Meskeskjema for førstegangsbrygger

Nå er jeg straks klar til å sette første brygg. Stegmesking har jeg lest om men det virker som det er delte meninger om hvor store fordelene ved stegmesking er.
Siden jeg brygger med spidel så tenkte jeg å forsøke stegmesking siden tyskerten selv passer klokke og termometer. Tenkte å starte med en mild ale.
Hvordan vil dere foreslå meskingen om jeg skal stegmeske? Og vil stegmesking gi noen fordeler kontra å bare stille inn temp på 65 °C og mesketid 90 min?
Om tiden strekker til vil jeg også forsøke meg på følgende brygg de nærmeste dagene, stout, IPA, kølsch og apa. Vil noen av disse få noen fordeler ved å bruke stegmesking?
 
Som førstegangsbrygger hadde jeg vel glatt hoppet over temaet stegmesking ( selv om det er enkelt med speidelen ). Da er det vel andre ting som er mye viktigere. Gjør som du selv sier 65 grader hele veien... Du vil uansett få et godt øl dersom du gjør ting riktig med rengjøring, nedkjøling, gjær og gjæringstemperaturer. Stegmesking er et mye omdiskutert tema. Søk på forumet så finner du mye informasjon om det.
 
Ja det er jo nettopp på grunn den motstridende infoen jeg finner her på forumet at jeg spør om det er noen av øltypene det vil være verdt å stegmeske.
Renholdet føler jeg at jeg kontroll over. Gjæringstemp også. Kjølingen av vørteren gjøres med kjølespiral og det går så fort vår herre tillater er ikke mye jeg kan gjøre fra eller til der bortsett fra å fryse en haug med is og kjøre kjølevann fra badekaret blandet med salt og is men det virker litt ekstremt.
Føles som om det eneste plassen jeg kan påvirke resultatet på det ferdige brygget er på meskingen. Har selvsagt ikke noe fancy gjærtellingsutstyr. Så det blir flytende gjær og gjærnæring rørt sammen med brusestein og lufttpumpe.
Så siden jeg ikke kan gjøre så noe særlig med de andre trinnene i brygginga ønsker jeg å velge de meskingen som i teorien vil gi meg best mulig øl. Stegmeske or not to stegmeske?
 
På ein engelsk ale ville eg køyrt eit steg uansett. Er det dei fleste bryggeria der borte gjer, forstår eg. Moglegvis eit kvarter mashout på 78 grader for å løyse opp godsakene? Dette eg gjer på BIAB-oppsett, men speidel er jo sikkert meir avansert.
 
Brygg samme øl to ganger, uten stegmesk, og med stegmesk.. så vet du :)
Selv gjør jeg som jeg føler for når jeg sitter der og trykker, bruker jeg en oppskrift som man har oppgitt en fast temperatur på, så fyrer jeg normalt 55 grader i 10 minutter, så oppgitt temperatur, og avslutter med 78 i 15 minutter, og det er smart eller ei vet jeg ikke, men det blir godt øl av det.

Hvis du leser noen bøker på temaet (f.eks moderne hjemmebrygging), eller disse:

http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,704.0.html http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,571.0.html
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,5088.0.html
Med dagens malt, er det vel hvilke sukkerarter du får ut som er avgjørende for hvilke mesketemperaturer du ønsker, og om du vil "stegmeske", der kan du styre hvor mye korte eller lange sukkerkjeder du ønsker, om du vil ha et tørt øl, eller et litt fyldigere øl f.eks.

Endel av stegmeskingen er vel fra gammelt av, der man har umodifisert(?) malt, men med dagens er det et mindre behov for alle disse stegene.

Ellers er det vel slik at hvete bør meskes noe anderledes, uten at jeg har kontrol på det enda.
 
slope skrev:
Så siden jeg ikke kan gjøre så noe særlig med de andre trinnene i brygginga ønsker jeg å velge de meskingen som i teorien vil gi meg best mulig øl. Stegmeske or not to stegmeske?

De viktigste trinnene her, er vel oppskriftene. Malt sammensetning, humletyper,gjærvalg osv. Stegmesking og feks vannjustering er vel noe du kan sette deg inn i etterhvert?.
 
Knut1 skrev:
slope skrev:
Så siden jeg ikke kan gjøre så noe særlig med de andre trinnene i brygginga ønsker jeg å velge de meskingen som i teorien vil gi meg best mulig øl. Stegmeske or not to stegmeske?

De viktigste trinnene her, er vel oppskriftene. Malt sammensetning, humletyper,gjærvalg osv. Stegmesking og feks vannjustering er vel noe du kan sette deg inn i etterhvert?.

+1
Alt for mange parametre å justere på om man skal ta alle samtidig.. Ta litt etter litt istedet. Øl'et får man da altids drukket opp. Og godt blir det gjerne også.
 
Vannjustering er ikke noe jeg begynner med nå nei. Men når det gjelder mesking så er jeg litt svak for smakfulle øl. Ofte går det i newcastle øl og samuel adams og juleøl kjøper jeg alltid mengder av så det varer utover vinteren.
Dette er øl som har mye maltsmak og det er mitt i blinken for meg. Nå trenger ikke alt øl smake likt men det blir ikke usmak om det er noe restsødme. Og da hjelper det å stegmeske slik jeg har forstått det.
Forøvrig var det en god ide og brygge to like brygg for da kan jeg jo selv teste om det har betydning. Tror jeg går for den.
 
Oppskrifter kan jeg ikke noe om foreløpig. Så jeg bruker bare oppskrifter fra nettet og da må jo virke? Flere har jo vunnet priser så da må det jo være gode greier.
 
Tilbake
Topp