Minste mengde vann til mesking på 50L Speidel

Drechsler

Norbrygg-medlem
Jeg har observert at man kan kjøre dobbel og tripplemesking på speidelen (tydligvis med visse risikomomenter..lol).
Det jeg lurer på derimot er om det ikke kunne lønne seg å kjøre to seperate meske-prosseser med maks malt og minimum vann for så å koke begge meskene sammen på slutten.
Er 45 liter det minste volum med vann man kan bruke til mesking? Det vil i så fall gi ca 30 liter vørter på rundt 1.060 X2.
Ved 120 minutts kok vil vel dette gi en del høyere OG da man koker bort en del vann.
60 liter burde gå å koke da dette utgjør ca 72% av grytevolumet.

Noen innspill på dette?
Hilsen fersk Speidel-eier.
 
Tror nok du greier noe under 45 liter med vann, det er bare å starte med 40 liter og ha litt mere oppvarmet vann klart for eventuelt påfylling. Det som begrenser vannmengden på Speidel er at varmeelementer må være dekt ved mesking og det er bare å følge med når meskingen starter slik at vannmengden bare akkurat står over varmeelementer under mesking.
Men slik du foreslår vil du ikke få skyllt mesken og vil da få et dårlig utbytte. Du bør jo egentlig skylle med likt antall liter vann som kilo korn du starter med og da er du jo oppe i over 40 liter likevel.
Brygget igår og hadde nesten 70 liter i kjelen og dette greide den å koke fint. Du skal nok få plass til 80 liter til koking, men må da passe på skum og eventuelt fjerne noe av skummet. Det kan jo også være en tanke å prøve et par kilowatt med dyppelementer i tillegg hvis du har ledige kurser for å øke mengdene.
Ved en dobbeltmesk vil du da kunne greie 2x40 liter som gir 80 liter til koking med et bra utbytte. Greier du 2 Kw ekstra varme vil den raskt koke opp disse 80 litrene og la oss si at du koker dette ned til 60 liter så har du jo brukbart sterkt og brukbar mengde øl.
Men er litt usikker på om det ikke er like greit å kjøre tradisjonell dobbeltmesk, det vil si at du starter med ca 40 liter, kjører vanlig mesking til 78 grader og skyller med 15 liter. Da har du ca 45 liter som du kjøler ned til 6x grader og starter ny meskeprosess derfra. Kjør denne meskingen til 78 grader igjen og skyll med nye 15 liter vann og du sitter igjen med 45 liter sterkøl. Faren ved denne siste metoden er at det bestandig vil bli noe maltrester i vørteren som potensielt kan stoppe pumpene i andre mesken.
 
Varmer opp denne litt jeg.

I helga dobbeltmesket jeg en Imperial Stout på 20 litern. Ca 10 kg malt. Innmesk med 25 liter, skylling med 5 + 8 liter og endte opp med ca 29 liter før kok. (OG 1089 ca 75% eff). 25 liter i gjæringskaret.

Dette tar jo sin tid (noe en glemmer når en sitter med en god Stout i glasset). Siste mesken tenkte jeg på at dette hadde jeg sluppet med 50 literen.

Hvordan ville en ha løst dette på 50 literen? Kort maltrør er for lite til 10 kg. Innmesk på 25 liter ville vel også vært for lite mht varmeelement i friluft ? Ville 30 liter også vært for lite i dette tilfellet ? Evt innmesk med 30 liter og skylle med ca 10 liter ? Innmesk på 43 liter ville ført til litt for mye koking. Kunne jo selvsagt økt maltmengde og fått flere liter til gjæring, men om jeg ønsker ca 25 liter til gjæring.....


(Prøvde forresten å skylle med hele vørtermengden etter hvert meskesteg, noe som ga en særdeles positiv opplevelse mht trub, ikke sikker på om dette hadde noe betydning for OG men fant ut at dette kan være verdt å gjøre framover).
 
Jeg har løst det med å slutte å bruke maltrøret  ;D

Nå har jeg en 75 liters blichman kjele som meskekjele og bruker speidelen til tempraturstyring og koking i en resirkulerende mesk. Veldig fornøyd nå. Viste seg at alt speidelen trengte for å bli skikkelig bra var en ordentlig partner  :bank2:
 
Drechsler skrev:
Jeg har løst det med å slutte å bruke maltrøret  ;D

Nå har jeg en 75 liters blichman kjele som meskekjele og bruker speidelen til tempraturstyring og koking i en resirkulerende mesk. Veldig fornøyd nå. Viste seg at alt speidelen trengte for å bli skikkelig bra var en ordentlig partner  :bank2:

Hmm kan du forklare litt hvordan oppsettet ditt er? sirkulerer du vørter fra blichmann via speidel?
 
Drechsler skrev:
Nå har jeg en 75 liters blichman kjele som meskekjele og bruker speidelen til tempraturstyring og koking i en resirkulerende mesk. Veldig fornøyd nå. Viste seg at alt speidelen trengte for å bli skikkelig bra var en ordentlig partner  :bank2:

Interessant, men ikke helt det svaret jeg hadde håpet på......  :laugh:
 
Jupp.

Setter opp meskeprogram på speidelen som normalt. Varmer vannet. Overfører via march pumpen til Blichmann kjelen så det er nok til mesk. Tilsetter malten og stiller inn autospargen. Deretter står det og koser seg til programmet er ferdig.
Skyller ut med vann fra min første bryggekjele (27 liters kjele) bruker ca 25 liter vann og tar ut det jeg trenger til kok.
Utbytte varierer fra 65-85% avhengig av hvor mye malt jeg pakker inn i Blichmannen (den tar en hel sekk uten problemer).
 
julius skrev:
Drechsler skrev:
Nå har jeg en 75 liters blichman kjele som meskekjele og bruker speidelen til tempraturstyring og koking i en resirkulerende mesk. Veldig fornøyd nå. Viste seg at alt speidelen trengte for å bli skikkelig bra var en ordentlig partner  :bank2:

Interessant, men ikke helt det svaret jeg hadde håpet på......  :laugh:

Kort og godt så lenge du har vørter over varmeelementene når meskingen går så er det ok.
Jeg mener ca 40 liter er det minste du kan bruke...?
 
Drechsler skrev:
julius skrev:

Kort og godt så lenge du har vørter over varmeelementene når meskingen går så er det ok.
Jeg mener ca 40 liter er det minste du kan bruke...?

Ikke sikkert det blir så langt unna 25 liter alikevel da, om en kutter skylling (evt skyller med vørteren) og koker halvannen time  :)

Det var de 40 literne jeg var ute etter. Ellers høres oppsettet ditt spennende ut, det kan jo brukes med 20 literen også.....  :jaha:
 
noen har fått opplyst minimusverdier fra Speidel, se her
http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,1715.msg11047.html#msg11047
 
Drechsler skrev:
Jupp.

Setter opp meskeprogram på speidelen som normalt. Varmer vannet. Overfører via march pumpen til Blichmann kjelen så det er nok til mesk. Tilsetter malten og stiller inn autospargen. Deretter står det og koser seg til programmet er ferdig.
Skyller ut med vann fra min første bryggekjele (27 liters kjele) bruker ca 25 liter vann og tar ut det jeg trenger til kok.
Utbytte varierer fra 65-85% avhengig av hvor mye malt jeg pakker inn i Blichmannen (den tar en hel sekk uten problemer).

Jeg tenkte å gjøre det samme, men er det ikke vanskelig å holde stabil temperatur uten en PID, varmekilde eller resirkulering gjennom en coil i braumeisteren? Tenkte på å bruke den medfølgende sprialkjøleren som speidelherms med en blichmann 75.
 
Drechsler skrev:
Jeg har løst det med å slutte å bruke maltrøret  ;D

Nå har jeg en 75 liters blichman kjele som meskekjele og bruker speidelen til tempraturstyring og koking i en resirkulerende mesk. Veldig fornøyd nå. Viste seg at alt speidelen trengte for å bli skikkelig bra var en ordentlig partner  :bank2:

Ser at jeg gir næring til en avsporing av tråden men hadde vært artig om du postet bilder av oppsettet ditt med mer forklaringer :)
 
Leif RBE skrev:
Drechsler skrev:
Jeg har løst det med å slutte å bruke maltrøret  ;D

Nå har jeg en 75 liters blichman kjele som meskekjele og bruker speidelen til tempraturstyring og koking i en resirkulerende mesk. Veldig fornøyd nå. Viste seg at alt speidelen trengte for å bli skikkelig bra var en ordentlig partner  :bank2:

Ser at jeg gir næring til en avsporing av tråden men hadde vært artig om du postet bilder av oppsettet ditt med mer forklaringer :)

Må si meg enig, Leif.
 
Tilbake
Topp