Mikkeller - Skør brun. Hvor kommer den massive karamellsmaken fra?

Jeg fikk en liten smaksprøve på Sara i går. Og den ølen smakte omtrent smørbukk. Vanvittig karamellsmak. Og den var veldig søt.

Noen som vet hvor dette kom fra?
 
Nei. Dette var en massiv karamellsmak. Dekosjon gir ikke det.

Noe er tilsatt, men jeg aner ikke hva eller når.
 
Diacetyl oppleves ikke nødvendigvis som smør. Kan godt gi karamelltoner. Ellers kan det jo være krystallmalt.
 
Har du smakt øl med store mengder Special B eller melanodin? Det høres egentlig ut som det du beskriver. Gir en veldig kraftig sødme i store mengder.
 
Nei tror jeg ikke har smakt nevneverdige mengder Special B. Har special W og Special X jeg bruker til vanlig, noe jeg har forstått at skal være litt av det samme, bare fra forskjellige malterier? Kan være jeg tar feil her.

Men for de som ikke har smakt den. Karamellsmaken var på en måte smaken. I shit you not når jeg sier at det smakte smørbukk.

Visste ikke at Diacety kan gi karamellsmak, men hvis dette er diacetyl så må jo fyren være verdensmester i gjæringskontoll?
 
Har opplevd å fått smørbukk-øl fra en APA en gang..
Første flaska vi smakte på av den smakte sinnsykt god smørbukk-karamell, vi kom fort fram til at dette var Diacetyl ( litt research).
Det smakte godt men, det var ikke det som var planen. Jeg trodde hele batchen var ødelagt men vi lot den stå noen uker, og da var det ingen karamellsmak lengre. Enten hadde vi uflaks med den ene flaska eller så forsvant diacetylsmaken etterhvert...
 
Tilbake
Topp