meske 20L kjele i to omganger? litt starttips behøves

Hei hei!

Jeg fortsetter å mase litt om dette meskegreiene mine.

Jeg har funnet en oppskrift på nettet jeg ønsker å lage, og lurer på om noen kan se igjennom prosessen slik jeg ser den for å kontrollere at jeg har forstått?

Original oppskrift er her: http://www.homebrewtalk.com/f71/ohiobrewtus-hoegaarden-clone-ag-37991/
Til rådighet har jeg 1 x 20L kjele, 2 x 10L kjele

Planen min er å meske halvparten av kornet i 20L kjelen med en meskepose, for å så helle vørteren over i en av 10L kjelene når den er klar, for å så gjenta prosessen med resten av kornet, og så helle alt tilbake igjen i 20L kjelen til slutt.

Spørsmål nr 1 blir da:

Hvor mye væske tror dere jeg kan ha i 20L kjelen når jeg skal koke inn humle og krydder uten at det koker over? Hvor mye svinn kan jeg regne med under koking?

Spørsmål nr 2:

Har noen et forslag til hvordan jeg skal gå frem med denne meskeprosessen i kjelen? Hvor mye vann skal jeg ha i første gangen? Hva gjør jeg når jeg har helt av dette, skal jeg helle det over en gang til? Skal jeg tilsette mer vann?

Hjelp meg å ta neste steg over til all-grain :)

- Martin

Dersom du mesker med mellom 2,5 og 3 liter vann per kilo, burde du klare deg utmerket med 20-literskaret alene. Dersom du bruker en meskepose som passer oppi gryta, kunne kanskje sneket en hevertslang under for å gjøre det litt lettere å tappe av, dersom du ikke har kran på kjelen. Så partiskyller (batch sparge) du bare med en passende mengde vann for å oppnå ønsket volum etterpå. Tapp for eksempel oppi et 30-liters gjæringskar. Du kan vel også bare løfte opp posen mellom hver del av prosessen og helle vørteren oppi.
Du er ellers bare noen kroner i kobber-rør og egeninnsats med baufil unna å ha en helt grei meskeløsning for øl rundt OG 1.050 uten pose med den gryta (dersom du isolerer den litt)
Du finner gode, detaljerte instruksjoner for mesking og skylling på medlemsseksjonen her på forumet (hint!)

Jørn,

Dette er et sånt svar jeg var ute etter.

Så om jeg har forstått:

Jeg har kornet i posen (ca 4,5 kg). Jeg varmer opp 15 liter vann til 67 grader, legger posen oppi og lar dette stå i 60 min. Så løfter jeg opp posen og lar det renne av.

Så heller jeg vannet (vørteren) over på noe annet, og legger posen tilbake i kjelen - for å så helle mere vann @ 67 grader over posen så dette tar med seg restene ut av kornet. Hvor mye vann sånn ca tror du vil trengs her til den andre skyllingen? Slik at totalen blir ca 18 liter?

- Martin

Kornet suger opp ca 1 liter vann per kilo, så du vil trenge ca 8 liter skyllevann for å ende opp på 18 liter. Merk at dette er før koking, så da vil du ende opp på kanskje 15 liter til gjæring, for noe fordamper under kokinga.

Det høres ellers ut å være på hengende håret med 18 liter til kok i en 20-litersgryte. Pass på så det ikke koker over!

Synes de temperaturene dine høres for lave ut. I følge oppskrifta skal det meskes på 68 °C. Dette krever en temperatur på vannet på ca 73 °C ved mesketykkelse 3,33 (som du beskriver). OBS. Sjekk det gjerne i et bryggeriprogram selv, har ingen innstalert på denne maskina, så tallet er litt fra hukommelsen og litt fra Green Bay (som viser for høyt hvis meskevannet varmes opp i meskekaret).

Ellers får du bedre utbytte ved 78 °C skyllevann  :)

Om du bruker umaltet hvete i form av flek, kan du meske denne sammen med pilsnermalt uten noen annen behandling. Om du bruker rå hvete, må denne gjerne kokes først. Jeg vil tro de maner umaltet hvete i oppskriften du refererer til, i alle fall er det det som brukes i Hoegaarden. Jeg ville brukt hveteflak i stedet.

Gahr,

Takk for kjapt svar  :skitbra:

Det er vel lyshetsgraden jeg er ute etter her. Når jeg har brukt hvetemaltekstrakt tidligere, så har dette blitt altfor mørkt. Hva vil farge og smaksforskjellene egentlig være på flaket hvete kontra rå umaltet hvete?

- Martin

Martin E skrev:
Kornet suger opp ca 1 liter vann per kilo, så du vil trenge ca 8 liter skyllevann for å ende opp på 18 liter. Merk at dette er før koking, så da vil du ende opp på kanskje 15 liter til gjæring, for noe fordamper under kokinga.

Hvis kornet var sammen med de første 15 liter, så har de vel allerede sugd opp det vannet de vil suge?

Sliter litt med dette selv her, har bare kjele på 13 liter, og ser koop har en kjele på 20 liter som er rimelig nå, og må da finne ut om jeg kan koke i to kjeler...

Når man så koker vørteren etterpå og skal tilsette humle, kan man humle i en kjele og bare koke ren vørter i den andre, for så å blande dette i gjæringskaret til slutt?, eller må jeg humle likt prosentvis i begge kjelene?
HVORFOR kan ikke kjeler på 30 liter være enkelt å finne her i Oslo? :) (uten at de skal koste 3 lapper)

Ish.... :)

Ble jeg ramla innom Culina i Torggata, og endte opp med en italiensk stålkjele på 24 liter.. håper det ikke blir for smått til ca 20 liters brygg..

Men frakt på en slik fra sverige må jo bli svindyrt?

Kjøpte forresten en 1900w Induksjonsplate på Coop Obs også, de er på tilbud til 399 nå.

Jeg synes det blir en lotteri med bitterheten du får. Da kreves det helst litt mer beregning enn 'bare ha litt ekstra opp i'. Jeg har kokt i to kjeler og fordelte humle prosentvis. Er det ikke mye enklere?
:biersmile:

Var det jeg lurte litt på, om bitterheten blir feil om du humler en kjele og ikke den andre.
Men krysser fingra for at 24litern skal duge (32cm diameter, 32cm høyde, blir vel nermere 25 liter?) så jeg ikke får overkok.. hm..

neslekkim skrev:
Men frakt på en slik fra Sverige må jo bli svindyrt?

Trikset er å få den levert til grensa poste restante. Jeg betalte 99 SEK for frakt til grensen for min 50 liters gryte.

Og et større triks er vel å få hentet ved grensen igjen :), Jeg har ikke bil, ei kjenner noen som gidder å rase avgårde :)

Tilbake
Topp