Mitt andre allgrain brygg, nye spørmsål

Hei, på lørdag startet opp mitt andre forsøk på allgrain igjen, etter en suveren fiasko i første omgang.

Kjøpte 2 stk sett.

American blonde og saison.

Startet opp med blonde, alt gikk bra og endte opp med OG på 1050, manglet ca 0,5L vørter iforhold til instruksjon, da jeg gjorde en tabbe. Gjæret ved ca 18-20C, gjæret fint og stødig i 3 dager, før det ble stille. Har nå stått i 5 dager totalt og har ikke vært aktivitet i gjærlås på 2 døgn, har målt FG på 1020. Har prøvd å justere opp temperatur til 20-21 det siste døgnet, men ingen synlig aktivitet. Dette settet skal også få tørrhumling ved de 5 siste dagene av gjæringen, men veldig redd for å åpne gjæringskaret. Noen tips for hva jeg kan/skal gjøre her? og hvordan vet jeg at det nærmer seg tid for å dumpe i tørrhumlen. Vørteren/ølet i hydrometer testen luktet litt surt (som den gjorde ved første prøvebrygg)

Saison har også samme historie, ingen aktivitet i gjærlås, samme temperaturer. Men her ble det litt rart i forhold til oppskrift, fulgte oppskriften, men endte opp med veldig lite vørter iforhold til oppskrift. I gjæringskaret har jeg opptil 5L med rent bunnfall/gjær, og ca 15/16L vørter. Målte OG 1075/80, noe som var veldig høyt iforhold til oppskrift (1061). her har jeg ikke testet FG da det er så mye bunnfall som dekker tappekran. Hva skal jeg gjøre?

Takker for svar!
 
Dette settet skal også få tørrhumling ved de 5 siste dagene av gjæringen, men veldig redd for å åpne gjæringskaret. Noen tips for hva jeg kan/skal gjøre her? og hvordan vet jeg at det nærmer seg tid for å dumpe i tørrhumlen.
Hiv i tørrhumla, så kan det hende gjæringa tar seg opp igjen (hop creep).
Vørteren/ølet i hydrometer testen luktet litt surt (som den gjorde ved første prøvebrygg)
Kan godt hende at du har noe humlerester i SG prøven som tøyser litt med smak/luktesansen din. Slå prøven gjennom et kjøkkenpapir eller kaffefilter, og smak/lukt igjen.

Saison har også samme historie, ingen aktivitet i gjærlås, samme temperaturer. Men her ble det litt rart i forhold til oppskrift, fulgte oppskriften, men endte opp med veldig lite vørter iforhold til oppskrift. I gjæringskaret har jeg opptil 5L med rent bunnfall/gjær, og ca 15/16L vørter. Målte OG 1075/80, noe som var veldig høyt iforhold til oppskrift (1061). her har jeg ikke testet FG da det er så mye bunnfall som dekker tappekran. Hva skal jeg gjøre?
Her hørtes det jo ut som at du har gått på en smell og feilberegnet volum til de (oechsle-)grader. En OG på 1.061 er jo fra før av høyt på Saison som ofte ender med FG ned mot 1.0.

Kan du gi informasjon om hvilken gjær du har brukt?
 
Mangel på aktivitet i gjærlåsen KAN også bety at gjæringskaret ditt ikke er 100% tett (som fort kan skje om du gjærer i bøtte). Dette er ikke noen krise, bare mål SG et par ganger ekstra til du ser at den er stabil over et par dager.
 
Hiv i tørrhumla, så kan det hende gjæringa tar seg opp igjen (hop creep).

Kan godt hende at du har noe humlerester i SG prøven som tøyser litt med smak/luktesansen din. Slå prøven gjennom et kjøkkenpapir eller kaffefilter, og smak/lukt igjen.


Her hørtes det jo ut som at du har gått på en smell og feilberegnet volum til de (oechsle-)grader. En OG på 1.061 er jo fra før av høyt på Saison som ofte ender med FG ned mot 1.0.

Kan du gi informasjon om hvilken gjær du har brukt?
Fulgte oppskriften, men det ble feil ja! Brukte Lallemand Abbaye Belgian Ale, 2 pakker som ble rehydrert. Sto i oppskriften at man kunne gjære ved 18C for renere smak, eller 20-22 for fruktigere smak, derfor satte jeg de 2 forskjellige bryggene ilag da de gjerne kunne holde samme temperatur. Sto 3 dager på 18c, nå stått 2 dager på 21C
 
I gjæringskaret har jeg opptil 5L med rent bunnfall/gjær, og ca 15/16L vørter. Målte OG 1075/80, noe som var veldig høyt iforhold til oppskrift (1061). her har jeg ikke testet FG da det er så mye bunnfall som dekker tappekran. Hva skal jeg gjøre?

Takker for svar!
Tipp gjæringskaret bakover ved å plassere noe under krana, og la det stå til bunnfallet synker under krannivået i forkant. Så kan du tappe.

Men det var da en voldsom mengde bunnfall. Du tapper antakelig alt fra kokekjelen over i gjæringskaret? Hvis du i stedet venter med å tappe over til bunnfallet har lagt seg (en halvtime eller så), kan du tappe klar vørter, og du får veldig lite bunnfall, maks ca. en halv liter. Det gir dessuten bedre øl, i følge vanlig teori. (Diskutabelt, riktignok, og sikkert en marginal gevinst. Men hvis du tenker å gjenbruke gjæren, er det i alle fall praktisk.)
 
Tipp gjæringskaret bakover ved å plassere noe under krana, og la det stå til bunnfallet synker under krannivået i forkant. Så kan du tappe.

Men det var da en voldsom mengde bunnfall. Du tapper antakelig alt fra kokekjelen over i gjæringskaret? Hvis du i stedet venter med å tappe over til bunnfallet har lagt seg (en halvtime eller så), kan du tappe klar vørter, og du får veldig lite bunnfall, maks ca. en halv liter. Det gir dessuten bedre øl, i følge vanlig teori. (Diskutabelt, riktignok, og sikkert en marginal gevinst. Men hvis du tenker å gjenbruke gjæren, er det i alle fall praktisk.)
Lurt! Tømmer over alt ja, skal prøve din ide neste runde!
 
Da prøvde jeg prøvesmaking på bryggerunde nr 2!

åpnet 2 flasker med American blonde, lukter veldig godt men begge smakte surt som vin. Tok liten smaksprøve da jeg målte FG, den smakte godt.

Flaskene fikk priming tabletter, stått 2 uker i 19-21G før de sto 1 uke i kjøleskap. Mulig jeg er for tidlig ute? har prøvesmakt tidligere batcher ved samme metode og tidsforløp, å de har vært iorden. Eller er det tegn på infeksjon?
 
Da prøvde jeg prøvesmaking på bryggerunde nr 2!

åpnet 2 flasker med American blonde, lukter veldig godt men begge smakte surt som vin. Tok liten smaksprøve da jeg målte FG, den smakte godt.

Flaskene fikk priming tabletter, stått 2 uker i 19-21G før de sto 1 uke i kjøleskap. Mulig jeg er for tidlig ute? har prøvesmakt tidligere batcher ved samme metode og tidsforløp, å de har vært iorden. Eller er det tegn på infeksjon?
Det høres vel mest ut som infeksjon, syns jeg.
 
Det høres vel mest ut som infeksjon, syns jeg.
Irriterende, dette er 2 gang på rad!
Veldig rare greier, har aldri vært så flink med renhold som nå, første batcher ble tatt på sparket med enkel vasking, å da var det selvsagt aldri problemer :D

Prøvde saison nå, lukter friskt og godt, men smaker surere enn vin!:mad: Har da altså 40L med udrikkelig "øl" i kjøleskapet.
Her er det noe som må være helt feil.
 
Sist redigert:
Kanskje få en annen person til å smake på ølet? Noen dager er løkene helt på tur, har helt ut min del øl fra flasker den ene dagen, for å finne ut at det ikke var noe galt med batchen likevel et par dager seinere. Belgisk gjær kan jo gi litt funky smaker uten at det trenger å være noe galt med ølet.
 
Kanskje få en annen person til å smake på ølet? Noen dager er løkene helt på tur, har helt ut min del øl fra flasker den ene dagen, for å finne ut at det ikke var noe galt med batchen likevel et par dager seinere. Belgisk gjær kan jo gi litt funky smaker uten at det trenger å være noe galt med ølet.
Vi er 2 som prøvesmaker, fikk se ett stramt ansikt og "dette må du ikke finne på å drikke" som svar etter prøvesmaken. :p Men jeg skal la det stå 1 uke til, men tviler for at det hjelper.

Jeg har nå 3 batcher på rad som har blitt infisert, så det er tydelig ett problem, hefeweizen, american blonde og saison. Alle med bra renhold og de 2 siste fikk spessielt god behandling.
 
Riktig.. Hvilke vaskemidler bruker du på kald side? Demontert kraner (også på bryggemaskina), tappestaver, heverter? Hvordan rengjør du flaskene?
 
Hjelp til å finne ut hva som er galt?

 
Riktig.. Hvilke vaskemidler bruker du på kald side? Demontert kraner (også på bryggemaskina), tappestaver, heverter? Hvordan rengjør du flaskene?
Bruker BIAB system. kjelen og gjæringskar får grovvask, lunkent vann med evt oppvaskmiddel, skylles før det vaskes med pbw, før det får starsan rett før brygging starter. Utstyr får samme vaskemetode. Flaskene blir skylt gjennom, før de blir lagt i PBW bad og ristes, så blir de skylt ren med kaldt vann, de får ikke starsan. korker blir lagt i starsan bad, og får grov gnukking/vasking.

Hevert får seg skikkelig gjennomspyling med pbw, så gjennomspyling med rent vann.

Vurderer nå å kaste ut gjæringskar, kjøpe inn bryggemaskin å starte litt på nytt.
 
Flaskene blir skylt gjennom, før de blir lagt i PBW bad og ristes, så blir de skylt ren med kaldt vann, de får ikke starsan.
Det er ganske sikkert at problemet ditt ligger her. Ei flaske craftsan/starsan koster ikke mange hundrelapper, og blanda riktig på ei trykkflaske fra jula eller biltema, så har du overflate desinfeksjon i årevis. Du bør absolutt spraye ned gjæringsbøtta, krana, hevert, tappestav, egentlig absolutt alt som er i kontakt med øl etter at det er under 70C i kokekjelen din. Korkene er nok det minst viktige, jeg pleier ikke å dyppe de i desinfeksjon, men det skader sikkert ikke å gjøre det. Vi har en sånn flaskeskyller i ei 10L bøtte, der det er starsan etter blandingsforhold. Så setter vi flasker i flasketre eller fastrack til å renne av før det tappes på de.

 
Bruker BIAB system. kjelen og gjæringskar får grovvask, lunkent vann med evt oppvaskmiddel, skylles før det vaskes med pbw, før det får starsan rett før brygging starter. Utstyr får samme vaskemetode. Flaskene blir skylt gjennom, før de blir lagt i PBW bad og ristes, så blir de skylt ren med kaldt vann, de får ikke starsan. korker blir lagt i starsan bad, og får grov gnukking/vasking.

Hevert får seg skikkelig gjennomspyling med pbw, så gjennomspyling med rent vann.

Vurderer nå å kaste ut gjæringskar, kjøpe inn bryggemaskin å starte litt på nytt.
Jeg forslår, å se om du kan finne kilden, selv om det kan være vanskelig noen ganger. Ny maskin og gjæringskar hjelper lite om kilden kommer fra noe annet. Vanlige kilder er kraner på kjele/maskin eller gjæringskar samt hevert. Det at du ikke bruker starsan på flaskene rett før flasking kan også være en kilde, men det burde vært litt variasjon av infeksjon om det er kun der kilden er. Hevert, kraner, tappestav ol. som kan tas fra hverandre burde det.

Og tro meg når jeg sier at jeg sitter ikke her på min høye hest å snakker ned til deg, jeg måtte nylig tømme ut 50 + liter(2x19 og 1x12 liters fat), jeg har flere fat enn jeg har plass til i fatskapet så jeg har bare latt de ferdige fatene stå i boden.. Når de ble satt i skapet og fikk kraner var det åpenlyst noe galt, jo eldre batch jo mindre usmak, mens siste batch før jeg fant feilen og kilden(en pakning i bryggemaskinens kuleventil) smakte helt for j*vlig. Vil ikke kalle det en infeksjon, men en kontaminasjon, for FG hadde ikke endret seg og det var rett å slett som om noen hadde kastet en godt brukt susp som tørrhumle.. Når jeg fant kilden og tok en sniff at pakningen holdt jeg på å brekke meg...

Uansett, hele kranen fikk en seriøs overhaling med vask, koking, mer vask og stygge blikk, pakningen ble byttet og sitter nå med en cream ale som smaker akkurat sånn jeg forventer at den skal gjøre når jeg følger litt bedre med i bryggeriet mitt :)
 
Det er ganske sikkert at problemet ditt ligger her. Ei flaske craftsan/starsan koster ikke mange hundrelapper, og blanda riktig på ei trykkflaske fra jula eller biltema, så har du overflate desinfeksjon i årevis.
Kjøp heller ei flaske som er laget for å tåle kjemikalier. Vet ikke om det er et faktisk problem, men når prisen er under 50,- kjøper man denne for potensielt å slippe mikroplast.

Innlegg i tråden 'Sprayflaske til Starsan' https://forum.norbrygg.no/threads/sprayflaske-til-starsan.44323/post-573896
 
Står i beskrivelsen at denne er laga for avfetting. Det skulle vel tære greit på dårlig plastikk. :)
Prisen er hva prisen er. Om noe er dyrere så er det folk som tjener mer penger på det i ett av ledda tenker jeg da.
Det var ingen informasjon om hva denne Atomiza flasken er laget av, men PE plast som Jula-flasken er laget av er vel en rimelig populær plast nettopp fordi den tåler kjemikalier godt, også er det jo 2 fordeler med Jula-flasken, gjengene er perfekt for å skru en fatpost rett på og man kan pumpe og låse knappen og gå fra den :)
 
Tilbake
Topp