Hei
brygget min første øl med belgisk gjær på søndag og sitter nå å lurer litt på optimal gjæring av brygget og om jeg har nok humle aroma/karakter. bruker som vanlig ikke helt tradisjonelle malt typer.
Belgisk Djevel
5,7 kg weierman pale ale
0,8 kg hvete malt
0,3 kg Aromatic malt
0,3 kg carabelge
0,1 kg mørk crystalrug (hjemmelaget erstatning for special B)
0,8 kg sukker (tilsettes etter 2-3 dagers gjæring)
1 ss 5,2 PH maskestabilisator
57 gram hallertau mitlefrueh 4,6 IBU @ 60 min
20 gram hallertau mitlefrueh 4,6 IBU @ 15 min
Mesker i 90 minutter @ 62-63*C ender opp med ca 32 liter @ 1.070 SG
Koker i 90 minutter og ender opp med ca 20-23 liter i gjerningskaret @ 1.080 OG
Tilsetter 3 liter med gjærstarter av WLP540. gjærer nå (1,5 døgn) ved 19,9*C har steget fra 18,5. Eneste kjøling er en bord vifte i gjerings (fryse)boksen.
Ser dette greit ut? burde jeg la temperaturen stige nå? eventuelt hvor mye? Jeg vil jo ha endel belgisk karakter men ikke fusel og for mye(ubalanserte) estere og fenoler
Blir dette en tripel eller .........? (den er vel for mørk for det)
PS ser ut som om PH 5,2 tilsetningen økte utbytte i forhold til hva jeg pleier å oppnå :ilike:
brygget min første øl med belgisk gjær på søndag og sitter nå å lurer litt på optimal gjæring av brygget og om jeg har nok humle aroma/karakter. bruker som vanlig ikke helt tradisjonelle malt typer.
Belgisk Djevel
5,7 kg weierman pale ale
0,8 kg hvete malt
0,3 kg Aromatic malt
0,3 kg carabelge
0,1 kg mørk crystalrug (hjemmelaget erstatning for special B)
0,8 kg sukker (tilsettes etter 2-3 dagers gjæring)
1 ss 5,2 PH maskestabilisator
57 gram hallertau mitlefrueh 4,6 IBU @ 60 min
20 gram hallertau mitlefrueh 4,6 IBU @ 15 min
Mesker i 90 minutter @ 62-63*C ender opp med ca 32 liter @ 1.070 SG
Koker i 90 minutter og ender opp med ca 20-23 liter i gjerningskaret @ 1.080 OG
Tilsetter 3 liter med gjærstarter av WLP540. gjærer nå (1,5 døgn) ved 19,9*C har steget fra 18,5. Eneste kjøling er en bord vifte i gjerings (fryse)boksen.
Ser dette greit ut? burde jeg la temperaturen stige nå? eventuelt hvor mye? Jeg vil jo ha endel belgisk karakter men ikke fusel og for mye(ubalanserte) estere og fenoler
Blir dette en tripel eller .........? (den er vel for mørk for det)
PS ser ut som om PH 5,2 tilsetningen økte utbytte i forhold til hva jeg pleier å oppnå :ilike: