Medisinsk oksygen i ølbrygging

Gahr skrev:
Til mine batcer (20-25 liter vørter) gjør jeg følgende: Jeg stetter trykket til 3 bar (vet ikke egentlig om selve trykket inn i flowmeteret betyr noe, men jeg gjør det i alle fall likt fra gang til gang) og stiller inn flowmeteret på det jeg tolker som 1 l/min. Skalaen min går fra 1 til 15, så oppløsningen er ikke ideell. Da bobler det greit fra brusesteinen, uten at det egentlig blir nevneverdig mye mer skum på overflaten utover det selve tappingen ned i gjæringsbøtta har produsert. Det resulterer i O₂-verdier ca. i området 11-13 ppm. I mitt system. Your milage may vary...
Hvor lenge bobler du?
 
Gahr skrev:
Oddvar Demmo skrev:
Gahr skrev:
Jeg stetter trykket til 3 bar (vet ikke egentlig om selve trykket inn i flowmeteret betyr noe,

Setter du trykket til 6 bar vil flowmeterert vise det dobbelte (ideelt) det er dte jeg mener med at det betyr alt.

Ok, det virker jo logisk. Men flowmeteret har et dreiehjul hvor jeg kan stille hvor mye O₂ som slipper gjennom. Slik sett blir vel trykket inn i det irrelevant?

Ble litt rot, ja! Så det først etterpå, og glemte å redigere. Huff...

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

For å legge til litt i rotet - du må tilstrekkelig trykk for å få oksygenet ut av flaska også. Dvs at trykket fra flaska må være større enn trykket over brusestenen ellers kommer det ingen gass ut. :)
 
Bjarte H skrev:
Kjetil S skrev:
Bjarte H skrev:
Kjetil S skrev:
Ikke inhaler ren oksygen.
Hvorfor ikke?

Oksygenet reagerer med og skader vevet i lungene, pluss diverse.Her er en bedre forklaring på hva som skjer. Ren O₂ er ikke umiddelbart farlig, men ikke noe fyllesyke bryggere bør selvmedisinere seg med, tror jeg.
Det overrasker meg iom at det brukes mye som dekompresjonsgass i teknisk- og arbeidsdykking. Jeg vet at man kan bli oksygenforgiftet, men dette er ikke permanent og skjer ikke under atmosfærisk trykk.
For å klare opp, det er INGEN umiddelbar fare ved å puste ren oksygen, dette bruker vi i mange sammenhgenger i ambulansen.
Det som kan være farlig er å puste 100% oksygen over tid, og da snakker vi om mange timer!
Oksygenforgiftning skjer under trykk, da snakk om mer enn 1bar overtrykk.

Så ingen behøver å være redd for å puste inn oksygen ;)

Det man  bør være redd for er fett/oljer på gjenger til regulator, det kan føre til eksplosjonsfare!
aldri, og jeg mener ALDRI røyke eller bruke åpen ild i nærheten av oksygen, har sett stygge brannskader pga røyking og oksygen, flammene blir enorme!
 
Tar opp denne igjen, da jeg sliter litt med å få medisinsk oksygen i Stavanger.

Som de fleste vet er medisinsk oksygen regulert i Norge og man trenger resept for å fylle. Ble tipset om å teste dykkerforretninger for å få fyllt der. Her virker det som man har to valg. Man har luft (det samme som vi puster i) og Nitrox (maxer ut O2 på omlag 40% i blandingen). Problemet med Nitrox er at man trenger egnet kurs for å fylle opp.

Dette er iallefall situasjonen i Stavanger. Noen som har tips og triks? Vil helst ha en større andel O2 inn i brygget enn vanlig luft.
 
Jeg fåt ren O₂ i min nærmeste dykkerforretning. Trenger ingen resept der, i alle fall... Keep looking.

Noen gassforhandlere i Rogaland:
http://www.yarapraxair.no/Forhandlere/Rogaland/
Mener det nå selges et produkt som gjerne blir kalt "pusteoksygen", som i bunn og grunn er det samme som ren O2, men som ikke klassisfiseres som medisinsk oksygen. Det er i alle fall ikke medisinsk oksygen jeg får. Eventuelle dykkere her på forumet kan sikkert mer om dette enn meg.
 
Sveisere bruker også O2, så det er også en mulighet. Som regel vil du kunne få flasketrykket enten fra dykkere eller sveisere, noe som holder i lange tider.
 
Odland skrev:
Tar opp denne igjen, da jeg sliter litt med å få medisinsk oksygen i Stavanger.

Som de fleste vet er medisinsk oksygen regulert i Norge og man trenger resept for å fylle. Ble tipset om å teste dykkerforretninger for å få fyllt der. Her virker det som man har to valg. Man har luft (det samme som vi puster i) og Nitrox (maxer ut O₂ på omlag 40% i blandingen). Problemet med Nitrox er at man trenger egnet kurs for å fylle opp.

Dette er iallefall situasjonen i Stavanger. Noen som har tips og triks? Vil helst ha en større andel O₂ inn i brygget enn vanlig luft.
Feil  :)

De fleste dykkesentre i norge bruker deltrykksfylling ved fylling av Oksygenberiket luft, Nitrox. Det betyr at man fyller en beregnet mengde rein (100%) oksygen, kalles "medisinsk oksygen for ikke-medisinsk bruk", over på  dykkerflaska for så å toppe opp med luft. Man kan med denne måten lage den blandingen man vil ha. Feks. 32% eller 36% nitrox. Å fylle 100% oksygen gjøres altså hver gang med denne metoden.

I miljø for teknisk dykking (les Stavanger dykkersenter under bybrua, ikke bruk jæren dykkersenter) brukes det oksygen opp til 100% i forbindelse med avgassing, dekomprimering. Alle som driver dykkersenter og fyller nitrox kan blande gass for deg, og nesten alle bruker deltrykksfylling hvor du kan få opp til 100% O2.

For å få fylt flaska med rein O2 må den være klargjort for O2. Dvs. fri for rust, smuss, fett og ha o-ringer som er godkjent for 100% O2. Dette er en vanlig service-ting på de fleste dykkesentre og koster noen hundrelapper. Hvis jeg husker riktig har du oksygenflaske, så da burde det være i orden så lenge den er trykkgodkjent.

Hvis jeg husker riktig har Stavanger Dykkersenter åpent iallefall mandag og onsdag 17.00-19.00. Muligens også hver dag, de drev med oppussing sist jeg var innom og hadde kort åpningstid.


Bjarte - CMAS Nitrox Blender
 
AWESOME. Må ringe dem i dag.

Edit: Og ikke minst så har Jæren dykksenter vært noe selektive med sin informasjon om emnet.
 
Odland skrev:
AWESOME. Må ringe dem i dag.

Det kan være litt problematisk å få kontakt på telefon og epost. Det beste er å stikke innom mellom 1700 og 1900 en gang. Ikke forvent deg spotlight i taket, polert steingulv eller lapp på døra hvis de ikke er der ;D
 
Jeg har fått O2 hos Stavanger dykkesenter, med adresse Verven 24. Åpningstidene er noe begrenset. Åpent 1730-1930 på mandag, onsdag og fredag. Hvis du tar med etpar smaksprøver får du svært hyggelig pris på fyllingen!
 
Da ser det ut til at du får det til.
O2 får man i seriøse dykkersjapper.
Brukes til Nitrox, og evnt ren O2 for siste stagen i et dekodykk.
 
Tilbake
Topp