Minibatch IPA med DME blir tynn

Strandberg

Norbrygg-medlem
Har lagd ett par 3-liters mini batcher med bare DME + humlepellets etter å ha sett denne og ikke hade tid at lage en full batch med all-grain:


Dom har blitt allt for tynne og mangler helt fylde. Går ut fra at det er pga at det er lite ugjærbart sukkert i DME?

Har dessverre ikke FG på disse.

Den siste jag lagde..

BeerSmith 2 Recipe Printout - http://www.beersmith.com
Recipe: 1 gallon IPA #2
Brewer: Dan
Style: American IPA
TYPE: Extract

Recipe Specifications
--------------------------
Boil Size: 4.41 l
Post Boil Volume: 3.94 l
Batch Size (fermenter): 3.79 l
Bottling Volume: 2.79 l
Estimated OG: 1.066 SG
Estimated Color: 17.2 EBC
Estimated IBU: 47.3 IBUs
Boil Time: 15 Minutes

Ingredients:
------------
Amt Name Type # %/IBU
0.59 kg Light Dry Extract (15.8 EBC) Dry Extract 1 85.5 %
0.10 kg Amber Dry Extract (24.6 EBC) Dry Extract 2 14.5 %
10.00 g Citra [13.00 %] - Boil 15.0 min Hop 3 40.4 IBUs
10.00 g Cascade [5.50 %] - Boil 5.0 min Hop 4 6.9 IBUs
10.00 g Cascade [5.50 %] - Boil 0.0 min Hop 5 0.0 IBUs
10.00 g Citra [13.00 %] - Boil 0.0 min Hop 6 0.0 IBUs
5.00 g Simcoe [13.00 %] - Boil 0.0 min Hop 7 0.0 IBUs

+ Ca 5g Citra tørrhumling

Kjørte denne gjenom randal med cascade og humlebiten var nydelig men ølen er som sagt alt for "tynn/utvannet" i smak i "midten".

Noen forslag? Noen nevnte at trekke noe spesialmalt kunde hjelpe men er litt usikker på hvorda/hva/hvor mye.
 
Ingen som har peiling på dette og har noen gode tips? Tenkte lage en ny minibatch senere i dag. Vurderer bruke en humlepose med 50g knust carapils eller noe sånt, la det trekke en stund før jag koker opp og har i DME.
 
Har gjort det samme, men ikke opplevd de som for tynne. Så klart, noe enkel i smaken, men humlen tok såpass mye av fokuset at jeg syntes det gikk bra. Over 7 uker synes jeg derimot at de utviklet en alt for søt smak, over i kvalmende karamell/smørbukk. Dette ble bare verre og verre med lagring. Har aldri klart å skjønne hvorfor. Endte opp med å helle ut halvparten av flaskene.

Gjæren du brukte kan jo kanskje ha noe å si for dette? At den gjæret veldig langt ned. Forøvrig så høres det jo ut som en grei løsning du har funnet :)

Tilføyelse: Min endte for øvrig på 1.014
 
Anbefaler å bytte ut Amber DME med lys DME. Tilsett heller litt krystall/spesialmalt. Gir mer "autentisk" smak, og du får en del munnfylde og dextriner fra crystalmalten som farget DME ikke gir.
 
Brygget den med 50g carapils i Søndags, mener jag minket noe på dme og. Spent på hvordan resultatet blir og skall få hentet hydrometer så jag får sjekket FG denne gangen. Første gangen blev det amber bare for at jag ikke hade nok lys dme :)

Takk for innspill :)
 
Tilbake
Topp