Meskevann/ skyllevann BB30

Revor

 
Hei

Dette har helt sikkert vært tatt opp før, og finnes sikkert i utallige poster her inne, så sry :)
Sylfersk wannabe brygger, som skal gjøre første kok i morgen, lurer på mengde vann til mesk/ skyll.
Ser i oppskriften fra brygging.no (Pale Ale) en formel basert på 7 kg malt:
(7x2,5)+5 = 22 liter vann til mesk
30+7-22,5 =14,5 liter vann til skylling

I mitt tilfelle hvor det er 5,1 kg malt, blir dette riktig??
(5,1 x 2,5)+5= 17,75 liter til mesk
30+5,1 - 17,75 = 17.35 liter til skylling

Ser på bruksanvisning for BB30 at de sier fyll vann til 3/4 fullt, men er litt usikker på om det blir rett?

Takknemlig for hjelp

Hilsen Roar
 
Brukte den formelen til meskevann før jeg også, men har kuttet den ut. Starter nå sjelden, eller aldri, med mindre meskevann enn 19 liter, hvilket jeg bruker opp til ca 6 kg malt. Har jeg mye malt (7-7,5 kg) er jeg oppe på 22 liter.
Føler dette fungerer veldig bra for meg og ved 19 liter meskevann blir det rundt 14-15 liter skyllevann for å oppnå 30 liter før kok.

Edit: så for å svare deg kort, med 5,1 kg malt ville jeg starta med 19 liter meskevann.
God brygging!
 
Sist redigert:
Hør på @Finn Berger , han er langt mer erfaren enn meg. Min måte har gitt meg treff på, eller ett eller to poeng over, OG på hvert brygg, men mulig dette har vært tilfeldig/flaks.
 
Jeg synes at 17.5 liter skyllevann høres veldig mye ut.
Det jeg bruker å gjøre er å meske ca. 5.5 kg malt i 20 liter. Så løfter jeg opp meskekaret og koker opp 3 L vann som jeg tilsetter 1 L kaldt vann så tempen på vannet blir ca 70 garder, dette gjør jeg to gange som jeg tømmer opp i meskekaret Etter koking har jeg ca 20 L vørter med en OG i overkant av 1050.
 
Jeg synes at 17.5 liter skyllevann høres veldig mye ut.
Det jeg bruker å gjøre er å meske ca. 5.5 kg malt i 20 liter. Så løfter jeg opp meskekaret og koker opp 3 L vann som jeg tilsetter 1 L kaldt vann så tempen på vannet blir ca 70 garder, dette gjør jeg to gange som jeg tømmer opp i meskekaret Etter koking har jeg ca 20 L vørter med en OG i overkant av 1050.
17 liter skyllevann er nok for å oppnå 25 liter i gjæringskaret. Har enda til gode å få 25 liter med rett OG på BB30´n.
 
da er batch #1 på dunk.
Brukte meske/ skyllevann 19/15, og landa på OG 1046 før tapping på dunk. Da er det bare å håpe at gjæringa også fungerer iht plan.
Tusen takk for råd og innspill alle sammen... Skål :)
 
Nå har det gjæra på 18 grader i 10 dager, målte FG til 1006 (OG var 1046), høres det lurt ut med en ny måling på torsdag, eller skal den ikke klare å komme lenger ned enn dette? (Pale Ale fra ølbrygging.no)
Ser jo foreløpig ut som om det går bra :-D
 
Kanskje old news, men for de som er interesserte var denne bra:
Spesielt skjemaet på 5min32s uti videoen, bare legg til +25%L for å få en 25L batch. Jeg baserer meg på denne med litt modifikasjoner.
 
Tilbake
Topp