Merkelig karbonering

Ferdig med 5 batch og har oppdaget ett problem som ser ut som har skjedd i 3 og i 5 batch.

I 3 batch som var en lavprosents amber, har jeg opplevd små hvite klumper som ikke hadde "lagt seg" før tapping på flaske, trodde disse skulle legge seg med gjærfellingen, men det har egentlig ikke skjedd.
Noen ideer hva dette kan skyldes?

I 5 batch, en IPA, så alt vel og bra ut, endel "snøstorm" under gjæring, men klarnet ganske bra etter 7-8 dager, deretter tørrhumlet jeg pellets i pose en 4-5 dager.
Når jeg skulle tappe på flaske så drikken veldig uklar ut, tenkte at dette ville ordne seg etter lagring, og at det ville klares.
Men når jeg nå, etter 10 dagers karbonering (ved 20C) og 1 uke lagring (ved 10C), åpner flaskene skjer det noe merkelig.
Gjæren og det jeg antar er humlepartikler virvles opp av karboneringen fra bunnen av, og drikken blir derfor litt gjæraktig i smaken og uklar.

Etter forsiktig helling fra flaske av både batch 3 og 5 ligger det knapt noe gjærlag igjen i flaskene. Alle andre batchene har fått et kraftig og stabilt gjærlag i bunn.

Brukt Irish Moss i begge.
Brukt Wyeast English ale i begge.

Kontaminering?
For kort lagring av batch 5?
Andre forklaringer?

Ingen forklaring, men hvis du har problemer med for godt karbonerte flasker, prøv å lagre dem i kjøleskap før de skal åpnes. CO2 er mer løselig i kaldt vann, så hvis ølet kjøles ned, bruser det ikke så voldsomt. Slik er det lettere å unngå oppvirvling av gjær og så får heller ølet varme seg i glasset om anbefalt serveringstemperatur er over 4 grader.

Agree to disagree :)
Stemmer nok det dere sier, men forklarer ikke helt den unormale gjærutfellingen, men kanskje dere har rett, og at mye karbonering ødelegger gjærlaget i bunn.
Får la de stå kaldt framover og se om de kanskje repareres, gjæren fikser biffen.

Apropos, noen som har tips på hvordan redusere humlepartikler (som virker nesten nøytrale i oppdrift) etter tørrhumling?

Har hatt samme problem med oppvirvling ved overkarbonerte flasker. Eneste løsning, ved siden av nedkjøling er avkorking.

Ta av korkene. La stå et par timer, kork på nytt. La stå en ukes tid til gjæren igjen bunnfelles..

Bård skrev:
Har hatt samme problem med oppvirvling ved overkarbonerte flasker. Eneste løsning, ved siden av nedkjøling er avkorking.

Ta av korkene. La stå et par timer, kork på nytt. La stå en ukes tid til gjæren igjen bunnfelles..

Lettere sagt enn gjort, for er ølen overkarbonert, er min erfaring at det ofte bruser over selv om du har hatt flaskene i fryseren.

Hvis det ikke var helt klart, så bruser det IKKE over, mengden CO2 virker normal og brukt samme mengde sukker, men mulig ikke helt ferdig gjæra i dunken (tviler litt siden stod i ca. 10 dager).
Det er mer som om boblene bare drar me seg dritten fra bunn.
Spesielt humlen fra tørrhumlinga virvles lett opp.

Har litt problemer med pellets ved tørrhumling jeg også. Så holder meg til hel blomst ved tørrhumling heretter.

Tilbake
Topp