Mesking i BB, feil i bruskanvisning?

oysts

 
Er det virkelig meningen at man skal meske ved 65 grader i 70 minutt, for så å varme opp til 80 og meske ved denne temperaturen i 60 minutt?

På mine andre allgrainbrygg i "vanlig" meskekar har jeg stort sett alltid kjørt utmesk på 10-15 minutter...?

Øystein
 
Dette reagerte vi også på.. Vi har gått helt bort fra denne manualen.

Nå kjører vi vanligvis 15 min på ca 52 grader, 60 min på ca 65 grader, og ca10 min på 78 grader. Vi får riktig OG på denne måten..
 
Vi kjørte enstegsmesking på 90 minutt på 68 og utmesking på ca 80 i 15. Dessverre så stod det ingenting om ingredienser eller hvilken OG man burde få i oppskriften fra olbrygging.no. Vi endte opp med OG på 1060, noe jeg mistenker at er litt i det høyeste laget....

Siden vi ikke har peiling på hvilken malt som var i den ferdige oppmålte posen så blir bryggingen litt halvveis etter min mening. Tviler på jeg kjøper flere ferdige sett fra olbrygging.no.

Øystein
 
Tradisjonell ølbrygging består av 3 "faser": mesking, utvasking og koking. Og tradisjonelt har en brukt 90 min på hvert av disse trinnene. Når en bruker sirkulering så er det mange som blir forvirret og blander sammen meskingen og utvaskingen. Spesielt om en sirkulerer under meskeprosessen så ser en ikke forskjellen.
Enzymene trenger minimum en time for å omdanne stivelsen til sukker, så om en sirkulerer når en mesker så får en nok en del sukker ut i væsken da også men effektiviteten blir større om en venter litt.
Selv om stivelsen er omdannet til sukker så ligger dette fremdeles inni kornene. Kornene er jo knekt og ikke malt fint, så kornene (malten) må ligge i bløt en stund for at sukkeret skal bli oppløst i væsken. Så derfor er tid vesentlig for at utbyttet skal bli best mulig.
Så jo, dere kan få et greitt utbytte med bare å skylle i 15 min, men det vil bli enda bedre om dere bruker enda mer tid.
 
oysts skrev:
Siden vi ikke har peiling på hvilken malt som var i den ferdige oppmålte posen så blir bryggingen litt halvveis etter min mening. Tviler på jeg kjøper flere ferdige sett fra olbrygging.no.
Øystein

Alle som spør oss får vite hva settene inneholder.
 
Tilbake
Topp