Mash- og first wort hopping

Ham var det, ja! Men jeg tror du blander sammen. Det er når man koker humle for å ekstrahere bitterhet at man må ha litt ekstrakt oppi. Her er det bare snakk om å trekke ut smak og aroma i ikke-kokende vann.

Uansett, jeg har en tsjekkisk pils som ble knallgod, som snart skal på serveringsfat, men som mangler litt humlearoma. Tror jeg skal prøve denne metoden med 50 g Saaz :)
 
Det kan nok stemme ja. Det er en stund siden jeg hørte på programmet. Det virker som du har hørt på det selv. :)

Fortell oss hvordan resultatet blir når du har fått prøvd det...
 
Eduard skrev:
Vi prøvde en hopback/percolator med vårt siste brygg hos Den Gyldne Draabe (tidl. OHL). Hopbacken hadde ligget på lageret uten noensinne å ha vært i bruk, så nå var det på tide! Den så egentlig ut som en aspargeskoker, og vi tror den faktisk var det i dens tidligere liv. På én side øverst var det sveiset på en inngang, mens på den andre siden nederst var utgangen. Gryten inneholder en silbunn, og lokket er løst. Dvs at man må være veldig nøye med tilførsel og utpumping av vørter for å holde nivået akkurat lik. IPA'en ble veldig duftende, og dere får nok bedømme den på NM :). Selve ølet ble veldig bittert av seg selv, så vi får se hvem som tåler denne humlebomben.

Meg og Beerhunter har fått lagd oss en perkulator hver, hvordan syns du de fungerer iforhold til tørrhumling?

2000995305671073081_rs.jpg

2000981099446061358_rs.jpg

2000955031605844436_rs.jpg

2000958942818099997_rs.jpg

2000967085682380103_rs.jpg


Den er trykktett og har 1mm perforering i silbunnen.
 
Den ser snerten ut! Men hvordan flyter vørteren igjennom? Altså fra hvilket til hvilket ventil?
 
Vørteren kommer inn i den øverste kuleventilen, den øverst til venstre på bildet, så går den ut gjennom ventilen nederst til høyre. Ventilen på toppen er for å sikre at det ikke er luftlommer, da vil det ikke bli noe sirkulasjon i vørter og det blir vrient å presse vørteren gjennom humla, man måtte da latt den renne gjennom med hjelp av tyngdekraft, noe som er litt suboptimalt.
Konstruksjonen er utprøvd og fungerer. Man kan fylle perkissen helt opp og strupe gjennomgangen med kuleventilene så kontaktiden med humlen blir optimal.
2004491658320505822_rs.jpg


Beklager at tegningen er så crap, lagd i Micro$oft paint så man kan vel ikke vente så mye  ;)

Har du sammenlignet tørrhumling eller sen humletilsettning med perkulator?
 
Tilbake
Topp