Meskeproblem med Amber Christmas?

Traff med OG (1060) etter problema eg hadde under mesking/utmesk. Men er nesten sikker på at problema ville være der sjølv om eg hadde auka vannmengda med 3 l.
Føler her at problema låg i malten.. Er det betre å bruke falskbotnen i stadenfor maltrøret ved brygging av slike "problemblandingar"?

Sent fra min PLK-L01 via Tapatalk

Hvis du hadde økt vannmengden med 3L så ville du endt opp på en total mesketykkelse på ca 3.2L/kg, noe som nok hadde vært bedre enn ca 2.7L/kg som du lå på nå, skal du bruke maltrør igjen. Det går an å meske på 2l/kg og forsåvidt, men da er det veldig tjukt. Jeg vil tro at falskbunnen ville gjort det lettere siden den har en større overflate enn maltrøret. Og så bør du ikke røre dypt i maltsengen og la pumpa gå samtidig, hvis du har gjort noe sånt, da kan du gå du stuck. Kan være du vil strupe pumpa og, her kan noen andre ha noen mer meninger da jeg ikke vet hvor kraftig den pumpa er.

Pumpa tetta seg ikkje, men det var nødvendig å røre i botnen for i det heile tatt å få ned vørteren og for å få litt sirkulasjon.. Problemet var hola tetta seg med det samme. Og fekk ikkje holdt oppe tempen på meskinga. Er usikker på om meir meskevatn ville løyse problema åleine..

Pumpa tetta seg ikkje, men det var nødvendig å røre i botnen for i det heile tatt å få ned vørteren og for å få litt sirkulasjon.. Problemet var hola tetta seg med det samme. Og fekk ikkje holdt oppe tempen på meskinga. Er usikker på om meir meskevatn ville løyse problema åleine..

Men brukte du pumpa da? Hvis du gjorde det så kan det være at den tettet maltsengen din, uten at selve pumpa gikk tett, den suger jo på 5L vørter som er i dødrommet ditt, som igjen suger på maltsengen.

Ja, brukte pumpa litt inni mellom. Men den gjekk tørt nokre gangar før eg fekk taket på prosessen.. På slutten av meskinga kunne eg strupe nesten igjen og køyre pumpa heile tida.. Då kom sirkuleringa seg..

Hadde vidare samme problemet på utmeskinga. Måte røre og grave i botnen for å få gjennom skyllevatnet også..

Neste gang. Prøv med falskbunn. Når du mesker inn så bare rør rundt og la stå i ca 10-15 minutter, så skrur du på pumpa. Hvor høy flow du kan ha på pumpa må du føle deg frem til. Det skal ikke være spesielt kompakt i bunn av maltsengen, kompakterer den seg så går du tett. En OG på 1.060-1.065 er ikke spesielt høyt i det hele tatt, så det bør ikke være noe problem å meske det.

Hadde vidare samme problemet på utmeskinga. Måte røre og grave i botnen for å få gjennom skyllevatnet også..

Du har iallefall fått en kompakt maltseng. Som regel er det pga for høy flow på pumpa eller/sammen med for lite vann, og/eller for dårlig kverning.

Du har iallefall fått en kompakt maltseng. Som regel er det pga for høy flow på pumpa eller/sammen med for lite vann, og/eller for dårlig kverning.
Jepp! Men berre juleølet berga seg.. Det er det viktigaste![emoji318]
Trur at neste gang blir det silbotn og meir meskevatn.. Har ikkje prøvd det før, men ein gev ikkje opp berre for litt motbakke! Er trass alt gått i motbakke på vestlandet i nokre tiår..[emoji6]

Jeg må anbefale å bruke risskall blandet med malten. Brukte det selv før, før jeg skaffet egen maltkvern. Nå bruker jeg det bare når jeg har høy andel hvetemalt eller annet korn og malt uten skall. Det er billig, gir ingen smak eller aroma og om du fortsatt har tett mesk så har du bare ikke brukt nok! 3-4 håndfuller pleier å fikse det meste!

Fyller du dette i bunnen først då, før malten blir held i?

Har bb3 automatic selv, fant ut at vi hadde for fin kverning. Så bryggselv kverna på nivå 4 for oss sist. Da gikk sirkulasjonen bra, OG ble spot on. Eneste du da må er å røre godt ett par ganger under mesken... Funka som fjell for oss

Har bb3 automatic selv, fant ut at vi hadde for fin kverning. Så bryggselv kverna på nivå 4 for oss sist. Da gikk sirkulasjonen bra, OG ble spot on. Eneste du da må er å røre godt ett par ganger under mesken... Funka som fjell for oss

Kverninga spiller visst ingen særlig rolle for utbyttet, så lenge du bare forlenger mesketida når du mesker med grovere knusing. Sier Palmer:).

Har høyrd at bryggselv har den muligheita, men har kun benytta meg av dei ein gang og då kom aldri dette spm opp. Er det kun viss du kjøper maltet åleine du kan velje dette? Fekk kun spm. om gjærtype.. Trur kanskje tida er inne for å gå til innkjøp av eiga kvern..[emoji57]

Har høyrd at bryggselv har den muligheita, men har kun benytta meg av dei ein gang og då kom aldri dette spm opp. Er det kun viss du kjøper maltet åleine du kan velje dette? Fekk kun spm. om gjærtype.. Trur kanskje tida er inne for å gå til innkjøp av eiga kvern..[emoji57]

Egen kvern gjør livet så mye bedre. Omtrent som å få seg egen dame:).

Men du må få deg ei som du kan justere kverninga på.

Har flere bekjente som brygger på både BB30 og Grainfather som har slitt med kverningen fra Bryggselv. Den har stort sett vært alt for fin og resultert i en helt tett mesk. Risskall fikset dette for dem, men en egen kvern er jo selvsagt enda bedre om man er villig til å investere! Da jeg fikk min egen kvern fikk jeg både høyere og mer konsistent meskeutbytte. På GF hadde jeg vanligvis 65-80% med variasjoner på forskjellige typer og mengde malt. Lette øl endte gjerne nær 80%, mens juleøl og andre sterke typer med mye spesialmalt falt helt til 65%. Nå har jeg 90% +/- 2% som i virker å være uavhengig av mengde og type malt!

Tilbake
Topp