Mangrove Jack's CS NZ Pils, erstatning av gjær og lagring

Hei, her kommer mitt første foruminlegg! Jeg er ganske nybegynner når det gjelder ølbrygging, men jeg har satt noen ekstrakt-sett og noen malt-sett tidligere:)

Jeg har investert i et kjøleskap for gjæring, og tenkte derfor jeg skulle prøve å sette en pils til forandring fra all IPA-en som har blitt laget i det siste. Jeg tenkte jeg skulle kjøpe dette settet fra Mangrove Jack's, men så merket jeg at det følger med en lager gjær (M54 Californian Lager) som trives best mellom 18 og 20°C. Selv om Mangrove Jack's skryter veldig over at gjæret ikke skal gi fra seg noen smaker som man ikke vil ha i en pils/lager har jeg vanskeligheter for å tro at resultatet blir like bra som hvis man hadde brukt en ordentlig pilsner-gjær. Rett meg hvis jeg tar feil her, antagelsene mine er kun basert på det jeg har lest på foruminnlegg og artikler på nettet:)

Siden jeg har muligheten til å gjære ølet på lavere temperaturer tenkte jeg å erstatte gjæret som følger med med dette gjæret. Er det noen som tror dette vil påvirke ølen på en positiv måte eller er det like greit å bruke gjæren som følger med settet?

Videre tenkte jeg å lagre ølet frem til i sommer, men jeg har ikke mulighet til å lagre ølet på lavere temperatur enn 20°C. Er det noen som vet om dette går fint, eller ølet lagres på ca. 10°C?

På forhånd takk for alle svar!
 
Hvis du vil ha en passe clean lager så dropper du 23 og går for 34/70. nok pakker til jobben må du også sørge for. har lest her på forumet at 54 er litt "finicky"
 
Hei,

Tenkte bare å dele litt erfaringer med settet. Jeg gjærte det på 17-18 grader med en blanding av gjæren som fulgte med og slurry fra nottingham ale gjær. Slik jeg ser det, og med den humle-profilen som følger av tørrhumlingen så er ikke dette en pils, og heller ikke noe som er nødvendig å gjære kaldt, så lenge man bruker en ren ale gjær.

Ølet har en deilig fruktig og tropisk smak pga tørrhumlingen, og personlig ser jeg ikke hvorfor man skal ta seg bryet med å lagre denne lenge da det aner meg at den friske humle-smaken da forsvinner.

Når det er sagt så har jeg sett blant annet brew-dog lage lagers med tørrhumling og tropiske varianter så kan godt være det funker, det er bare ikke helt tradisjonelt :)

Settet er bra , det må også sies!
 
Hvis du vil ha en passe clean lager så dropper du 23 og går for 34/70. nok pakker til jobben må du også sørge for. har lest her på forumet at 54 er litt "finicky"
Takk for tips! Har ikke så god peiling på gjær selv, bare fant et som virket som et OK gjær å bruke, så jeg tar med meg tipset ditt og prøver med en 34/70 i stedet:)

Hei,

Tenkte bare å dele litt erfaringer med settet. Jeg gjærte det på 17-18 grader med en blanding av gjæren som fulgte med og slurry fra nottingham ale gjær. Slik jeg ser det, og med den humle-profilen som følger av tørrhumlingen så er ikke dette en pils, og heller ikke noe som er nødvendig å gjære kaldt, så lenge man bruker en ren ale gjær.

Ølet har en deilig fruktig og tropisk smak pga tørrhumlingen, og personlig ser jeg ikke hvorfor man skal ta seg bryet med å lagre denne lenge da det aner meg at den friske humle-smaken da forsvinner.

Når det er sagt så har jeg sett blant annet brew-dog lage lagers med tørrhumling og tropiske varianter så kan godt være det funker, det er bare ikke helt tradisjonelt :)

Settet er bra , det må også sies!
Takk for svar! Jeg har en kompis som satte denne tidligere også, og han var veldig fornøyd selv, så jeg tror nok den er bra:) Ellers har jeg selv kun hatt gode erfaringer med MJ sine sett, det virker som de leverer meget god kvalitet på settene sine.

Jeg trodde det kun var bitterheten som forsvant under lagring, men det kan jo være det stemmer det du sier at de fleste smakene fra humlen forsvinner når ølen blir lagret. Har litt lyst til å teste det ut da, så kanskje jeg skal sette en til lagring med gjæret Miguel foreslo, og så setter jeg en "standard" versjon når den har stått noen måneder og smaker på forskjellen:)
 
Det du kan og bør gjøre er å lagre kaldt 1 måned (etter karbonering på flaske), og jevnlig prøve ølet for å se hvordan det utvikler seg. Både bitterhet, humle smak og aroma endrer seg ved lagring.

Aroma er det som endrer seg kjappest , deretter smak og så bitterhet. Om jeg skulle gjort det eksperimentet du tenker på ville jeg dobblet mengden tørrhumling (100 gram tilsammen) og planlagt konsum etter 1-2 måneders kald-lagring.

MEN: Det gøyeste er å gjøre det man har lyst til, og lære av egne erfaringer, så du finner nok ut av det ;)
 
Siden andre gir ok tilbakemelding på dette settet hadde jeg brukt det som det er.
Og så lager du en vanlig pils med w-34/70.
Pils har gjerne en enkel malt og humlesammensetning men det er viktig å ha gode råvarer.
Hvis 2016humla er rett rundt hjørnet kan du kanskje vente til den er i handel.
@Bårdd er vel "lagerspesialisten" på forumet nå. Les gjerne hva han (og Gahr) skriver.
 
Hmm, får se hva jeg ender opp med å gjøre da... Frister litt å teste det du sier DenNøgneRøv, og bare se hvordan smaken utvikler seg, men tror jeg holder meg til humlen som følger med for tørrhumling da siden det tross alt skal være en pilsner:) Eller så kan jeg eventuelt sette dette settet med w-34/10 og lagre det over lengre tid - som du nevner, Forvirret - siden det ser ut til å være en ganske "standard" pilsner. Uansett, takk for tilbakemeldinger!

Men så var det dette med lagring da, jeg tenkte jo å lagre ølen etter at den er flasket og karbonert. Er den kalde temperaturen noe man bare bør ligge på (har hørt folk si alt fra 3-10°C), eller er det ekstremt viktig med riktig temperatur her? Som sagt, så har jeg egentlig ikke muligheten til å sette den til lagring noe særlig kaldere enn vanlig romtemperatur, men hvis det er absolutt nødvendig skal jeg nok få til noe;)
 
Velg nz pils uansett hva du lander på, den er best av de to. Ganske smakløs den andre:).

Det er viktig med kald lagring for pils, spesielt om du har tenkt å vente til sommer med konsumering.
 
Etter å ha lest denne artikkelen om brygging av pils/lager, og denne artikkelen om tørrhumling - hvor det blir sagt noe om tørrhumling av lager - tror jeg at jeg har en plan på hvordan jeg vil lage den nå:) NZ Hopped Pils, altså.

1. Jeg setter ølen meg nok mengder W-34/10 og gjærer den på 12°C i en måned (eller til den er ferdig utgjæret)
2. Jeg flytter ølen over i et et nytt gjæringskar for lagring og lar den stå et par måneder på 3°C
3. Jeg øker temperaturen til 13°C, hiver i humlen som fulgte med settet og lar den stå i 3-4 dager
4. Jeg flytter ølen over i et nytt gjæringskar for å blande inn sukker til karbonering, flasker den og lar den stå i noen uker i romtemperatur

Tror dere jeg klarer å få en autentisk god pils med en del aroma og fruktighet fra tørrhumlingen ved å gjøre det på denne måten?
 
Etter å ha lest denne artikkelen om brygging av pils/lager, og denne artikkelen om tørrhumling - hvor det blir sagt noe om tørrhumling av lager - tror jeg at jeg har en plan på hvordan jeg vil lage den nå:) NZ Hopped Pils, altså.

1. Jeg setter ølen meg nok mengder W-34/10 og gjærer den på 12°C i en måned (eller til den er ferdig utgjæret)
2. Jeg flytter ølen over i et et nytt gjæringskar for lagring og lar den stå et par måneder på 3°C
3. Jeg øker temperaturen til 13°C, hiver i humlen som fulgte med settet og lar den stå i 3-4 dager
4. Jeg flytter ølen over i et nytt gjæringskar for å blande inn sukker til karbonering, flasker den og lar den stå i noen uker i romtemperatur

Tror dere jeg klarer å få en autentisk god pils med en del aroma og fruktighet fra tørrhumlingen ved å gjøre det på denne måten?
1. Det høres bra ut. På 12 grader er w34/70 normalt ferdig i løpet av 3 uker. For å fjerne eventuell diacetyl kan du godt sette karet på 18 grader et par dager til slutt. Etter det er det garantert utgjæret.
2. Neste steg bør være tørrhumling. Det kan like gjerne kombineres med de 5-6 siste dagene av gjæringen. Legg gjerne inn et par døgn med coldcrash til slutt. Da synker alt til bunns i gjæringskaret.
3. Du skisserer to omstikkinger før flasking. Det er litt skummelt mht. eksponering mot oksygen. Jeg ville droppet lagering i gjæringskar – og gått rett på flasking. Stikk gjerne om og bruk sukkerlake. Unngå å få med tørrhumle over i det nye karet.
4. Flask og lagre flaskene kaldt i 4-6 uker. Siden dette er et humlerikt øl trenger det ikke stå til sommeren. Da er nok aromaen over toppen.

PS. Har ikke lest de artiklene du nevner.
 
Tilbake
Topp