Mesketemperatur Kveik

Echo

 
Har lest følgende et sted:
Temperatur mellom 54-68 gir korte gjærbare sukker, som gir alkohol
Temperatur mellom 64-74 gir ikke gjærbare, dvs gir sødme
I en oppskrift på hardingøl står det at det skal meskes på 70 grader.

Dette skulle jo da bare gi søt vørter?

Eller hvor datt jeg av her
 
Selvom du merker på 70 grader vil det være gjærbart sukker i vørteren. Men med en høyere meste temp. vil du få mer restsødme.

Vørteren vil forhåpentligvis bli søt uansett. men det vil ha innvirkning på FG etter gjæring.

Så kommer det også ann på hvem type gjær og om det er et bra gjæringsforløp.
 
Har lest følgende et sted:
Temperatur mellom 54-68 gir korte gjærbare sukker, som gir alkohol
Temperatur mellom 64-74 gir ikke gjærbare, dvs gir sødme
I en oppskrift på hardingøl står det at det skal meskes på 70 grader.

Dette skulle jo da bare gi søt vørter?

Eller hvor datt jeg av her

Gjærtype vil også spille en rolle i hvor søt resultatet blir. Lagergjær er bedre på å fordøye dekstrin.
 
Skal brukes Kveik ja
Da skal du bare følge oppskriften og glemme alt du har lært før.
Så blir det kanskje smaker du ikke har smakt før. Og kanskje vil du meske lavere neste gang.
Men med kveik blir det ikke bare restsødme selv om du mesker høyt.

Sendt via Tapatalk
 
Du får ikke nødvendigvis et "søtt" øl om du mesker på 70 og gjærer med alegjær, heller. Malten har mye å si har.
 
Noen gjærtyper spm f eks Belle Saison har evne til å fermentere mer komplekse sukkerarter. Kanskje noen typer kveik og kan det?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Noen gjærtyper spm f eks Belle Saison har evne til å fermentere mer komplekse sukkerarter. Kanskje noen typer kveik og kan det?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Belle er jo en "temmet" villgjær av temmelig agressiv natur, en diastaticus. Og at det kan finnes sånt i kveik, er vel ikke utenkelig. Men jeg veit ikke.
 
Mesket 3 timer på 70-65 grader, OG etter koking ble 1075. Tilsatte kveik ved vørter 40 grader og isolerte karet på badet. Etter 1,5 time var det dannet et godt skumlag (klokken 2200 i går). I skrivende stund er temp det samme og skumlaget er fortsatt godt og kan faktisk høre og se at det er action der.
 
Kom til å tenke på en sak her: Burde jeg holde temperaturen nå på ca 40 grader, eller sette i romtemperatur og la temperaturen falle?
 
Hei, det finnes ei facebookgruppe dedikert spørsmåla dine. Kornøl og kveik. Eg er med å brygger råøl med Hornindalskveik, bryggeren har over 20 års erfaring - han mesker på 73 og pitcher på 30, da går det nokre grader opp. Har høyrt om dei som gjærar på 40 grader, men har ikkje kjennskap til det. Eller, det vil sei, eg prøvde meg i sommar og pitsja gjæren på litt for høg temperatur. Da gjekk tempen opp til 38. Ølet vart godt, men litt vel syrleg. Ølet held temperaturen så lenge det går. Isolering er helst ei utfordring for oss som gjærer utandørs vinterstid. Etter 48-ish timar kan du invitere naboane på smaking!
 
Tilbake
Topp