Mesking og skylling

Hei
Mitt navn er Brede og bur på Stranda på Møre. Har no brygga 5 brygg og føler egentli at eg er oppe i eit litt vel høgt utbytte. På 2 juledag blei det laga eit brygg på ca. 85 L.
Maltmengde : 12,5 kg. Pale, 4,5 kg Munic , 0,5 kg chocolate og 0.5 kg hvete, Vørtermengde 85 liter OG 1060, som gir eit utbytte på 90% ifølge Beercalc.
Meska i 1 time på 64 grader, skyllevatnet var på 72 grader. Brukte ca 2,5 time på uttappinga. Er det for lang tid? Vil en ved lang tappetid der en bruker vanntemp på 72 grader frigjere sukker som ikkje er gjærbart og dermed få eit høgt utbytte? Brukte tørrgjær type Safe ale 04 og enda opp med ein FG på 1020 som kanskje er litt høgt ( Det er vel å foretrekke ein FG på 1010 - 1015 ) Kan det vere ein tanke til neste brygg å tappe ut litt fortere? Har heller ikkje tidligere oppnådd ein FG noko serlig under 1020.

Brede
 
Velkommen på forumet navnebror ;D
Effektiviteten din er i øverste nivå , men ikke noe galt med den. Utgjæringen din kan tyde på at du må kalibrere temperaturmålern, passe på å bruke nok gjær
sjekk på www.mrmalty.com og rist inn nok oksygen.
En annae måte kan være å meske i 90 minutter, det kan gi noe mer forgjærbar vørter.
2,5 time på skyllingen er vel i lengste laget, så det kan tenkes at du har konvertert noen dekstriner ved å holde mesken på 72 grader i 2,5 timer og de gjærer ikke ut.
prøv å meske på 64 grader i 90 min og skyll med 78 grader vann i maks 1 time så tror jeg du får bedre utgjæring så fremt du har i nok gjær.
Lykke til ;D
 
Det foresvever meg at du kan ha vært litt utålmodig med å anse gjæringen som avsluttet her. Det er jo gått bare 7 dager fra bryggedagen til du skrev innlegget. Selv ville jeg latt den stå minst en uke til. Bare en tanke...
 
FG kan selfølgeli gå litt til ned, men er det noen som har en regel på kor fort en skal tappe ut vørteren? En liter i minuttet eller to eller mindre? Er det samme mengde i minuttet om en brygger 25 L. som ved 250 L.?
 
Tror det har mer å si hvor fort du tapper enn hvor mye i minuttet.
Mener att det i moderne hjemmebrygging står noe om ca.1t, er i allefall det jeg benyttet når jeg brukte kjølebag og kontinuerlig siling.
Målte i starten att det rant ved ca.1cl/sek, men tok det etterhvert på feelingen, en fin og rolig pissestråle.
Så hvist jeg hadde brygget større brygg, ville jeg nokk beregnet ca. like lang tid til silingen, her har nokk utforming av meskekarr og sileannordning mer og si for hvor raskt du kan og bør sile.
 
Tilbake
Topp