Min første belgiske Witbier

Marius K.

Norbrygg-medlem
Hei!

Skal brygge min første belgiske wit til helgen og tenkte prøve meg på følgende oppskrift:

Generelt
OG: 1,048
FG: 1,012
Farge (beregnet) EBC: 5,7
Beregnet bitterhet: 14,9 IBU
Sluttvolum i kjele: 22 liter
BU:GU ratio: 0,31

Malt / Flaka / Spraymalt
Pilsner malt (4 EBC) 2,250 kilo
Flaket hvete (1 EBC) 2,100 kilo
Havregryn (1 EBC) 0,290 kilo
Munich malt (28 EBC) 0,090 kilo

Humle og andre tilsetninger:
60 min: Fuggles [5,2 %] - 14,9 IBU: 22,5 gram
10 min: Gjærnæring: 2,2 gram
5 min: Revet appelsinskall: 40 gram
5 min: Knuste indiske korreanderfrø: 15 gram

Gjær
WLP400 Belgian Wit 1 rør med starter

Gjæringstemperatur og -tid
Start på 18 grader og hold den der i to dager. Øk til 22 grader med en grad per dag, og la den gjære ut på 22 grader.

Brygger BIAB og tenkte meske på 66 grader i 90 minutter. Koke i 90 minutter.

Hva tror dere om oppskriften, kan den funke?

Hva anbefaler dere på "appelsin-fronten"? Helt ordinære appelsiner fra dagligvaren, eller bør jeg gå andre steder? Hvor mange trenger man for å få 40 gram med skall?
 
På min wit brukte jeg 60 gram revet appelsinskall g 20g knuste korianderfrø og dumpet dette i på 5min. Følte ikke at korianderen satt så mye smak som jeg hadde håpet. Dessuten føler jeg etter litt smaking at pilsnermalten tar over mye av smaksbildet, noe som for min gane ikke er helt kurant.

Med litt mer temp på gjæring slik du gjør, er det absolutt mulig å få fram litt deilig, belgisk aroma. Bare husk at wlp400 gjærer som en SUNNUVABITCH! Jeg ble tipset om å gjære de første dagene med lokket løst på toppen, noe jeg gjorde smart i. Jeg hadde nemlig 19 liter i karet, og kraussen fargela lokket ganske bra. :)
 
Jeg brygget nylig en belgisk wit. Hadde, i tillegg til appelsin og koriander, kamille som smakstilsetning. Syntes egentlig ikke kamille eller koriander, som Mats Ø, ga veldig mye smak. I bestefallett ett yderst lite hint.
Appelsinskallet derimot var veldig tydelig i ølet. Appelsinene bør selvfølgelig ikke være behandlet med sprøytemidler, altså bør være økologiske. Finner du det i dagligvaren er det helt kurant  :) Vær nøye med at du kun får med det oransje skallet og ikke noe av det
hvite, som gir en veldig besk/bitter smak.
 
Mats Ø. skrev:
På min wit brukte jeg 60 gram revet appelsinskall g 20g knuste korianderfrø og dumpet dette i på 5min. Følte ikke at korianderen satt så mye smak som jeg hadde håpet. Dessuten føler jeg etter litt smaking at pilsnermalten tar over mye av smaksbildet, noe som for min gane ikke er helt kurant.

Med litt mer temp på gjæring slik du gjør, er det absolutt mulig å få fram litt deilig, belgisk aroma. Bare husk at wlp400 gjærer som en SUNNUVABITCH! Jeg ble tipset om å gjære de første dagene med lokket løst på toppen, noe jeg gjorde smart i. Jeg hadde nemlig 19 liter i karet, og kraussen fargela lokket ganske bra. :)

Brukte du vannjustering? Jeg tenkte justere vannet med kalsiumsulfat og kalsiumklorid i henhold til tabellen til Gahr. Kalsiumsulfat fremhever humlepreget, så det kan kanskje hjelpe på å fremheve smaken på korianderen også? Jeg valgte 15 gram koriander i min oppskrift. Ser Gahr har brukt litt mer i sin, men leste også kommentarer av andre som heller ville gå ned i mengde da de syntes det gav mye smak.

Hvordan så maltsammensetningen din ut i prosent?
 
Solli skrev:
Jeg brygget nylig en belgisk wit. Hadde, i tillegg til appelsin og koriander, kamille som smakstilsetning. Syntes egentlig ikke kamille eller koriander, som Mats Ø, ga veldig mye smak. I bestefallett ett yderst lite hint.
Appelsinskallet derimot var veldig tydelig i ølet. Appelsinene bør selvfølgelig ikke være behandlet med sprøytemidler, altså bør være økologiske. Finner du det i dagligvaren er det helt kurant  :) Vær nøye med at du kun får med det oransje skallet og ikke noe av det
hvite, som gir en veldig besk/bitter smak.

Kamille hadde jeg opprinnelig i oppskriften, men så leser jeg at noen har opplevd det som litt "såpete". Du merket ikke noe til det? Vurderte et par gram, men det er så lite at jeg vet ikke om jeg gidder bry meg med det.

Er det noen som har erfaring med Curacao appelsiner? Jeg vet ikke om de er å få tak i heller?
 
Brukte ingen form for vannjustering og maltet var fordelt slik: 60% Pilsner(2-row), 40% wheat, flaked.

Men ser nå på oppskriften at jeg gjæra ikke med wlp400, jeg gjæra med Wyeast 3942 fordi førstevalget var ikke å få tak i. Jeg brukte wlp400 på blonde'n som står i kjelleren nå.

Da er jeg hvertfall nysgjerrig på hva slags resultat du får på smak og aroma med 400. :)
 
Mats Ø. skrev:
Brukte ingen form for vannjustering og maltet var fordelt slik: 60% Pilsner(2-row), 40% wheat, flaked.

Men ser nå på oppskriften at jeg gjæra ikke med wlp400, jeg gjæra med Wyeast 3942 fordi førstevalget var ikke å få tak i. Jeg brukte wlp400 på blonde'n som står i kjelleren nå.

Da er jeg hvertfall nysgjerrig på hva slags resultat du får på smak og aroma med 400. :)

Min fordeling ser slik ut i prosent:

Pilsner malt (4 EBC) 47,57
Flaket hvete 44,40
Havregryn 6,13
Munich malt 1,90

Jeg er litt mindre "hissig" på pilsnermalten, så kanskje det kan dempe "pilsnerpreget" noe :) Skal oppdatere tråden når jeg har prøvesmakt!
 
Marius K. skrev:
Mats Ø. skrev:
På min wit brukte jeg 60 gram revet appelsinskall

Hvor mange appelsiner trengte du forresten til dine 60 gram?
Jeg brukte tre stk, hvis jeg ikke husker helt feil. Kjøpte åtte, så jeg gomla appelsiner under hele bryggedagen. :-D

Bruk gjerne en potetskreller, det funker snus for å få av kun det gule.
 
Personlig så har jeg erfart at det å ta av "strips" med appelsinskall med en potetskreller gir mye mindre appelsinaroma enn hvis man "zester" appelsinen på et fintagget rivjern.
Jeg brygget også witbier nå på søndag og brukte dette:

2400g Flaket hvete
2400g Pilsnermalt
600g havregryn
140g munich malt
300g risskall

Stegmesk. 15min på 50 grader, en time på 66 grader og skylling med 77 grader vann.
Risskallene hjalp mye til i mesken. Sist jeg brygget wit fikk jeg stuck mash som f.

Tilsatte 60g finraspet appelsinzest, 15g korianderfrø som ble knust like før de gikk i gryta og 3g kamille, noe som tilsvarer vel 4-5 teposer.
Luktet VELDIG friskt og appelsin-aktig av vørteren iallefall, og starteren min med WLP400 satte igang relativt fort!
 
Hallstein skrev:
Personlig så har jeg erfart at det å ta av "strips" med appelsinskall med en potetskreller gir mye mindre appelsinaroma enn hvis man "zester" appelsinen på et fintagget rivjern.
Jeg brygget også witbier nå på søndag og brukte dette:

2400g Flaket hvete
2400g Pilsnermalt
600g havregryn
140g munich malt
300g risskall

Stegmesk. 15min på 50 grader, en time på 66 grader og skylling med 77 grader vann.
Risskallene hjalp mye til i mesken. Sist jeg brygget wit fikk jeg stuck mash som f.

Tilsatte 60g finraspet appelsinzest, 15g korianderfrø som ble knust like før de gikk i gryta og 3g kamille, noe som tilsvarer vel 4-5 teposer.
Luktet VELDIG friskt og appelsin-aktig av vørteren iallefall, og starteren min med WLP400 satte igang relativt fort!

Godt tips å bruke rivgjern.

Hvor stor batch brygget du? Tenker på volum i kjele etter koking.

Stuck mash er vel ikke noe problem om man kjører BIAB? Risskall er vel kun aktuelt dersom man mesker på den tradisjonelle måten?
 
Marius K. skrev:
Solli skrev:
Jeg brygget nylig en belgisk wit. Hadde, i tillegg til appelsin og koriander, kamille som smakstilsetning. Syntes egentlig ikke kamille eller koriander, som Mats Ø, ga veldig mye smak. I bestefallett ett yderst lite hint.
Appelsinskallet derimot var veldig tydelig i ølet. Appelsinene bør selvfølgelig ikke være behandlet med sprøytemidler, altså bør være økologiske. Finner du det i dagligvaren er det helt kurant  :) Vær nøye med at du kun får med det oransje skallet og ikke noe av det
hvite, som gir en veldig besk/bitter smak.

Kamille hadde jeg opprinnelig i oppskriften, men så leser jeg at noen har opplevd det som litt "såpete". Du merket ikke noe til det? Vurderte et par gram, men det er så lite at jeg vet ikke om jeg gidder bry meg med det.

Er det noen som har erfaring med Curacao appelsiner? Jeg vet ikke om de er å få tak i heller?

Opplevde det iike som såpete. Men som vi har vært inne på her så er det snakk om så små mengder kamille at jeg tviler på om jeg hadde kjent forskjell på med og uten.
 
Solli skrev:
Marius K. skrev:
Solli skrev:
Jeg brygget nylig en belgisk wit. Hadde, i tillegg til appelsin og koriander, kamille som smakstilsetning. Syntes egentlig ikke kamille eller koriander, som Mats Ø, ga veldig mye smak. I bestefallett ett yderst lite hint.
Appelsinskallet derimot var veldig tydelig i ølet. Appelsinene bør selvfølgelig ikke være behandlet med sprøytemidler, altså bør være økologiske. Finner du det i dagligvaren er det helt kurant  :) Vær nøye med at du kun får med det oransje skallet og ikke noe av det
hvite, som gir en veldig besk/bitter smak.

Kamille hadde jeg opprinnelig i oppskriften, men så leser jeg at noen har opplevd det som litt "såpete". Du merket ikke noe til det? Vurderte et par gram, men det er så lite at jeg vet ikke om jeg gidder bry meg med det.

Er det noen som har erfaring med Curacao appelsiner? Jeg vet ikke om de er å få tak i heller?

Opplevde det iike som såpete. Men som vi har vært inne på her så er det snakk om så små mengder kamille at jeg tviler på om jeg hadde kjent forskjell på med og uten.

OK. Bestemte meg for å gjøre det enkelt og droppet kamille. Jeg tester heller neste gang jeg brygger wit og ser om jeg synes det tilfører noe.
 
Brukte ingen form for vannjustering og maltet var fordelt slik: 60% Pilsner(2-row), 40% wheat, flaked.

Men ser nå på oppskriften at jeg gjæra ikke med wlp400, jeg gjæra med Wyeast 3942 fordi førstevalget var ikke å få tak i. Jeg brukte wlp400 på blonde'n som står i kjelleren nå.

Da er jeg hvertfall nysgjerrig på hva slags resultat du får på smak og aroma med 400. :)

Jeg prøvesmakte denne i går, etter 6 dagers karbonering. Var allerede blitt brukbart med futt. Jeg fikk en ganske fin og frisk aroma fra tilsetningen av appelsin og koreanderfrø. Synes smaken også var knall hvor gjæren har satt et fint preg på ølet. Tror dette er det beste ølet jeg har brygget så langt. Gleder meg til å smake igjen når det er ferdig karbonert!
 
Jeg skal og sette min første Wit, smakte din som forventet etter karbonering?
Jeg har en Braumeister 20L, noen tips her? Jeg tenkte å bruke risskall som Hallstein har gjordt.
 
Jeg skal og sette min første Wit, smakte din som forventet etter karbonering?
Jeg har en Braumeister 20L, noen tips her? Jeg tenkte å bruke risskall som Hallstein har gjordt.

Den ble fin denne! Vurdere kanskje å gå litt ned på koreanderfrøene neste gang, men ingen big deal. Kjør på ;) Oppdater gjerne med hva du synes :)

Jeg brygger BIAB, så har ikke noen konkrete tips i forhold til speidel.
 
Godt tips å bruke rivgjern.

Hvor stor batch brygget du? Tenker på volum i kjele etter koking.

Stuck mash er vel ikke noe problem om man kjører BIAB? Risskall er vel kun aktuelt dersom man mesker på den tradisjonelle måten?

Stuck mash er ikke noe problem når man kjører BIAB nei. Da kan du bare kutte risskallene.

Jeg noterte meg at jeg hadde 28,5L før kok, 24L etter kok og 23,7 Liter i gjæringskaret. Korianderen, appelsinskallet og humla bunnfelte som JULING på denne batchen. Var som en fin sludge på bunnen når jeg var ferdig. Ble en del proteinrester derimot, så jeg satte igjen med 21 Liter øl. En full 19L keg og 4 halvlitersflasker.

Jeg synes ølet har en fin syrlighet samt en god krydret smak med mye sitrusaroma. Den er heller ikke for tørr, noe mitt øl har en tendens til å være innimellom. Jeg synes gjæra bunnfelte litt vel mye dog, så ølet har blitt litt for klart for min smak, selv om jeg ikke brukte klarningsmiddel av noe slag. Bruker å riste fatet litt før jeg tapper øl sånn at jeg får med litt gjær. Slikt øl som dette er vel kanskje sånt jeg skulle tatt meg tid til å flasket. Hadde samme problemet med Weissbieren min tidligere i vår.
 
Hei
Jeg har også min første belgiske wit til gjæring nå.
I dag har den stått i 14 dager og det kommer fortsatt et plop fra vannlåsen av og til. Det har ikke skjedd for meg før, og jeg lurer på omn det betyr at den må stå enda lengre å gjære?
 
Vet ikke åssen gjær du brukte, men selv da jeg lagde starter på WLP400 måtte ølet stå litt over 2 uker før det var attenuert skikkelig.
 
Tilbake
Topp