Mesketemp på 90 grader

Er det vanlig å dekoktere mesken med malt, sjøl så siler jeg av malten på det volumet som jeg dekokterer??

Oppdatering: Har ikke vært noe plopping i gjærlåsen, så jeg hadde ikke noen store forventning til SG. Men den har gjæret fra 1053 til 1000! Blir spennende å prøve den på flaske om 3 uker.

FG på 1000 er jo temmelig ekstremt, eller? (Nybegynnerundring her, altså)
Det kommer helt an på OG, samt hvilken gjær du har. I flere øl vil du gjære helt ned. Men at denne skulle gjære helt ned mtp hvor høy mesketempen var, er temmelig ekstremt. Jo høyere mesketemp, jo flere ugjærbare sukkerkjeder skiller du ut. Jeg må nesten dobbelsjekke det når jeg flasker over helga...

Hææ. Det hørtes muffins ut. Du ville jo ikke fått det på 62 i tre timer engang. Du har ikke nevnt hvilken gjær du bruker men virker som en vanlig ale gjær?

Tilsetting av sukker øker ikke utgjæring men senker FG fordi det du egentlig gjør da er og tilsette alkohol, fx vil 2 kg. sukker bli til 1 kg. alkohol.

• Like
Reaksjoner: JEG
Tilsetting av sukker øker ikke utgjæring men senker FG fordi det du egentlig gjør da er og tilsette alkohol, fx vil 2 kg. sukker bli til 1 kg. alkohol.

Hvis jeg ikke tenker helt ulogisk her,
altså, du øker OG ved å tilsette sukker, i tilegg senker du FG
da blir vel den totale utgjæringen høyere

Stemmer, på en måte. Apparent attenuation. Du høyner OG, men FGen blir eeegentlig ikke lavere enn fra før iom at du ikke tilsetter mer vann. Men Apparent attenuation vil vise at den er lavere enn før siden alkohol er tynnere enn vann.

• Like
Reaksjoner: JEG

men du får ikke noe av maltsukkeret til og gjære mer ut så sukkeret øker bare alkoholprosenten noe, og Co2 nivået hvis det er i tette beholdere.

men du får ikke noe av maltsukkeret til og gjære mer ut så sukkeret øker bare alkoholprosenten noe, og Co2 nivået hvis det er i tette beholdere.

Sukkeret øker da OG, eller SG da.. Hvis man tilsetter sukker uti gjæringen så kan man legge til dette på OG, altså hvor mye sukker gjæren egentlig har fortært tilsammen.

Sukkeret øker da OG, eller SG da.. Hvis man tilsetter sukker uti gjæringen så kan man legge til dette på OG, altså hvor mye sukker gjæren egentlig har fortært tilsammen.

Joda, men det er ikke som mange tror at vørten du startet med har gjæret bedre ut.
Og tilsett 2 kg, sukker eller 1 kg akohol da i form av HB gjør nøyaktig samme nytten, og samme smaken.
Slik jeg ser det så lurer trådstarter på om sukker gjør akkarat den nytten, at vørteren da gjærer bedre ut, svaret er de NEI.

Ah. Jeg fikk kanskje ikke med jeg hele saken. Men da er vi enige. For å fikse f.eks en stuck så er sukker ikke veien å gå.

Jeg hev meg egentlig på det loebrygg lurte på.

Jeg lagde jo noe HB frem til 1997 da det ble ekstra forbudt.
Kjenner alltid igjen smake i de typiske ølsettene hvor det brukes mye sukker. :)

Joda, men det er ikke som mange tror at vørten du startet med har gjæret bedre ut.
Og tilsett 2 kg, sukker eller 1 kg akohol da i form av HB gjør nøyaktig samme nytten, og samme smaken.
Slik jeg ser det så lurer trådstarter på om sukker gjør akkarat den nytten, at vørteren da gjærer bedre ut, svaret er de NEI.
Vil det å tilsette spraymalt gi en bedre smak da?

Tilbake
Topp