Meskekar vs biab?

Hei, igjen :) Blir masse spørsmål fra meg, men sånn er det når man er nybegynner og vil lære mest mulig på kortest mulig tid.

Jeg tror mitt neste brygg blir allgrain. Det jeg lurer på er hva som gir best resultat av ordinær mesking i eget kar eller i en meskepose direkte i en kjele? Jeg klarer ikke å skjønne hvorfor den ene måten er bedre enn den andre, biab virker litt mere lettvint. Men for meg så virker den metoden som er beskrevet på bryggselv: http://bryggselv.no/extra_info_pages.php/pages_id/8 som ganske enkelt og greit også. Så hvis den metoden er desidert best så kan jeg like godt gå for den med engang istedenfor å gå via biab ;)

Noen som har noen formeninger ang dette?

Hva er bakdelen med biab for å spørre på en annen måte?
 
Om du mesker (og siler) i et dertil egnet meskekar med en grei silanordning, vil du ende opp med langt mindre trub i kokekjelen enn du vil med biab.
 
Jeg skal brygge 10 liter Biab i dag, hovedsakelig så er BIAB mye billigere med tanke på innkjøp av utstyr.
Det eneste jeg trengte å bestille her om dagen var en meskepose og ingredienser. Starsan, sukker til karbonering og flasker + topper hadde jeg fra før, men det må man jo uansett ha. Jeg får låne meg en 22 liters kjele fra en bekjent. (Skal kun bruke 18.5L vann, siden jeg skal brygge en 10 liters batch.)
 
Gahr skrev:
Om du mesker (og siler) i et dertil egnet meskekar med en grei silanordning, vil du ende opp med langt mindre trub i kokekjelen enn du vil med biab.

Er meskeposene så grove at de slipper gjennom masse "groms" altså, er det det du mener?
 
Ja- Under "normal" mesking resirkulerer man vørteren gjennom selve maltet i mesken til den er klar.
 
Hallstein skrev:
Jeg skal brygge 10 liter Biab i dag, hovedsakelig så er BIAB mye billigere med tanke på innkjøp av utstyr.
Det eneste jeg trengte å bestille her om dagen var en meskepose og ingredienser. Starsan, sukker til karbonering og flasker + topper hadde jeg fra før, men det må man jo uansett ha. Jeg får låne meg en 22 liters kjele fra en bekjent. (Skal kun bruke 18.5L vann, siden jeg skal brygge en 10 liters batch.)

Fortell gjerne åssen dette går!

Jeg har selv en 20L speidel, men har lyst til å utvide bryggeriparken med et 10L oppsett. Dette for å kunne lage øl med 10+% og også fordi jeg kun klarer drikke begrensede volum. Har lagd et par 5L batcher i kasseroller på kjøkkenet, men det er vrient å få til jevn temperatur under meskinga. Ser for meg dette er et problem med BIAB også. Tror egentlig det blir mindre styr med mesking i kjøleboks, om jeg finner en god løsning på skyllingen. Mye knot med sprinkelsystem, så om jeg får til å dumpe hele skyllemengden på toppen av mesken går jeg nok for det.
 
Ulemper med BIAB er, som Gahr nemner, meir urk i kjelen, utan at eg veit om dette eigentleg gjer so mykje for ølet. I tillegg trengs det stor kjele i forhold til kva du får ut. I førtiliterskjele får du ikkje mykje over 20 liter med BIAB (dette kan ordnast med ein sokalla big biab, der du skyller posen i varma vatn og tilset dette, men då er du ganske nærmt batch sparging uansett).
Det er lettare å få til høgt utbytte med kjøleboks, særleg med flugeskylling  ::)
 
Petter F skrev:
Fortell gjerne åssen dette går!

Jeg har selv en 20L speidel, men har lyst til å utvide bryggeriparken med et 10L oppsett. Dette for å kunne lage øl med 10+% og også fordi jeg kun klarer drikke begrensede volum. Har lagd et par 5L batcher i kasseroller på kjøkkenet, men det er vrient å få til jevn temperatur under meskinga. Ser for meg dette er et problem med BIAB også. Tror egentlig det blir mindre styr med mesking i kjøleboks, om jeg finner en god løsning på skyllingen. Mye knot med sprinkelsystem, så om jeg får til å dumpe hele skyllemengden på toppen av mesken går jeg nok for det.

Jeg brygger 10 liter BIAB. Bruker en 16 liters kjele som jeg setter i stekeovnen, som på forhånd er satt på omtrent samme temperatur som ønsket mesketemperatur. Fryktelig lett å holde jevn temperatur under meskinga.
 
"Brew in a bag" får meg litt til å tenke på en god gammel Mr. Bungle-låt: "Fart in a bag"
http://www.youtube.com/watch?v=98hvi2eGDb8
 
Jeg holder på å varme opp vannet, og det er like før jeg begynner meskingen. Vannet er nå 67 grader, og jeg tenkte meg opp på 68 grader før jeg tilsetter malten. Malten får sikkert tempen ned på 65 grader som er min mesketemperatur.

Edit :

Jepp, nå står den og mesker på kjøkkenbordet :) Mesketemperaturen holder seg på 67 grader, men jeg renger med at den faller litt etterhvert.
Pakka kjelen inn i ei sengedyne + ett ullteppe, regner med det holder :)
 
Er det noko i vegen for å resirkulere til klar vørter med BIAB, slik som i meir vanlege meskesystem?
Og så kan ein jo erstatte bagen med ein innerkjele med silbotn ala Nimbus og BB30. Då er det kansje litt større fleksibilitet når det gjeld skoling av mesken.
 
Jeg har nå målt vørter SG før koking. den lå på 1.022, og utifra http://www.brewersfriend.com/brewhouse-efficiency/
så har jeg en effektivitet på 95%.... det går ikke an. Hva har jeg gjort galt?

Jeg har brukt

1913gram pale malt lys
383 gram munich
194 gram pale crystal malt.

Jeg brukte 18.5 Liter vann før mesking, og jeg regner med jeg har litt mindre nå.

Jeg målte 1.022 ved 63 grader, og ifølge mine kalkulatorer skal jeg ha en effektivitet på 95% noe jeg tviler på at jeg har, med brew in a bag metoden. Noen som har noen bedre utregninger for meg?...

Plages også litt med å få vørteren til å koke... :/
 
Sjølv brygger eg no BIAB med to kjeler. Ein femtenliter til mesk, og ein tiliter til skyling. Hadde problem med temperatur i mesk, til eg isolerte. Får bra utbytte, og tykkjer metoden er eit særs godt kompromiss. Eg bryr meg ingenting om uklårt øl... enno.

G
 
Fikk ikke oppkok i kjelen min pga. helt forferdelig bulkete bunn.

Helte Vørteren i 3 mindre kjeler istedet, og tilsetter 1/3 av humletilsetningene i hver. Jaja, vi får se åssen det blir. Det blir vel øl av det likevel, skal'n se!...
 
Hallstein skrev:
Jeg har nå målt vørter SG før koking. den lå på 1.022, og utifra http://www.brewersfriend.com/brewhouse-efficiency/
så har jeg en effektivitet på 95%.... det går ikke an. Hva har jeg gjort galt?

Jeg har brukt

1913gram pale malt lys
383 gram munich
194 gram pale crystal malt.

Jeg brukte 18.5 Liter vann før mesking, og jeg regner med jeg har litt mindre nå.

Jeg målte 1.022 ved 63 grader, og ifølge mine kalkulatorer skal jeg ha en effektivitet på 95% noe jeg tviler på at jeg har, med brew in a bag metoden. Noen som har noen bedre utregninger for meg?...

Plages også litt med å få vørteren til å koke... :/

Vel, SG skal måles ved lavere temperatur (15*C hvis jeg husker rett), så du har nok et stort avvik her. I følge http://www.brewersfriend.com/hydrometer-temp/ har du i alle fall 1032, men kalkulatoren klarer ikke justere for over 49*C, så du har trolig enda mer. Tok du vare på prøva kan du jo la den kjøle seg ned ytterligere og lese av seinere.
 
Jeg bruker BIAB metoden, og er svært fornøyd med den. Man får erfaring med den også etter hvert, og ting blir stadig bedre. Jeg er sjarmert over hvor utrolig enkelt det er, overgangen fra ekstrakt til BIAB gikk ganske så enkelt. En pose var alt man trengte.

Som Gahr er inne på, det blir mye trub. Noe kan sikker fjernes med å bruke en mer finmasket pose, men da tar det halvannen evighet før posen har rent fra seg. Siden jeg har den mye omtalte hyttekjelen fra Biltema, så har jeg funnet en grei løsning på problemet. Jeg lar vørteren stå en time halvannen før jeg tapper over på gjæringskarret, og truben som da stort sett ligger under tappekrana får bli igjen i kjelen. Etter at jeg begynte med det så har ikke jeg mer trub enn andre i gjæringskarret tror jeg.

Uansett, truben forsvinner forsvinner på magisk vis. Selv "Fail Ale'en" min, hvor truben stå halvveis opp veggene i gjæringskarret kom greit ut av det, truben komprimerte seg i bunnen og var ikke noe spesielt problematisk når det skulle tappes. Og øllet ble krystallklart.

Mesketemperaturen har jeg slitt litt med, men man finner seg sine løsninger. Jeg brukte gass ute, og da gikk mesketemperaturen opp og ned som en jojo. Men nå har jeg en teknikk hvor jeg mesker inne på en induksjonsplate, og bruker gass til å koke ute. Funker finfint.

Jeg har sett på dette med meskekar mange ganger, men har liksom ikke helt skjønt hva jeg skal kunne oppnå med å lage noe så komplisert når det går så bra i en liten pose. 
 
De fleste oechslevekter er kalibrert på 20 grader, men det skal normalt stå på skalaen hvilken temperatur de er beregnet på. Du kan korrigere med tabeller noen få grader over og under, men 63 grader blir litt vel langt unna.

Ellers er innkjøp av et refraktometer (drøy hundrelapp på eBay) å anbefale for å slippe å bekymre seg for temperatur på prøva.
 
Eirik Indregård skrev:
Jeg bruker BIAB metoden, og er svært fornøyd med den. Man får erfaring med den også etter hvert, og ting blir stadig bedre. Jeg er sjarmert over hvor utrolig enkelt det er, overgangen fra ekstrakt til BIAB gikk ganske så enkelt. En pose var alt man trengte.

Som Gahr er inne på, det blir mye trub. Noe kan sikker fjernes med å bruke en mer finmasket pose, men da tar det halvannen evighet før posen har rent fra seg. Siden jeg har den mye omtalte hyttekjelen fra Biltema, så har jeg funnet en grei løsning på problemet. Jeg lar vørteren stå en time halvannen før jeg tapper over på gjæringskarret, og truben som da stort sett ligger under tappekrana får bli igjen i kjelen. Etter at jeg begynte med det så har ikke jeg mer trub enn andre i gjæringskarret tror jeg.

Uansett, truben forsvinner forsvinner på magisk vis. Selv "Fail Ale'en" min, hvor truben stå halvveis opp veggene i gjæringskarret kom greit ut av det, truben komprimerte seg i bunnen og var ikke noe spesielt problematisk når det skulle tappes. Og øllet ble krystallklart.

Mesketemperaturen har jeg slitt litt med, men man finner seg sine løsninger. Jeg brukte gass ute, og da gikk mesketemperaturen opp og ned som en jojo. Men nå har jeg en teknikk hvor jeg mesker inne på en induksjonsplate, og bruker gass til å koke ute. Funker finfint.

Jeg har sett på dette med meskekar mange ganger, men har liksom ikke helt skjønt hva jeg skal kunne oppnå med å lage noe så komplisert når det går så bra i en liten pose. 

Vil du klare å få den til å koke på induksjonsplaten også (hvor mange W?). Er interessert i å starte BIAB, og den kjelen var jo ganske billig!
 
Tilbake
Topp