Mengde slurry

Glenn

Norbrygg-medlem
Er dette logisk, skal bruke slurry for første gang og tenker slik: gjæren reproduserer seg 5-6 ganger i en batch. Da bør vel 1/5 av slurry være omtrent lik mengde som man hadde i første batch? Minus litt døde celler etter en uke i kjøleskap og at ikke alt innhold er gjær. Anslår en feilmargin på kanskje 10% på gefuhlen. Helt på jordet her eller?

Lite svar her?? Jeg lurer litt på dette og.
Jeg vasket gjær å fikk 0,5 liter og etter ca 3 uker var gjæren sunket til det  halve. Hva kalkuleres med, 0,5 eller 0,25 liter?

Min erfaring:
Gjær slurry fra Wlp 051 Vasket 08.12.2013 0,25 liter.  (tidligere 0,5L)
Dyrket ny gjær av ny bunnfelt gjær fra samme vaskevann i flere omganger, satt på kjøl 30.12.2013 0,2  liter  (tidligere 0,4L)
I følge Mr Malty hadde jeg for lite gjær når jeg regnet med målene etter gjæren hadde sunket sammen til 0,25L og 0,2L

Bryggedag 23.01.2014, altså var gjæren over 6 uker i kjøleskap og nydyrket gjær 3 uker og 3 dager i kjøleskap.
Jeg satt en starter på 1,5L ny vørter og all gjæren (0,45L) for å friske opp å få mere gjærseller.

Gjæringen startet hurtig å etter 2 til 3 dager var vørteren gått fra OG1050 til FG1014.
Det er kjukt lag med gjær på bunnen av gjæringsspannene.
For meg ser det ut som det ble for mye gjær?

I gjærkalkulatoren er det en glidebryter for hvor flytende gjæren er (yeast concentration). Dra den mot thick yeast.

Der ja :)  Thin og Thick var mer forståelig.
Så det stod billion å da tenkte jeg microskop he he.
Min gjær var skikkelig betong så da har jeg nok fått gjær til 10 til 15 liter til fant jeg ut no B-)
Takk for tips. :)

Hei, ikke lett å beregne dette nei. Er vel derfor Gahr skriver at han bruker ny til hver batch for å ha kontroll.
Så en på you tube som sier at det du heller av etter vasking i et glass på 3dl tilsvarer et rør med fersk gjær.
Etter lagring ble det i underkant av en cm med "thick" gjær i glasset. Også er vel holdbarheten noe av det samme.

Ifølge Jamil så er konsentrasjonen i slurryen nær standardinnstillingen på slideren i mr malty når den er ferdig med å sette seg i glasset (5-7 dager)

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

Vi går nok i underkant vitenskaplig til verks, så hvis du er "up for it" så bør du høre på andre for å være sikker. Et enkelt alternativ er likevel å gjøre sånn: Vi pleier å gjenbruke gjær 1-2 ganger, og det foregår ved at vi graver / auser opp i underkant av halvparten av uvasket gjær over i rengjort gjæringskar, fyller på vørter, pisker inn luft og setter til gjæring. Gjæringsforløp har alltid tilsynelatende vært meget likt i originalbrygg og oppfølgerbrygg, og vi har ikke avdekket noen usmaker i oppfølgerbryggene. Vi planlegger alltid sånn at vi går fra lyst til mørkt, svakt til sterkt osv. Jeg tror vi overpitcher en del med å gjøre det på denne måten, men det er en enkel måte å brygge rene fine øl, både lager og ale. Og ekstra valuta for innsatsen man gjorde da man bygget opp gjæren med starter i første omgang.

Den siste gjæren tok jeg fra vaskevannet som hadde stått et par dager i kjøleskap.
Det var da lite men fin å rein gjær på bunnen.
Jeg brukte gjærnæring å stegvis dekanderte og tilsatt ny vørter for å eksperimentere litt.
Tilslutt ble det 400ml som jeg flasket og etter et par tre uker var den sunket til 200ml.
Kan dette ha gjort at gjæren er mere aktiv og ligger nærmere en fersk gjær kjøpt på butikken?
Alle innspill og erfaringer her er interessant :)
Tips til gode emner her på forumet mottas gjerne da det er en liten jungel å finne fram i B-)

Vitenskap er det nok ikke, mer funker/funker ikke. Jeg hadde ca. 50% av vasket gjær i ny batch, var nok i overkant (en uke gml). Bobla friskt  :skitbra: og gjæra ned på 1.008 på en uke. OG 1.050.  Funker.

Tilbake
Topp