Mesking en dag og koke/sette til gjæring noen dager seinere?

Av tidsmessig årsaker prøver jeg å se på muligheten for å dele opp brygginga mi og har eksperimentert med no-chill-metoden blant annet. En annen ting jeg har sett på er muligheten for å meske en dag og koke en annen. Altså meske som normalt, helle vørter over i et kar, sette dette kaldt og ta det fram igjen noen dager seinere (kanskje dagen etter), koke som normalt, kjøle ned og sette til gjæring.

Er dette mulig uten fare for infeksjon etc? Hensikten er altså å dele det opp av tidsmessig årsaker. En full bryggedag holder ofte på til langt på natt om en gjør det etter jobb og det har jeg ikke mulighet til lenger. Siden helgene er hellig for en småbarnsfamilie ville det å dele opp brygginga over flere dager være en mulighet.

Tanker og innspill mottas med takk.

Mesk og skyll som vanlig. Gi vørteren et oppkok, og la stå med lokk på til dagen etter. Har fungert greit for meg de gangene jeg har gjort det. Flere andre har også rapportert om OK resultater med dette i tidligere tråder.

Da ville jeg passet på å få kjølt det godt ned og oppbevart det ganske kaldt. I tillegg til å minimere tilgangen til oksygen så mye som mulig. Men utover det så tror jeg det skal gå ganske bra. Har måtte gjøre det en gang selv på grunn av at jeg hadde glemt at jeg hadde en avtale midt på bryggedagen.

Jeg har konkludert med følgende for å få unngajort bryggingen på en kveld uten at det blir altfor sent:

0) Vær forberedt. Ha regnet ut mengder , temperaturer etc på forhånd.
1) Jeg varmer opp meskevann mens jeg lager middag, skyllevannet varmes også opp. Har koketopp med fem soner så det går greit å gjøre dette samtidig.
2) Mesking foregår mens ungene legges. Om det drar ut så gjør det ikke noe om det blir stående litt lengre enn planlagt.
3) Meskepose over i kar for skylling. Sett kjelen på full pupp umiddelbart, det tar alltid lengre tid å koke opp enn man tror.
4) Vørteren fra skylling kokes opp i en annen kjele - dette for å få den totale vørtermengden på kok fortere. Dyppvarmer funker sikkert også.
5) Kok og humle som vanlig. Gjær gjøres klart mens det koker.
6) Kjøl ned med spiralkjøler.
7) Få over i gjæringskaret. Hell enten all turben med eller ha et litt liberalt forhold til svinn. Slipper da å vente en haltime-en time på bunnfelling.
8) Vasking tas dagen etter, sett evt i vann / PBW-soak eller ligende.

I sum får jeg unnagjort bryggingen mye raskere nå enn hva som var tilfelle før.

Jeg brygger alltid i helga jeg. Kanskje barna synes at det er stas å være med å brygge øl? Kan alltids finne noen oppgaver de kan jobbe med.

Vi har brygget flere av våre batcher i det siste med én kveld med mesk og skylling, til kok og gjæring dagen etter. Har fungert smertefritt for oss ved å bare sette på lokket på vørteren til neste dag.

Jeg har også gjort dette noen ganger, uten å merke forskjell på sluttproduktet. Koker opp vørteren etter mesking, setter på lokk og lar det stå til dagen etter. Mulig ulike vørtere gir ulikt resultat, men jeg har bare brukt relativt rett-frem-palemalt-baserte vørtere, og har ikke klart å identifisere noen forskjell fra øl brygget på én dag, med tilsvarende oppskrift.

Da ville jeg passet på å få kjølt det godt ned og oppbevart det ganske kaldt. I tillegg til å minimere tilgangen til oksygen så mye som mulig.
Dette er etter min erfaring helt unødvendig for å dele bryggedagen i to. Har fulgt fremgangsmåten som jeg (og @Hannaas) beskriver med ulike typer vørter uten problemer.

Det er vel nokså stor sjans for bakterievekst om du bare lar vørteren stå å kjøle seg ned i romtemperatur over et helt døgn? Det er ihvertfall på ingen som helst måte anbefalt for mat - kjøl fort ned og hold kjølig.

Det er vel nokså stor sjans for bakterievekst om du bare lar vørteren stå å kjøle seg ned i romtemperatur over et helt døgn? Det er ihvertfall på ingen som helst måte anbefalt for mat - kjøl fort ned og hold kjølig.
Når du varmer opp vørteren desinfiseres den til en viss grad, og med lokk på blir den neppe voldsomt infisert. Uansett kokes vørteren etter en nokså kort periode, så med normal bryggehygiene bør ikke dette være et problem.

Ekstrakt + spesialmalt er jo også en mulighet. Ikke helt det samme, men man får ihvertfall brygget etter jobb :)

Min løsning på å brygge etter jobb med familie (som er veldig greit så jeg slipper å bruke helgene på dette):
- Planlegge og gjøre klart mest mulig på forhånd. Ha malt og oppskrift klar.
- Sette på meskevann etter middag. Varmt vann fra springen korter ned oppvarmingstiden. Moderat vann/malt forhold (2.5:1) gir kortere oppvarmingstid enn mesking med fullt volum og sparer tid
- Måle opp vannjusteringskjemikalier og humle
- Termostatstyring på vannkjelen med en STC-1000 gjør det mulig å holde på med andre ting samtidig uten å måtte passe på så mye.
- Mesking i stor kjøleboks 60 minutter. Rører ut alle klumper først og lar det stå i fred
- Starte oppvarming av vann til utmesking når meskingen starter, så det er klart når meskingen er ferdig
- Mashout ved å tømme oppi resten av vannet i kjøleboksen. Kjører no-sparge for å spare tid og ha færrest mulig manuelle operasjoner.
- Lar det stå 10 minutter å synke + 10 minutters resirkulering
- Tappe i kokekjelen.
- Koking, kjøling, tapping og vasking etter at ungene er i seng. Evt. sette på oppvarming til koking med litt redusert effekt før leggingen starter.

Når jeg gjør det slik kan jeg ta hele prosessen med meskingen på under 2 timer. Da kan jeg bli ferdig med dette før ungene skal legges. Utstyret passer seg selv under veis, så jeg kan gjøre andre ting i heimen samtidig.
Ved brygging på kveldstid med familien og unger som også skal ordnes med er det viktig å ha en bryggeprosess som er så enkel og lite tidkrevende som mulig. Har jobbet en del med de løsningene jeg har nå og begynner å bi ganske fornøyd. Kona har heller ikke klaget og blir veldig blid når hun får seg en god IPA, så da har jeg i hvertfall jeg en prosess som fungerer. Ting går også mye greiere etter hvert når en får god rutine og ikke trenger å tenke så mye.

Køyrer omtrent same opplegg som HansV, og det har funka fint i mange batchar. Men eg vil endre meskinga mi i tråd med tipset hans då normalt forhold vatn-malt etter teorien ikkje gir så gjærbar vørter som ein får ved å meske tynnare.

Ulempene med effektivitetstap ved no-sparge vert fort kompensert med nokre få tikronere i ekstra malt, men då får du - i tillegg til spart bryggetid - berre "kvalitetsvørter" i motsetnad når ein skyller mest muleg søtstoff ut av vørteren.

Ekstrakt + spesialmalt er jo også en mulighet. Ikke helt det samme, men man får ihvertfall brygget etter jobb :)

Alternativt minimesk og ekstrakt. Men eg meiner dette er for lite tidsbesparande i høve no-sparge brygging som tek godt under timen lengre tid og som også er billegare (kjekt for ein sunnmøring det).

Køyrer omtrent same opplegg som HansV, og det har funka fint i mange batchar. Men eg vil endre meskinga mi i tråd med tipset hans då normalt forhold vatn-malt etter teorien ikkje gir så gjærbar vørter som ein får ved å meske tynnare.

Ulempene med effektivitetstap ved no-sparge vert fort kompensert med nokre få tikronere i ekstra malt, men då får du - i tillegg til spart bryggetid - berre "kvalitetsvørter" i motsetnad når ein skyller mest muleg søtstoff ut av vørteren.

Utgjæringsgraden er det bare å kompensere for med å redusere mesketemperaturen hvis du vil ha bedre utgjæring. Jeg pleier å meske på 67 grader og ha utmesking på 78 grader med no sparge, og da gjærer jeg normalt ned til 1010.
Effektiviteten har falt fra 85-90% med batch sparge til 75-80% med no sparge, så det utgjør kanskje 0,5kg ekstra malt på ett 25 liters brygg. Helt uvesentlig så lenge jeg har omtrent lik effektivitet hver gang. Når prosessen er enkel og smaken blir god og fyldig ser jeg ikke noen grunn til å skylle så lenge meskeboksen er stor nok. Det er også fullt mulig å få til stegmesking på denne måten ved å tilsette vannet i flere runder.

Tilbake
Topp