Meskekar vs biab?

Da var vørteren nedkjølt, helt oppi gjæringskar og tilsatt en pakke Safale-05...

Det ble litt dårlig effektivitet, for å si det mildt, men jeg tror det er pga. ett ødelagt termometer, som viste helt mongo temperaturer under meskinga.

Men jeg fikk en slutteffektivitet når jeg hadde koket ned hele greia på 1.041... Litt skuffet da jeg forventa meg noe rundt 1.050. Menmen, Øl blir det vel uansett! :D

Lærdom til neste gang:

- Skaff kraftigere oppvarmingskilde
- Skaff kjele uten en enorm bulk i bunnen
 
Eirik Indregård skrev:
Jeg bruker BIAB metoden, og er svært fornøyd med den. Man får erfaring med den også etter hvert, og ting blir stadig bedre. Jeg er sjarmert over hvor utrolig enkelt det er, overgangen fra ekstrakt til BIAB gikk ganske så enkelt. En pose var alt man trengte.

Som Gahr er inne på, det blir mye trub. Noe kan sikker fjernes med å bruke en mer finmasket pose, men da tar det halvannen evighet før posen har rent fra seg. Siden jeg har den mye omtalte hyttekjelen fra Biltema, så har jeg funnet en grei løsning på problemet. Jeg lar vørteren stå en time halvannen før jeg tapper over på gjæringskarret, og truben som da stort sett ligger under tappekrana får bli igjen i kjelen. Etter at jeg begynte med det så har ikke jeg mer trub enn andre i gjæringskarret tror jeg.

Uansett, truben forsvinner forsvinner på magisk vis. Selv "Fail Ale'en" min, hvor truben stå halvveis opp veggene i gjæringskarret kom greit ut av det, truben komprimerte seg i bunnen og var ikke noe spesielt problematisk når det skulle tappes. Og øllet ble krystallklart.

Mesketemperaturen har jeg slitt litt med, men man finner seg sine løsninger. Jeg brukte gass ute, og da gikk mesketemperaturen opp og ned som en jojo. Men nå har jeg en teknikk hvor jeg mesker inne på en induksjonsplate, og bruker gass til å koke ute. Funker finfint.

Jeg har sett på dette med meskekar mange ganger, men har liksom ikke helt skjønt hva jeg skal kunne oppnå med å lage noe så komplisert når det går så bra i en liten pose. 

Merket du stor forskjell fra ekstrakt til biab da?

Hvor mye malt bruker du i posen når du bruker hyttekjelen fra biltema? Og hvor mye vørter blir det i gjæringskaret? Etterfyller du med vann eller bruker du kun vørteren?
 
Kenneth N skrev:
Vil du klare å få den til å koke på induksjonsplaten også (hvor mange W?). Er interessert i å starte BIAB, og den kjelen var jo ganske billig!

Jeg kan vel kanskje få til å boble litt, men det tar uhorvelig lang tid. Og om jeg har skjønt det rett så skal kokingen av vørteren helst være ganske kraftig. Så derfor har jeg valgt en dobbel løsning, hvor jeg bruker induksjonsplata for kontroll på mesketemperaturen, og gassen for å koke. Funker hanske bra for meg.

Terje W skrev:
Merket du stor forskjell fra ekstrakt til biab da?
Hvor mye malt bruker du i posen når du bruker hyttekjelen fra Biltema? Og hvor mye vørter blir det i gjæringskaret? Etterfyller du med vann eller bruker du kun vørteren?

Maltmengden avhenger jo av hva slags øl som skal brygges, jeg lager oppkok som skal bli rett under 11 liter i gjæringskarret (har BetherBotle 11,5 l - og må jo ha litt plass til gjæringen også). Jeg bruker vel stort sett rett i underkant av 3 kg malt til dette.

Litt av poenget med en "ren" BIAB er jo at man skal ha alt vannet i med en gang, mye vann må til for å få sånn nogenlunde utbytte av malten. Jeg ligger vel i dag på rundt 72-75% utbytte. Har man mindre forhold så kan man jo kjøre maxi-biab hvor man har en skyllebøtte ved siden av som man kan få ut litt mer av. Men jeg har altså alt en en gryte. Mengden vann blir i mitt oppsett:

  2 l til trub og rest i kjelen
11 l til gjæringsdunk
4-6 l damper bort
= 17-19 liter som skal oppi kjelen

Det forvinner litt vann i malten også, men jeg lar den stå oppå kjelen i bunnen fra en gammel saftkoker å renne av seg en god stund, så det er ganske minimalt som forsvinner til det. Det er relativt god plass i kjelen til dette, så jeg skal forsøke meg på en 15 liters batch etter hvert også.

Om stor forskjell fra ekstrakt til BIAB; ja - og nei. Det blir godt øl av ekstrakt også, og prosessen er både enkel og rask. Så selv om allgrain er det som er "gjevt" her inne på forumet, så skal man ikke glemme at det fungerer ganske så bra det også. Og det er masse oppskrifter man finner på det også, så man kan lage det meste.

Men for min del syntes jeg det er mer moro å lage fra malt; jeg kan eksperimentere og leke litt mer - og prøve å fortså hva som egentlig skjer når man brygger øl. Og å ha det moro. Og det kan man ha med enkelt utstyr.
 
Selv om jeg var uheldig med meskingen og alt, så plopper det i gjæringskaret, og det lukter himmelsk! Amarillohumlen gjør seg virkelig!

Blir SVÆRT spennende å se åssen denne ølen blir til slutt!
 
MudGun skrev:
Sjølv brygger eg no BIAB med to kjeler. Ein femtenliter til mesk, og ein tiliter til skyling.

Hvor mye vørter får du av dette? Koker du opp i ti-literen? Jeg har selv ikke større kjele enn 10-liter og er litt nysgjerrig på å brygge litt mindre volum av all-grain. :)
 
Jepp, jeg kan jo oppdatere tråden jeg også !

Øllet ble svært cloudy, ser nesten ikke gjennom det, men det ble en MEGET velsmakende pale ale, og jeg tror faktisk jeg vil gjenta denne oppskriften ved senere anledning. Har 8 små 0,33 flasker igjen nå, og da har jeg drukket med andakt! :p
 
Det blir gjerne mye trub i gjæringskaret med BIAB, men min erfaring med en 12-15 brygg er at ølet blir klart og fint når det får stå et par uker. Har en mistanke om at Hallstein ikke kjøler raskt nok, og at det forårsaker uklart øl (mener å ha sett i en annen tråd at du kjøler med snø i badekaret Hallstein. Ignorer denne kommentaren om jeg tar feil :)).

Med rask nedkjøling og en skikkelig whirlpool får man fint jobbet seg rundt bonustruben man får fra BIAB og ender opp med klart øl. For min del er avveiningen i forhold til ekstraarbeid med å unngå trub og hvor kompakt og billig BIAB er grei. Jeg kommer neppe til å oppgradere med det første.

Har heller ikke merket noe usmak på ølet av at det gjærer på trub. RDWHAHB :)


Per Christian
 
pernod skrev:
Har en mistanke om at Hallstein ikke kjøler raskt nok, og at det forårsaker uklart øl (mener å ha sett i en annen tråd at du kjøler med snø i badekaret Hallstein. Ignorer denne kommentaren om jeg tar feil :)).

Det er vel ganske mange som bruker "No Chill" metoden i land hvor kaldtvann koster penger, og det har vel ikke ført til noe større problem med uklart øl ettersom jeg har forstått.
 
Jeg kan legge ved det at jeg Flasket Weissbieren min i dag, samt at jeg tok en smak på min Myra Wit påskeøl med Klementinskall, Koriander og Kardemomme, som har stått på flasker i ca. 3 uker og den var NESTEN gjennomsiktig. (Litt dårlig med head enda, men det var som forventet. Bruker ikke å få bra head retention før 4-5 uker). Grunnen til dette var at jeg brukte 1/2 Tablett Protafloc på 11 liter vørter.

Ble imponert over hvor klar og god øllen var allerede faktisk. Hint av krydder og klementin. Var litt overrasket, da øllen smakte ganske fælt ut av gjæringskaret, men den har kommet seg betraktelig! Relativt rar farge på den, for å være en Wit da... (50/50 Pale og Hvetemalt) Spørs om krydderet har satt farge, selv om jeg brukte svært lite. Skalerte ned Myra Wit's oppskrift til 11-liters brygg.

 
Eirik Indregård skrev:
Det er vel ganske mange som bruker "No Chill" metoden i land hvor kaldtvann koster penger, og det har vel ikke ført til noe større problem med uklart øl ettersom jeg har forstått.

Liten digresjon: Norge er -delvis- et land der man betaler per liter, i hvert fall der jeg bor. Vannmåler som måler hver eneste liter, jeg drar nesten bokstavelig talt penger ned i do. Det var mye av grunnen til at kommunen min for ei lita stund ble kåret av dagbladet til landets dyreste å bo i. Jepp; west side Toten -Norges svar på Beverly Hills.
 
Jeg ser ikke at trub skal være en faktor, det er da ikke noe større problem å sirkulere søtvørteren i et biabrygg enn i et tradisjonelt allgrainbrygg?
 
Jeg bruker både BIAB og tradisjonell mesking i kjøleboks. begge metodene har sine fordeler. Noen fordeler med BIAB er at det blir lettere med steg mesking, og når en brygger med mye hvete og rug ungår man tett silkar. desuten kan jeg enklere brygge to øl samtidig(krever dog to kjeler) desuten kan en utnytte biab baggen til delmesking foreksempel nor man brygger parti gyle og ønsker å modifisere andre avrenning.

Jeg syntes at alle bryggere burde ha en silpose som en del av sitt utstyr, den har utallige bruksområder. og ølet laget med denne metoden er ikke dårligere en de andre brygge metodene.
 
helge_h skrev:
Har brygget 2 batcher med BIAB nå. Prøvde å kopiere det Steeljan gjør her:
http://www.youtube.com/watch?v=Lk5goLlq8nw

"It's so hard!" Kinky! Har brygget et allgrainbrygg, og det gjorde jeg med med biab, og det gikk strålende. Dumpa rubbel og bit i gjæringsbøtta, og tappet ikke over i sekundærgjæringsspann, bare rett på flaske, og jeg syns brygget ser krystallklart ut, rett og slett, faktisk klarere enn mitt først brygg som var at lager-ølsett. Uklart øl plager meg heller ikke i det hele tatt, mer å tygge på, mer å være glad i tenker jeg, så lenge gjæra gjør jobben sin.

Trubet komprimerte seg helt fint, mistet kanskje en liter eller eller to på 7.5 liter i bøtta (min kjele er på 10 liter). Jeg sparget med 1.8 liter, basert på oppskrifta til Nøgne Ø sitt all grain ølsett, og etter koking fikk jeg en OG på 1054, som er spot on. (effektivtet er nedjustert til 58%), men lav effektivitet er the name of the game med biab har jeg muligens skjønt.
 
Tror man kan justere opp effektiviteten ved å kverne maltet finere. Sist jeg gjorde det fikk jeg 6-7 % mer effektivitet (fra 65% til 72%). Uten å få mer trub. Skal prøve å kverne enda finere neste gang!
 
Tilbake
Topp