Midtfyns Gleipner Black IPA

Noen fler som har prøvd ut <oppskriften> ? (den sterke varianten)  I smaken er den jo veldig lik Nøgne Ø #100 Men den er litt mer sødme i ??  :skitbra:
 

Vedlegg

  • 11082013448.jpg
    11082013448.jpg
    577 KB · Sett: 821
Andersrene skrev:
Vet ikke hva det er, men... 14%, appelsin, kløver, kanel mm.. skikkelig gløgg
enajyget.jpg


Sent from my HTC One S using Tapatalk 2

senojo vilniaus Hvor fikk du tak i den ?  :)
 
jikvig skrev:
"Det er sikket 300 gram sukker ved 10 min før burnout. Hilsen Claus!"

So there you have it :-D

Kan du forklare hva du mener? 300 gram Sukker rett i vørteren 10 min før kokeslutt?
 
Per_Inge skrev:
jikvig skrev:
"Det er sikket 300 gram sukker ved 10 min før burnout. Hilsen Claus!"

So there you have it :-D

Kan du forklare hva du mener? 300 gram Sukker rett i vørteren 10 min før kokeslutt?

Ja, du tilset 300 gram vanleg sukker i kokekaret når det er att 10 minutt med koking, dvs samstundes med at du tilset Irish Mossen (om du brukar det klarningsmiddelet)
 
FrodeSy skrev:
Per_Inge skrev:
jikvig skrev:
"Det er sikket 300 gram sukker ved 10 min før burnout. Hilsen Claus!"

So there you have it :-D

Kan du forklare hva du mener? 300 gram Sukker rett i vørteren 10 min før kokeslutt?

Ja, du tilset 300 gram vanleg sukker i kokekaret når det er att 10 minutt med koking, dvs samstundes med at du tilset Irish Mossen (om du brukar det klarningsmiddelet)

Stemmer det som FrodeSy sier, 10 minutter før avsluttningen av kokingen.
 
Skjønner, men hva er det man oppnår ved å tilsette sukker så pass sein i prosessen  :attevar: (det er jo ikke vanlig) 
 
Eivin skrev:
Skjønner, men hva er det man oppnår ved å tilsette sukker så pass sein i prosessen :attevar: (det er jo ikke vanlig)

Jo, det er ganske vanlig. Ved å tilsette sukkeret sent holder man en lavere SG i vørteren under mesteparten av kokingen. Dette gir (i alle fall i teorien) bedre utbytte av humlen.
 
Brygget denne i går med OG 1085. Noen som har flaskekarbonert denne? Har hatt dårlige erfaringer tidligere med flaskekarbonering av så sterke øl, utslitt gjær. Greier WLP001 jobben i flaskene?
 
Kan man bruke Nøgne Ø #100 Mesketider?
Nøgne Ø #100 Mesketider:  63 °C, 60 min., 71 °C 15 minutter.
 
Nøgne Ø #100 Mesketider funket som en drøm.
Skikkeløig godt øl som ble på over 9.1 % :)
Smaken ble topp 8)
Flaskekarboneringen gikk også greit men måtte ha et par uker ekstra på dette sterkølet, og det gjorde susen.
Men husk å drikke det temperert ellers forsvinner mye av de gode smakene. (11 Grader)
 
Jeg brygget denne i helga. OG havnet på 1.084, og nå står 21 liter til gjæring med WLP001.

Bør det holde med to ukers gjæringstid, eller kan det hende at det vil ta mer tid? Dere andre som har brygget Gleipner: Hvor lenge har dere latt brygget gjære?
 
Jeg lot den gjære i tot 16 dager.
Tørrhumlet etter syvende dag.
OG1085
FG1012
flasking 09.09.2013
ABV 9,6% + Flaskekarbonering.
Hadde godt med gjær og luft i vørteren etter http://www.mrmalty.com/calc/calc.html
Denne kuttet jeg ut: chinook ved mash hop 60 min.

Meget god smak som var helt opp mot originalen 8)
 

Vedlegg

  • Gjæring.jpg
    Gjæring.jpg
    1,5 MB · Sett: 582
Tilbake
Topp