Jeg synes det høres veldig merkelig ut at du skulle få økt utbytte ved å meske over natta. Det tror jeg rett og slett ikke noe på. Det aller meste av konversjonen skjer i løpet av de første 15-20 minuttene, og økninga i utbytte fra 30 til 60 minutter er veldig liten. Gjærbarhet er mer påvirkelig av tid - vel å merke avhengig av at du holder temperaturen under 65 grader, siden du relativt raskt tar livet av beta-amylasen når du går over den grensa. Men heller ikke når det gjelder å påvirke gjærbarheta gir det mening å holde på noe særlig mer enn en time. (Palmer har en figur på side 255 i How to Brew som illustrerer dette.)
Om en likevel skulle oppleve økt utbytte ved å meske over natta, måtte det eventuelt skyldes at en bruker veldig grov knus. Da er det en vesentlig enklere løsning å justere den - i alle fall hvis økt utbytte er mottivasjonen for en så lang mesk.
At du skulle få et mørkere øl, høres også rart ut for meg, men det skal jeg kanskje ikke mene noe veldig sterkt om.
@Jørgen O kan vel si noe om det?
En anelse beskhet virker derimot ikke urimelig, men det skulle vel eventuelt ha sammenheng ikke bare med tid, men også med kverning, pH og temperatur?
Men i det hele tatt: Når Jørgen mesker på denne måten, har jeg vondt for å se at det kan ha merkbare negative virkninger.