Kenneth N skrev:
Vil du klare å få den til å koke på induksjonsplaten også (hvor mange W?). Er interessert i å starte BIAB, og den kjelen var jo ganske billig!
Jeg kan vel kanskje få til å boble litt, men det tar uhorvelig lang tid. Og om jeg har skjønt det rett så skal kokingen av vørteren helst være ganske kraftig. Så derfor har jeg valgt en dobbel løsning, hvor jeg bruker induksjonsplata for kontroll på mesketemperaturen, og gassen for å koke. Funker hanske bra for meg.
Terje W skrev:
Merket du stor forskjell fra ekstrakt til biab da?
Hvor mye malt bruker du i posen når du bruker hyttekjelen fra Biltema? Og hvor mye vørter blir det i gjæringskaret? Etterfyller du med vann eller bruker du kun vørteren?
Maltmengden avhenger jo av hva slags øl som skal brygges, jeg lager oppkok som skal bli rett under 11 liter i gjæringskarret (har BetherBotle 11,5 l - og må jo ha litt plass til gjæringen også). Jeg bruker vel stort sett rett i underkant av 3 kg malt til dette.
Litt av poenget med en "ren" BIAB er jo at man skal ha alt vannet i med en gang, mye vann må til for å få sånn nogenlunde utbytte av malten. Jeg ligger vel i dag på rundt 72-75% utbytte. Har man mindre forhold så kan man jo kjøre maxi-biab hvor man har en skyllebøtte ved siden av som man kan få ut litt mer av. Men jeg har altså alt en en gryte. Mengden vann blir i mitt oppsett:
2 l til trub og rest i kjelen
11 l til gjæringsdunk
4-6 l damper bort
= 17-19 liter som skal oppi kjelen
Det forvinner litt vann i malten også, men jeg lar den stå oppå kjelen i bunnen fra en gammel saftkoker å renne av seg en god stund, så det er ganske minimalt som forsvinner til det. Det er relativt god plass i kjelen til dette, så jeg skal forsøke meg på en 15 liters batch etter hvert også.
Om stor forskjell fra ekstrakt til BIAB; ja - og nei. Det blir godt øl av ekstrakt også, og prosessen er både enkel og rask. Så selv om allgrain er det som er "gjevt" her inne på forumet, så skal man ikke glemme at det fungerer ganske så bra det også. Og det er masse oppskrifter man finner på det også, så man kan lage det meste.
Men for min del syntes jeg det er mer moro å lage fra malt; jeg kan eksperimentere og leke litt mer - og prøve å fortså hva som egentlig skjer når man brygger øl. Og å ha det moro. Og det kan man ha med enkelt utstyr.