mengde frukt i øl?

Har planer om å bruke bringebær i et øl.
Mener å ha lest at det er 250gram frukt pr liter øl, som blir brukt.
Men kan det bli litt mye?
 
Det synes jeg hørtes ut som var veldig mye ja, jeg har pleid og bruke 500g bringebær på 11l cider og denne får godt preg av bringebærsmak.
Malt og humle vil vel stjele litt mer smak fra bringbæra enn en cider, men 250g tror jeg blir alt for mye.
 
Kommer litt an på frukta, og bringebær er vel en av de som gir mest smak. Tror Cantillon bruker 200 g kirsebær/liter, så 250 g bringebær/liter er sikkert OK.

Det var en nydelig bringebærwit på PF i NM i fjor, du kan prøve å finne oppskriften på den og se hvor mye som ble brukt der.
 
Har pleid å bruke drøyt 5 kg bær til 22,5 liter i fruktøl. Spørsmålet blir hvor kraftig preg du ønsker.
 
Fra oppskrift:
Gjæringstemperatur og -tid
Primærgjæring  6 dager 15 °C
Sekundærgjæring 7 dager 22 °C

Hvordan gjør man dette i praksis?
Tilsetter den kokte saften oppi gjæringskaret (uten å bevege dunken) eller tapper om? Tilsetter man mer gjær?

Dette er enda en ting jeg har lyst til å prøve, men ikke kan noe om :)
 
I utgangspunktet er det bare å helle oppi gjæringskaret uten å søle alt for mye. Ofte stikker jeg om til nytt gjæringskar for å ta vare på gjæra til videre brygging.
 
Låner denne tråden litt...

Har et hveteøl-brygg stående å gjære som etter planen skal smaksettes med bringebær.
Var på Europris å kjøpte 5kg. med frossen bringebær i dag - har tinet den og smakte, men synes det var sure bær - som jeg er skeptisk til å ha i gjæringsdunken.
Dere som har brygget bring-WIT, er det noen bær som kan anbefales til formålet? evt. noen som har benyttet bring fra Europris/norek i 2,5kg. pakker?

Mvh.
Kosl
 
Jeg bruker 250g for 10L. Dette er rå bringebær rett i gjæringskarret. Gir et feint hint av bær uten å lage bringebærsaft ut av det, det er fermdeles en øl. Rabarbra doserer jeg noe høyre, 450g på 10L.
 
60 og 25 g/l høres ekstremt lite ut, da blir det mer som et krydder. Sikkert ok hvis man ønsker en øl med noe smak av bringebær, men om man skal lage en bringebærøl, type framboise, så bør man ha 150-250 g/l synes jeg.
 
Jeg går for 200-250gr./ltr - var på Rema og handla norsk frisk bær nå, den tidligere innkjøpte polske bæra fra Europris syntes jeg ikke smakte så godt, så jeg tar ikke risken på å sitte igjen med 18ltr sur bringebær wit - har jo forøvrig ingen garanti at det blir godt med norske friske bær heller da!!
Jeg fryser de og tiner de opp igjen, det burde vel ta knekken på uønskede sopp/bakteriesporer som kan ødelegge ølet?

Kosl
 
60 og 25 g/l høres ekstremt lite ut, da blir det mer som et krydder. Sikkert ok hvis man ønsker en øl med noe smak av bringebær, men om man skal lage en bringebærøl, type framboise, så bør man ha 150-250 g/l synes jeg.

Som nevnt i #14 var denne doseringen for å gi smak. Har ikke prøvd meg på en framboise -stil. Da snakker vi helt andre doseringer ja. Som med matlaging, greit å ikke starte med å ha alt for mye krydder i maten. Det lærer man rimelig lite av.
 
Du tar oppskrifta di, googler sukkerinnhold i typen frukt og legger til sukkeret og vanninnholdet, og ser hva du ender opp med. Typisk blir det lavere OG, ofte lavere, men er avhengig av frukten.
 
Du tar oppskrifta di, googler sukkerinnhold i typen frukt og legger til sukkeret og vanninnholdet, og ser hva du ender opp med. Typisk blir det lavere OG, ofte lavere, men er avhengig av frukten.
Har en batch med 25l blonde som blir introdusert for 2.5kg bringebær i dag.
Kan du utdype metoden for utregning av %? :)
 
Tilbake
Topp