Mengde vann til sukkerlake

Gahr skrev:
men avhengig av temperatur, trykk og eventuell risting, kan et tvangskarbonert øl være drikkbart mye raskere.

Et helt klart øl er dikkeklart med en gang og gjerne mens du rister inn CO₂en i tilfelle du ikke har full kontroll på temp/trykk.
Der lerte du noe Gahr :)
Har da ikke prøvd så mye med uklart øl.
 
Gahr skrev:
CO₂ er CO₂, så det har ingen betydning om man gjør det ene eller det andre.

Ja, CO₂-en i seg selv er jo den samme, men jeg vil nå påstå at det blir en smaksmessig forskjell på om ølet karboneres "naturlig" eller "kunstig". Jeg har absolutt en følelse av at karboneringen blir "mykere" ved naturlig ettergjæring samt at skummet blir mer finboblet, mens et tvangskarbonert øl blir litt mer "røffere" i kantene. Vil vel tro at det henger sammen med smaksstoffer som dannes under ettergjæringen på flaske. Men jeg har dog ikke foretatt noen vitenskapelige blindtester e.l. (Jeg snakker her om ettergjæring på flasker vs. tvangskarbonering på fat. Naturlig karbonering på fat har jeg liten erfaring med, men de gangene vi har prøvd dette synes jeg det har blitt noe mye grums i fatet som har innvirket negativt på smaken. Med flasker er det enklere å håndtere bunnfallet, synes jeg).

Noen som har liknende følelse som meg...??
 
Lars Bjørnstad skrev:
Gahr skrev:
CO₂ er CO₂, så det har ingen betydning om man gjør det ene eller det andre.

Ja, CO₂-en i seg selv er jo den samme, men jeg vil nå påstå at det blir en smaksmessig forskjell på om ølet karboneres "naturlig" eller "kunstig". Jeg har absolutt en følelse av at karboneringen blir "mykere" ved naturlig ettergjæring samt at skummet blir mer finboblet, mens et tvangskarbonert øl blir litt mer "røffere" i kantene. Vil vel tro at det henger sammen med smaksstoffer som dannes under ettergjæringen på flaske. Men jeg har dog ikke foretatt noen vitenskapelige blindtester e.l. (Jeg snakker her om ettergjæring på flasker vs. tvangskarbonering på fat. Naturlig karbonering på fat har jeg liten erfaring med, men de gangene vi har prøvd dette synes jeg det har blitt noe mye grums i fatet som har innvirket negativt på smaken. Med flasker er det enklere å håndtere bunnfallet, synes jeg).

Noen som har liknende følelse som meg...??

Uenig. Etter å ha ettergjæret øl på fat og flasker, og også tvangskarbonert og tappet tvangskarbonert øl på flasker, vil jeg påstå det for det første ikke er forskjell på skummet (så fremt kullsyreinnholdet er likt i utgangspunktet), med mindre det ene ølet ikke er klarere enn det andre. Et øl med mindre partikler i suspensjon vil gi bobler med mindre størrelse, og slik sett burde kanskje kunstig karbonert øl ha mindre bobler, men i praksis opplever jeg ingen forskjell.

Om ølet tar smak av selve ettergjæringen er en annen sak, men dette tror jeg egentlig vil være helt minimalt i øl som har gjennomgått en god gjæringsprosess i utgangspunktet. Om ølet har vært uferdig (med utilfredsstillende nedbryting av f.eks. diacetyl og acetaldehyd, kan det tenkes at den økte gjæraktiviteten under karboneringen med sukker kan være med på å modne ølet og gjøre det mykere og rundere, men da heller jeg mot å tro at ølet ikke var optimalt til å begynne med.
 
Oddvar Demmo skrev:
Gahr skrev:
men avhengig av temperatur, trykk og eventuell risting, kan et tvangskarbonert øl være drikkbart mye raskere.

Et helt klart øl er dikkeklart med en gang og gjerne mens du rister inn CO₂en i tilfelle du ikke har full kontroll på temp/trykk.
Der lerte du noe Gahr :)
Har da ikke prøvd så mye med uklart øl.

For ordesskyld Gahr, det var bare et lite håp om å ha lert deg noe og, men det gjorde jeg neppe :)
 
Oddvar Demmo skrev:
For ordesskyld Gahr, det var bare et lite håp om å ha lert deg noe og, men det gjorde jeg neppe :)

Hehe, neppe. ;D Men du sa det jeg mente klarere enn jeg gjorde. ;)
 
Jeg har også gått over til tvangskarbonering, for enkelhets skyld. Det er lett å få nøyaktig CO2 innhold, og man får litt mindre gjærrester. Jeg har imidlertid alltid litt mer øl enn det jeg får plass til i et fat, så jeg har begynt å fylle tre-fire flasker med Coopers karboneringsdrops, og så fylle resten på fat. Er i utgangspunktet skeptisk til rensligheten med drops, men siden det er enkelt og det bare er snakk om noen få flasker, gjør jeg det likevel. Vil jeg ha flere flasker, mottrykksfyller jeg.

CO2 er CO2, så det har ingen betydning om man gjør det ene eller det andre. Ølet blir konsumklart litt fortere med kunstig karbonering, men jeg kan ikke påstå det er noen videre kvalitetsforskjell. Ved naturlig karbonering må det gjerne stå et par uker i romtemperatur før kullsyren har utviklet seg skikkelig, men avhengig av temperatur, trykk og eventuell risting, kan et tvangskarbonert øl være drikkbart mye raskere.
Jeg må si jeg merker forskjell på co2 karbonert fatøl kontra dropskarbonert flaskeøl. F.eks. Amber Christmas dominerer gjærsmaken på fat, mens den på flaske er mer dempet og slipper frem andre aromaer. Utrolig godt øl på både fat og flaske, men holder en knapp på naturlig karbonering :)
 
Ikke spesielt kritisk, men du kan med fordel kjøle laken ned mot temperaturen til ølet.
Husk at laken bør fordeles i ølet før du begynner tapping.
Jeg skulle flaske en liten batch (ca 6,5 liter) med IPA i dag, og glemte å kjøle ned sukkerlaken når jeg hadde den i ved omstikking. Er dette krise? Den var rykende varm (kardinaltabbe). Risikerer jeg flaskebomber nå?
 
Jeg skulle flaske en liten batch (ca 6,5 liter) med IPA i dag, og glemte å kjøle ned sukkerlaken når jeg hadde den i ved omstikking. Er dette krise? Den var rykende varm (kardinaltabbe). Risikerer jeg flaskebomber nå?
Jeg har gjort det samme engang, og ølet ble fint karbonert, dog med en batch på 25l. Tror det går helt fint. Flaske bomber har ingenting med temperaturen på sukkerlake å gjøre.
 
Stort sett bør det være bra nok. Dette er et litt tveegget sverd. Jo mer man rører, jo mer oksygen får man inn i ølet (noe som IKKE er bra), men om man har for lite bevegelse, vil ikke laken balnde seg skikkelig, og man kan ende opp med ujevn kanbonering. Men, som sagt, det du skisserer bør gjøre nytten.

Tenkte å prøve å legge et lag med co2 med picknick-kran neders i omstikkingskaret (med sukkerlake) for å redusere sjansen for oksygen i øllet. Noen som har prøvd dette.
 
CO2 blander seg fort med den resterende lufta, som vann i wiskyen. Så lenge du har karet åpent til luft er dette bortkastet CO2.
 
Tilbake
Topp