maris otter vs andre palemalter

TTL

Jeg skal etterhvert brygge et øl til innflytningsfest. Sikter mot ett enkelt lettdrikkelig alkoholsvakt(4-4,5%) øl som "alle" kan like, og som det går an å drikke noen glass av uten at lyset går.
harenda ikke fått brygget med maris otter, da den lokale sjappa alltid harvært utsolgt da det har vært aktuelt. Regner med at jeg sikter mot ibu rundt 30 et sted, og med brorparten av humla fra midt mot slutt. Ser også for meg ganske clean grain bill med ca 10% av noe cara som ikke er for mørk. Meske litt høyt for fylde.

Noen som har såpass erfaring med maris otter til å kunne si hva den vil gjøre med et slikt brygg i forhold til "vanlig" pale malt?

Hilsen truls

Strålende fornøyd med Ottar de gangene jeg har brukt det. Snodig at en bryggebutikk er utsolgt for det maltet, er vel strengt tatt "bread&butter" i hjemmebrygging. Samme med wlp001 og 1056 forøvrig. :)

Maris Otter er blitt beskrevet som litt nøtteaktig. Forskjellen mellom den og f.eks. Golden Promise er merkbar, men ikke enorm. Den har litt mer karakter enn mye annen malt, og er derfor litt mindre anvendelig.

Strålende fornøyd med Ottar de gangene jeg har brukt det. Snodig at en bryggebutikk er utsolgt for det maltet, er vel strengt tatt "bread&butter" i hjemmebrygging. Samme med wlp001 og 1056 forøvrig. :)
De har fått bryggevarene sine fra bryggeland en stund nå, men vurderer nå en annen leverandør, bl.a. på grunn av at de ikke får levert de varene kundene ønsker.

Ser du er fra moss, så da er ikke turen lang til Bryggeland i sarp. De har maris otter inne, da jeg kjøpte akkurat denne malten nå på tirsdag. Lite tips bare. ;-)

• Like
Reaksjoner: TTL
Jeg brukte maris otter til alt før, men har nå gått over på "vanlig" palemalt til mine blone, pale ale og IPA og det synes jeg gir en renere smak som lar humlen komme enda litt bedre frem.

Om du planer å brygge en engelsk pale ale som er noe gjærdrevet eller med noe engelsk humle kan sikkert maris otter være den malten jeg ville ha brukt. Men jeg ville brukt en "vanlig" palemalt til en amerikansk type pale ale/IPA.

Dette er mine betraktninger og trenger ikke være en fasit :p

Sist redigert:
-du kan også tenke super-enkelt.
Skal det være lett, lyst og nøytralt, kan du kjøre på med bare pilsmalt.
mesker du på 68C, får du inn litt sødme, si en FG på ca 1008-1010. så slipper du unna caramalt.
Maris Otter gir høyere OG, og er fin når du vil ha mer trøkk. Men det er vel ikke det du spurte etter fra starten av.
Jeg tror du vil få et fint partyøl med pilsmalt, 68C mesk, wyeast american ale gjær som gjæres i nedre del av optimal temperatur.
lykke til!

-du kan også tenke super-enkelt.
Skal det være lett, lyst og nøytralt, kan du kjøre på med bare pilsmalt.
mesker du på 68C, får du inn litt sødme, si en FG på ca 1008-1010. så slipper du unna caramalt.
Maris Otter gir høyere OG, og er fin når du vil ha mer trøkk. Men det er vel ikke det du spurte etter fra starten av.
Jeg tror du vil få et fint partyøl med pilsmalt, 68C mesk, wyeast american ale gjær som gjæres i nedre del av optimal temperatur.
lykke til!
Men hvis jeg bruker pilsnermalt finner jeg jo ikke ut så mye om maris otter... Spørsmålet var vel egentlig stilt med tanke på hva jeg kan forvente meg. Jeg har bestemt meg, men har ikke brygget enda....

Jeg synes ikke smaken er så ekstremt forskjellig fra Pils malt. Den største forskjellen ligger i sukkerpotensialet. Hvis du vil finne ut hvordan Maris Otter smaker, er det fint å kjøre på med 100% Maris Otter, uten å blande for mye annet i oppskriften. Maris Otter gir høyere OG, og er dermed perfekt egnet om du vil lage et sterkere øl.

Det er større forskjell i smak mellom muntons maris otter og crisp floor malted maris otter, enn det er mellom muntons pale malt og muntons maris otter. Samme gjelder for forskjellen mellom warminster og muntons. Maris otter kan smake ganske så forskjellig alt etter produsent og maltemetode.

mvh
Bårdd

Tilbake
Topp