Min første belgier hva tror dere?

hole

 
Hei
brygget min første øl med belgisk gjær på søndag og sitter nå å lurer litt på optimal gjæring av brygget og om jeg har nok humle aroma/karakter. bruker som vanlig ikke helt tradisjonelle malt typer.

Belgisk Djevel
5,7    kg  weierman pale ale
0,8    kg  hvete malt
0,3    kg  Aromatic malt
0,3    kg  carabelge
0,1    kg  mørk crystalrug (hjemmelaget erstatning for special B)
0,8    kg  sukker (tilsettes etter 2-3 dagers gjæring)

1        ss  5,2 PH maskestabilisator

57      gram  hallertau mitlefrueh 4,6 IBU  @ 60 min
20      gram  hallertau mitlefrueh 4,6 IBU  @ 15 min

Mesker i 90 minutter @ 62-63*C ender opp med ca 32 liter @ 1.070 SG

Koker i 90 minutter og ender opp med ca 20-23 liter i gjerningskaret @ 1.080 OG

Tilsetter 3 liter med gjærstarter av WLP540.  gjærer nå (1,5 døgn) ved 19,9*C har steget fra 18,5. Eneste kjøling er en bord vifte i gjerings (fryse)boksen.

Ser dette greit ut? burde jeg la temperaturen stige nå? eventuelt hvor mye? Jeg vil jo ha endel belgisk karakter men ikke fusel og for mye(ubalanserte) estere og fenoler
Blir dette en tripel eller .........? (den er vel for mørk for det)

PS ser ut som om PH 5,2 tilsetningen økte utbytte i forhold til hva jeg pleier å oppnå :ilike:

 
 
Jeg stusser litt på den voldsomme avdampingen, men du kjenner jo oppsettet ditt. Tilsetter du hele gjærstarteren på 3l? På så stor starter ville jeg latt gjæren bunnfelle, 3l med dårlig, sterkt oksidert øl er ikke noe jeg ville blandet med god vørter. Temp kan godt stige til 22-23 etter stormgjæringen. Jeg liker ikke å tilsette tørrsukker direkte da sukker har ganske mye urenheter i seg, jeg hadde heller brukt canissyrup om du skal tilsette det noen dager ut i gjæringen. Det blir absolutt en Trippel, ja, mange av dem er ganske mørke. Spennende maltsammensetning, dette blir sikkert veldig godt!  :biersmile:
 
litt gjetting når det gjelder vørter mengde og av damping men vørteren kokte inn fra 1.070 til 1.080.
startere var i full gjæring, satte den igang fredag kveld og tilsatte den søndag ettermiddag. så jeg tror ikke oksidering er noe stort problem.
Sukkeret skal selvfølgelig kokes før tilsetting. jeg kan jo eventuelt brune sukkeret endel vis det kan ha noe positivt utslag på smaken på ølet, jeg har laget masse brunt sukker i mine dager som kokk. men jeg hvet ikke om det er vært bryet.
 
Du vanner jo ut ølet om du koker sukkeret først, blir vanskelig med OG/FG. Jeg tilsetter alltid sukkeret på 15 min i koketiden, men der er mange veier til Rom og dette blir helt sikkert godt øl! Bare husk at 540 gjerne trenger mer oksygen enn vanlig til å begynne med.
 
Jeg bruker å tappe av et par dl vørter, tilsette sukker og koke opp,  deretter kjøle ned igjen, før det helles tilbake på gjæringskaret.
Tror ikke jeg hadde merket forskjell om jeg hadde brukt et par dl vann isteden..

Terje Nervik
Nidarvoll Nanobryggeri
 
Tilbake
Topp