Min gjærkrans!

Tenkte å vise hva eg fikk til jul i fjor av min samboer. Hun er glad i godt øl, og veldig glad i norrøne tradisjoner og denslags. Hos hennes besteforeldre, fant eg for ei tid siden en liten gjærkrans som hang til pynt. De hadde aldri brukt den, og den var til pynt. De viste ikkje engang hva det var.
Ironisk nok, så er de avholdsfolk.:rolleyes: Eg forklarte og viste bilder av andre gjærkranser og fortalte om kveik.
Dette satte i gang ideen om å begynne å brygge med kveik selv.
Min samboer er nok lei mitt mas om ølbrygging, og spesielt om gjær, så gaven var noe overraskende.
Uansett, hun hadde bestemt seg for å prøve å skaffe meg en gjærkrans. Lettet visstnok rundt hele internett, innland og utland, uten å finne noen som var til salgs.
Hun kontaktet Bryggselv og spurte om de hadde eller kunne skaffe. Det kunne de ikkje, men de henviste henne til en (i mine øyne) kunstner som driver med treskjæring, grafisk trearbeid osv. (litt vanskelig å beskrive).
Han ville gjerne prøve å lage en, men manglet oppskrift. Dette fant de etter noe letting på internett.
Utfordrende sikkert for en trekunstner.

Jul kom. Presanger ble åpnet. Her er noen bilder av min vanvittig flotte gjærkrans!
Den har tilogmed to runer inngravert, mine initialer.:cool:

For de som har Instagram, så kan dere se Killumiden som har lagt ut flere bilder og filmer under prosessen med å lage gjærkransen. Fasinerende og flott!:)
Kristoffer Illum-Iden (@killumiden) • Instagram photos and videos

Så nå gjelder det bare å skaffe meg en kveik og to, og sette i gang og prøve denne.
Tar gjerne imot råd om bruk og oppbevaring. :)

IMG_20190113_170312.jpg
IMG_20190113_170352.jpg
IMG_20190113_170522.jpg
 
Eg er med i gruppa @LarsUlv , men det innlegget har eg ikkje sett. Takk skal du ha.
Kransen er forøvrig laget i ubehandlet bjørk.

@1Morten Takk ;) Etter alt ølet eg har presset på henne med belgisk og hvetevennlig gjær, så er det rart at hun i det hele tatt vil ha noe som helst mer med gjær å gjøre :)
 
Eg er med i gruppa @LarsUlv , men det innlegget har eg ikkje sett. Takk skal du ha.
Kransen er forøvrig laget i ubehandlet bjørk.

@1Morten Takk ;) Etter alt ølet eg har presset på henne med belgisk og hvetevennlig gjær, så er det rart at hun i det hele tatt vil ha noe som helst mer med gjær å gjøre :)

Du får bake brød til henne med kveik. Da kjøper du deg litt ekstra goodwill [emoji1417]
 
Har smakt både boller og brød, av både Gjernes og Terje Raftevolds kveik. Gir egentlig ikke noe særpreg syns jeg, men gøy er det [emoji4]
 
Et utrolig stykke arbeid!

Det jeg undrer meg over, er hvordan og hvorfor noen har kommet på å lage noe så arbeidskrevende for å løse en oppgave som like gjerne kan gjøres med en krans sammensnodd strå?
 
Et utrolig stykke arbeid!

Det jeg undrer meg over, er hvordan og hvorfor noen har kommet på å lage noe så arbeidskrevende for å løse en oppgave som like gjerne kan gjøres med en krans sammensnodd strå?

De måtte ha noe å gjøre på vet du. De hadde ikke Netflix. Men de brukte selvsagt eie kvister, stokker, tøystykker, flatbrød osv.
 
Et utrolig stykke arbeid!

Det jeg undrer meg over, er hvordan og hvorfor noen har kommet på å lage noe så arbeidskrevende for å løse en oppgave som like gjerne kan gjøres med en krans sammensnodd strå?
En gjærkrans er konstruert slik at den har en veldig stor overflate. Dermed kan den fange mer gjær enn en stråkrans.
Så i tillegg til å være vakker, så har den avanserte konstruksjonen også en funksjon.
Begge deler har vært brukt til å "fange" gjær og oppbevare til neste brygging.

Edit: Står en del om ulike løsninger som har vært brukt her: Kveik: Norwegian farmhouse yeast
 
Sist redigert:
Hun sa til meg at
"Årets julepresang kan du velge selv om du vil bruke eller bare ha til pynt."
Den passer godt i hagestua hvor eg har tappekraner osv. Men så var det dette med hvordan eg oppbevarer og lagrer.
 
De måtte ha noe å gjøre på vet du. De hadde ikke Netflix. Men de brukte selvsagt eie kvister, stokker, tøystykker, flatbrød osv.

En gjærkrans er konstruert slik at den har en veldig stor overflate. Dermed kan den fange mer gjær enn en stråkrans.
Så i tillegg til å være vakker, så har den avanserte konstruksjonen også en funksjon.
Begge deler har vært brukt til å "fange" gjær og oppbevare til neste brygging.

Edit: Står en del om ulike løsninger som har vært brukt her: Kveik: Norwegian farmhouse yeast

Jeg har nok tenkt i retning av Mortens løsning. Og så var det sikkert et gjevt karstykke å skjære en sånn krans? Stas å ha, stas å vise fram? Den er jo vakker.

Er behovet for mye gjær så stort? Jeg har inntrykk av at det ikke skal stort til av denne supergjæren:)?
 
Hun sa til meg at
"Årets julepresang kan du velge selv om du vil bruke eller bare ha til pynt."
Den passer godt i hagestua hvor eg har tappekraner osv. Men så var det dette med hvordan eg oppbevarer og lagrer.
Grisefin! Er den bare satt sammen av trestykker med hull i? Sånn at de låser hverandre? Og for ei dame da ... :D
 
Jeg har nok tenkt i retning av Mortens løsning. Og så var det sikkert et gjevt karstykke å skjære en sånn krans? Stas å ha, stas å vise fram? Den er jo vakker.

Er behovet for mye gjær så stort? Jeg har inntrykk av at det ikke skal stort til av denne supergjæren:)?

Virker som en standardbatch var rundt 150 liter i gode gamle dager, så da er kanskje ikke en sånn krans så stor likevel.
 
Grisefin! Er den bare satt sammen av trestykker med hull i? Sånn at de låser hverandre? Og for ei dame da ... :D
Ja, ingen spiker eller noe som binder den sammen. Se Instragram-kontoen eg linket til. Der ser du prossesen. (Mulig det går uten å være med i Insta).
Takk :)
 
Tilbake
Topp