mitt andre brygg: Muntons gold continental, nesten helt svart farge??

Heisann, satte mitt andre brygg for ca 6 uker siden som var Muntons Gold indian pale ale kjøpt fra bryggselv. Jeg mener nå at jeg var veldig veldig nøye med hygiene og desinfisering av alt utstyr. hatt det på lagring etter FG'n ikke flyttet på seg etter en 3.5 ukers tid (endte opp på en 3.5)  http://www.bryggselv.no/products/Muntons-gold-india-pale-ale

Men når jeg i dag skulle prøve en flaske var fargen nesten svart, eller veldig veldig mørk brunaktig, en ting er sikkert, fargen er ikke i nærheten av fargen som vises på boksen  :eek:
Smaken er også litt merkelig, en kompis synes den hadde litt gjærsmak, jeg klarte ikke helt å sette fingeren på smaken selv.

Eneste forskjellen fra mitt første brygg var at jeg istedet for å bruke sukkerbiter pr flaske så brukte jeg sukkerlake i nytt kar og stakk om rett før jeg flasket.(brun løssukker istedet for hvite sukkerbiter)

hva har jeg gjort galt?

Et annet spørsmål:  Av en eller annen grunn har jeg en Brew Enhancer liggendes her, men jeg har ikke peiling på hva det brukes til  :cheeky:

Brukte du nok vann?.. :jaha: Og min erfaring med ekstrakt fra muntons er at de funker godt som base. Du bør også kombinere med en kilo spraymalt, for å få fyldigere og bedre øl. Annen ting er at gjæren som følger med ikke er noe særlig, da bør du i så fall rehydrere den før bruk. Anbefaler å bytte ut gjæren med safale -05 eller lignende. Den pakka med enchancer skulle du nok hatt oppi brygget ditt! Anbefaler uansett ren spraymalt som ikke inneholder druesukker i tillegg.

Erlend B skrev:
Brukte du nok vann?.. :jaha: Og min erfaring med ekstrakt fra Muntons er at de funker godt som base. Du bør også kombinere med en kilo spraymalt, for å få fyldigere og bedre øl. Annen ting er at gjæren som følger med ikke er noe særlig, da bør du i så fall rehydrere den før bruk. Anbefaler å bytte ut gjæren med Safale -05 eller lignende. Den pakka med enchancer skulle du nok hatt oppi brygget ditt! Anbefaler uansett ren spraymalt som ikke inneholder druesukker i tillegg.

Okay så langt som jeg har skjønt så er spraymalt og beer enhancer en erstatning for vanlig sukker når det kreves i ekstrakten?, men i muntons instruksjonen sto det ikke noe om at man skulle tilsette sukker.....den beer enhanceren jeg har ståendes tror jeg har kjøpt med i en ordre ved feiltagelse.

kanskje jeg brukte for lite vann, jaja den får bare stå ei stund til å satse på at den bli drikkendes....

Spraymalt er bare en annen type tørket "maltekstrakt". Du kan brygge øl på spraymalt alene.. Beer enchancer er ofte spraymalt kombinert med druesukker som vil gi høyere OG, men ikke øke fylden i ølet så mye som ren spraymalt. Ølet ditt blir nok bra :) Leste at andre også hadde en mørkere farge på vørteren under gjæringa. Dette ordna seg når sukker var brukt opp.

Tilbake
Topp