Min magnetrører!

Tenkte jeg bare skulle dele med dere hvordan jeg lagde en enkel magnetrører :)

Bestemte meg for å bruke min stasjonære pc til å gi magnetrøreren strøm og til å justere hastighet på magneten..

Brukte:
Gammel ubrukelig harddisk
PC-vifte
Koblingsboks (biltema)
Erlenmeierkolbe
Magnet til å ha i kolben



Startet med å demontere en gammel hardisk, for å få 2 stk sterke magneter..

Deretter plasserte jeg pc-viften i koblingsboksen, festet magneten på vifta med dobbelsidig teip, skrudde på lokket til boksen, og koblet vifta i hovedkortet på pcen :)
image4.JPG image3.JPG image2.JPG image1.JPG

Bruker program på pcen som heter speedfan, for å justere hastigheten på magneten.

Vet ikke om dette er nyttig for noen, tenkte det var greit å dele ideen :)

 
Sist redigert:
Et enkelt potmeter fra ebay til 25,- funker fint, og pc-viften trenger ikke boks; bare skru fast i en bordbit/platebit med lange skruer slik at skruehodene står 2-3 mm over magnetene på vifta. Ha litt gugge/lim/krympestrømpe på skruehodene slik at ikke kolbe el. plate (har en tynn plexiglassplate på) glir.
 
ImageUploadedByTapatalk1428179144.211059.jpg
Ble inspirert, så jeg snekra min egen iløpet av påska :)
Nå mangler jeg bare flaska og en rørepinne :p
Dere får unnskylde den kårni fargen, LEDene kom med vifta jeg hadde slengende
 
Her er min som jeg lagde i full fart.
Brukte en intel CPU vifte som jeg kappa bladene av. Snaua ned festene som går ned i kjøleribba og snudde den opp-ned. Limte på harddiskmagnet.
Kolben står da rett på festene. Det er litt glatt, så jeg får finne noe som har litt mer friksjon mot kolben.
Her er den i aksjon med en WLP007 som jeg fikk på Nøgne Ø.

DSC_0290.JPG
 
Syns egentlig det der så litt spinkelt ut? Holder jo tydeligvis ihvertfall litt, men... Ville ikke ha stolt for mye på den mmed noen større gjærstarter
 
Nei, sånn omtrent 1,5 liter er vel det den klarer å dra greit rundt.
Måtte bare finne på noe i full fart da det viste seg at den jeg hadde lagd var altfor svak.
Her er en som har lagd en med en diskmotor.
Spørs om jeg ikke skal prøve på noe sånt. Greit å ha litt å gå på.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp