Min første belgiske Witbier

Hei
Jeg har også min første belgiske wit til gjæring nå.
I dag har den stått i 14 dager og det kommer fortsatt et plop fra vannlåsen av og til. Det har ikke skjedd for meg før, og jeg lurer på omn det betyr at den må stå enda lengre å gjære?

Min var ferdig etter 14 dager med WLP400. Jeg har temperaturstyring og økte temperaturen med en grad per dag fra 18 til 22 grader. Lot den gjære ut der. Uten temperaturøkning kan den visstnok være litt treg enkelte ganger, i hvert fall om man gjærer litt lavt i temperatur.

Plopping i gjærlåsen trenger forøvrig ikke bety at den ikke er ferdig. Det kan være CO2 som kommer ut. Er det forsatt skum på toppen av ølet?

Du kan jo ta en måling å se hva SG er.. Om du har tid til å vente litt med flasking så er det uansett ikke noe stress å la den stå lenger om du er usikker.
 
Takk for tips.
Jeg økte også fra 19 til 22 grader og den holder 22 grader nå.
Kan heller ikke se skum på toppen og det virker som gjæren ligger tykt på bunnen.
Det er nok godt mulig som du sier at det bare er co2 som kommer ut. Tenker jeg tar en måling da.
Har veldig lyst til å få flasket det. :)
 
Takk for tips.
Jeg økte også fra 19 til 22 grader og den holder 22 grader nå.
Kan heller ikke se skum på toppen og det virker som gjæren ligger tykt på bunnen.
Det er nok godt mulig som du sier at det bare er co2 som kommer ut. Tenker jeg tar en måling da.
Har veldig lyst til å få flasket det. :)

Da høres det veldig ut som om at den er klar for flasking... :)
 
Min var klar etter 3 uker. YMMV

Nå skal det sies at min hadde det relativt kaldt (20 grader) på slutten av gjæringen.
 
Da var den flasket. FG var på 1.011. :)
Nå må jeg bare holde ut i ca 14 dager til for å få kullsyra på plass.
Det vanskeliste med ølbrygging er faktisk all ventingen. ;)
 
Da var den flasket. FG var på 1.011. :)
Nå må jeg bare holde ut i ca 14 dager til for å få kullsyra på plass.
Det vanskeliste med ølbrygging er faktisk all ventingen. ;)

Viktig å smake underveis ;-) Jeg testet etter en uke, og den smakte bra allerede da :-D
 
Tilbake
Topp