Meskeskjema

SveinB

Norbrygg-medlem
Jeg skal brygge en 5 AM Saint (Ale) torsdag. Den har mesking på 62 grader i 75 min. Det er et uvant skjema - jeg bruker ofte et 3-stegs skjema (typisk 55 gr i 15 min, 66 gr i 45 min, 77 gr i 5 min), og liker tanken på at de ulike stegene har ulik virkning som tilsammen er gunstig for utvikling av vørteren.

Er det noen som har synspunkter på dette?
 
Selv ville jeg heller valgt 5AM-skjemaet enn et standarskjema med en proteinrast. Hvorfor gjør du proteinrast? Virker som om du mesker til vanlig uten at du vet hvorfor du mesker slik du gjør?
 
Selv ville jeg heller valgt 5AM-skjemaet enn et standarskjema med en proteinrast. Hvorfor gjør du proteinrast? Virker som om du mesker til vanlig uten at du vet hvorfor du mesker slik du gjør?
I en viss forstand har du rett. Jeg kan for lite om kjemien i meskeprosessen, og støtter meg derfor gjerne til oppskrifter jeg finner. Du har godt ord på deg her i forumet, og da er det fristende å spørre om du mener jeg bør droppe proteinrast, og hvorfor?
 
How to Brew kom i ny, sterkt revidert, papirutgave i 2017, og den anbefaler jeg varmt.

Nettutgaven er snart 19 gammel nå, og sjøl om den er delvis oppdatert, er den siste utgaven mye bedre - og mer omfattende. (Men akkurat det som står om proteinsteget er vesentlig det samme. Rådet er stadig å droppe det, om det ikke er spesielle grunner for å bruke det.)
 
How to Brew kom i ny, sterkt revidert, papirutgave i 2017, og den anbefaler jeg varmt.

Nettutgaven er snart 19 gammel nå, og sjøl om den er delvis oppdatert, er den siste utgaven mye bedre - og mer omfattende. (Men akkurat det som står om proteinsteget er vesentlig det samme. Rådet er stadig å droppe det, om det ikke er spesielle grunner for å bruke det.)
Er proteinrast og utmesk det samme? Kan se slik ut i litteraturen, men jeg har liksom litt tvil i sjelen?
 
Er proteinrast og utmesk det samme? Kan se slik ut i litteraturen, men jeg har liksom litt tvil i sjelen?

Nei det er to vidt forskjellige ting og har ingenting med hverandre å gjøre. En proteinrast er sånn røffly mellom 45-55 grader og bryter ned proteiner til mindre proteiner kort fortalt. Utmesk er å heve temperaturen til ca 77 grader og holde der i ca 10 minutter før man tapper ut.
 
Takk til alle for gode kommentarer. I morgen skal jeg prøve å samle disse til et nytt meskeskjema - det blir sikkert øl av det!
 
Tilbake
Topp