Maltmølle

Hei!
Ser at det er foretatt noen felles bestillinger på maltmøller fra USA.
Om det er noen som planlegger en bestilling, vil jeg gjerne henge meg på.
Kjøpte 2 sekker med malt her om dagen og jeg syntes den var noe fint malt, da tenkte jeg at tiden for maltmølle var kommet.

Møllene har jeg sett på, men ikke fra dette firmaet.
Det er kanskje ikke så mye å spare?
Jeg er også usikker på hvilken type man bør velge?
Derfor regnet jeg med at ved en felles bestilling så har andre valgt for meg, da de sikkert har større kunnskap enn meg om dette.

Det vil nok være en del å spare på å handle selv. Det ser for meg ut som om de som selger møller i Norge, ikke klarer å forhandle spesielt fordelaktige priser fra produsentene - sammenlignet med hva privatpersoner får. Nå er jeg veldig positiv til alt det de norske forhandlerene gjør for bryggemiljøet, men på en del hardware (spesielt møller og kjeler), så er det et stykke igjen. Så får man tenke på om man skal støtte opp om det "lokale", eller bare tenke penger...

Å bestille en MM2 med base og hopper fra monsterhardware vil spare deg for nesten 600,- ifht å bestille den i Norge (ca 130,- mindre om du kan plukke det opp på butikken selv). Ca halvparten dersom du bare bestiller mølla og lager hopper/base selv.

Når det gjelder fellesbestillinger, så er det litt å spare, men regnestykkene jeg har sett så langt har ikke vært veldig overbevisende - i alle fall ikke om man må påregne ekstra frakt innen Norge i tillegg. Men du kan muligens spare ytterligere et par hundre kroner på en slik løsning.

Jeg valgte å importere selv (crankandstein 2A - noe i same duren som MM2), men da var det ingen norske som hadde noe inne i det hele tatt. (Denne ble forøvrig rasende billig - ca 850,-, da avsender hadde satt en svært fordelaktig verdi på pakken).

Jeg har intrykk av at de fleste mener at en 2-valsers mølle burde holde i massevis. Craknandstein 2A, MosterMill MM2 og BarleyCrusher er vel de heteste/vanligste kandidatene - alle i omtrent samme prisklasse, og samme (gode) kvalitet og funksjon.

EDIT: Det vil sannsynligvis være en del tid å spare dersom en norsk forhandler har varen på lager. Ser bryggselv har MM2. Det virker som om møllene produseres etter at de er bestillt (i alle fall MM og Crankandstein), så det tar fort litt tid før du har den fra USA.     

Jeg ser at bryggselv.no har mølle på lager, og jeg mener på det sterkeste at det er verdt 500,- å støtte en slik glimrende nystartet butikk (og indirekte andre bryggere som bruker samme butikk) i tillegg til å slippe å vente på at møllene skal komme fra usa, det tar faktisk litt tid.
fordi de produseres på bestilling, og det tar et par uker. så tar transport til norge noen dager, og fortolling tar fort et par uker.
enklere er det og..

Tilbake
Topp