Finn Berger
Moderator
Det der skjønner jeg ikke noe av. Hva sier tallene i den horisontale dimensjonen?Hmm...det du sier der samsvarer dårlig med et eksperiment en kamerat gjorde for noen år siden.. Han målte SG for hvert 10. minutt over en mesketid på 130min. og puttet resultatene inn i Excel-arket under her... Siste 30min ser en dog at kurven begynner å flate ut, men hypotetisk sett indikerer dette eksperimentet at det skulle kunne være mulig å nær doble SG målt ved 30 min. ved å meske over natten...Vis vedlegget 50736
Hvis kameraten din har kommet fram til noe som motsier den samla bryggelitteraturen, tar jeg sjansen på å si at noe ikke stemmer. Sorry.
Jeg kjørte en serie brygg i fjor der jeg meska 30 minutter, og utbyttet var ikke merkbart dårligere enn hva jeg normalt får ved 60 minutter. (Jeg fikk 72-73% meskeeffektivitet med no sparge. Alle bryggene var i området 1.048 - 1.060.) Og det nærma seg sterkt maks utbytte. Det er jo ei grense. Maltet inneholder bare en viss mengde stivelse, og når all stivelsen er omdanna til sukker, kan du ikke få mer. (Nå kan du riktignok ikke få konvertert all stivelsen ved normale mesketemperaturer, fordi en liten andel av den krever høyere temperaturer; helt opp til 94 grader.)