Mitt første øl.

Da er det klart  for  å brygge mitt første øl. Denne gangen blir det fra ett ølsett, så går jeg nok gradene via ekstraktbrygging til allgrain etterhvert.

Jeg har bestillt meg ett sett av typen Muntons Premier Gold Smugglers Special Ale.

Er det noen som har ett tips eller to for best mulig resultat?

Sent from my CZ 75 SP01 Shadow using Tapatalk 2

Hvordan fikk du postet med gunnern din?  :jaha:  ;D

Tips for ekstraktbrygg:
* Bruk fersk gjær (hiv gjæren i pakka). Aller helst Wyeast eller Wit Labs flytende, men tørrgjær er også ok.
* Ikke bruk sukker hvis det står i instruksen, kjøp spraymalt istedet. Eneste grunnen til å brygge med sukker er om du ønsker å fortynne ølet slik du gjør med belgiske..
* Bruk PBW og starsan. PBW til å rense fatet med og starsan til å desinfisere alt som skal komme i kontakt med vørteren
* IKKE kok ekstraktet fra boks-settene. Disse er ferdig humlet og du vil få et dårligere resultat. Spraymalt/sukker du skal bruke sammen med settet bør kokes i 15 minutter (steril vørter)
* La Ales gjære i en romtempratur på ca 18 grader, pils og lager på ca 10 grader (IKKE sett dunken på badet. Der er det for varmt)

Håper dette hjelper deg med å lage godt øl og lykke til  :)

Første ekstrakt settet jeg satte var slik et, hadde ikke fått med meg at det var annbefalt å bytte ut gjær. Så jeg brukte den som fulgte med, ølet ble godt det. Jeg ser du har bestilt settet regner derfor med at du ikke har en lokal bryggesjappe og stikke innom. Bare bruk gjæren som fulgte med, instruksjoner står på esken. Tenk eventuelt på bytte den ut neste gang du bestiller.

Ellers så er godt renhold viktig, lykke til.

Ikke helt enig med Mats her, følg heller Drechslers tips. Bryggselv.no shipper gjær til deg som brevpost så du har den imorra eller dagen etter. US05 (amerikansk) er en kjempegod tørrgjær som ikke gjør så mye av seg smaksmessig, og er det en veldig engelsk øl det settet skal bli, så er S04 (engelsk) en gjær jeg har brukt endel og er storfornøyd med.

Takker så mye for tipsene. :)

Da ser det ut til at jeg må pine meg igjennom en og kanskje to dager til med ventetid før jeg får satt igang, så det blir så bra gjær som mulig. Men hva gjør man ikke for det beste mulige resultatet. 8)

Sent from my CZ 75 SP01 Shadow using Tapatalk 2

Tilbake
Topp