Maltmølle

Hei medbryggere, er fersk her på forumet, og rimelig brennfersk i hobbyen. :)
Vi er en gjeng som har satt oss fore å brygge ganske aktivt. Det innebærer mye kverning, og såre kontorskuldre. Etter å ha kvernet opp syv batcher á 13kg på to måneder kjenner jeg at en oppgradering er på sin plass. Evt. en sykemelding og en kortisonkur. ;)
Spørsmålet er altså:
Hvilken maltmølle skal en kjøpe, og hvorfor?

Mvh
Christer
 
Hei og velkommen

Ser at du ikke har fått noen svar ennå og det trur eg kommer av at det er debattert mange ganger før,ikke minst rett før jul også. Søk på forumet og hiv deg på en trå der så slipper vi å starte helt på ny

Lykke til
 
Velkommen.
Kjekt med flere fra "Skøye".
Har selv en Monster Mill MM3. http://www.bryggselv.no/products/monster-mill-mm3 Fungerer helt topp, og knuser en sekk med malt på få minutter.
Om det er nødvendig med en MM3 er en annen sak. Det må nesten vurderes av den som skal bruke den.
Om du vil se den i bruk, er det bare å ta kontakt.

Per Arne
 
Bedre å bruke kreftene på å løfte fulle ølglass  ;D

Har sendt deg PM med telefonnummer.
 
Per Arne er en klepper å knuse.
Så god at jeg selv har tatt turen helt fra Langevåg... og har også utvekslet noen smaksprøver..
 
Får ta å planlegge tur, og ta med hoffen for å sjå på den mølla. He igrunn sleva litt på den når sant skal seiast.

Kanskje brakelågen lyt bli med bort også. ;)
 
Jærbrygg skrev:
Hei og velkommen

Ser at du ikke har fått noen svar ennå og det trur eg kommer av at det er debattert mange ganger før,ikke minst rett før jul også. Søk på forumet og hiv deg på en trå der så slipper vi å starte helt på ny

Lykke til

Takk for det, og takk for tipset. :) Ser at søkesløvheten tok litt overhånd. ;)
 
Vi er fire stykker som brygger på en 50l speidel. Den kom i hus i november. Siden da har vi satt fem brygg. En dry stout, ipa, brakelåge, dobbel(?) wee heavy, og en pils.
Bryggekalender for resten av året er foreløpig noe uklar, men det blir laugsmøte ikveld, og smørbrødlista ligger klar i alle fall. :)
Det blir nok en del repetisjon for å lære mest mulig på kortest mulig, men det må være rom for eksperimentering. Ellers blir det trist. ;)
 
Litt off toppic, men synes det hadde vært på sin plass med en invitasjon til i kveld stingrayV !  :neinei:  ;D
 
Jeg har en Barley Chrusher og er veldig fornøyd med den. Knuser fint, og med drill dunker du gjennom 12-14kg på noen minutter.
 
Kverna.jpg

Vi har ei eldgammal Seck Dresden-valse som har stått i tunet sidan 30-talet. Denne bruker vel ca 1 minutt pr sekk med malt og har to store valser som roterer med ulik hastigheit. Tar gjerne imot "gjestemaling" - oppgjør mottas i smaksprøver! Sykkylven.
 
Tilbake
Topp