmen og lage utmerket vørter:).
 
Der gjorde trådstarter det eneste fornuftige. Han valgte på eskimoisk vis å holde seg til sin igloo. Du kan'ke gjøre mye gæ'ernt i en igloo, nemlig - bare holde varmen og lage utmerket vørter:).

Det var en overraskende good call faktisk. Sjeldent noen ikke oppgraderer, så all ære til deg.
 
Jeg har sjekka litt, og en MM skal tåle en god del mer enn et par tonn malt. Så det virker usannsynlig at den skal være alvorlig slitt. Den glipper jo ikke når den først har fått tak i maltet, og det har jeg sett på amerikanske fora at folk kan ha problemer med.

Jeg justerte og rensa den på nytt i går. Mulig jeg ikke gjorde en god nok jobb sist. Så får vi se - må nesten finne på noe å brygge for å få testa:). Det regner jo i dag, så ...
 
Jeg mener du er litt i grenseland der når du skal kverne hvete. Jeg vil helst ned til 1.0 når jeg maler det. (Nå måler jeg alt på 0,9 - bortsett fra havre, som må ned på nesten ikke noe.) Tåler ikke GF'en finere kverning?
Hvete bruker jeg nesten aldri (kun torrified wheat). 1.2mm regnes som ideelt for GF. Noen knuser finere, men tilsetter da ofte risskall i mesken.
 
Tilbake
Topp