Mitt første brygg!

knutrw

Norbrygg-medlem
Har endelig fått smak på mitt aller første brygg! Det er en pale ale etter oppskrift fra Birger på vestbrygg. Kort oppsummert så er jeg sinnsykt fornøyd med smaken! Jeg hadde forhåpninger om å lage noe som var drikkbart, men dette overgikk alle forventninger. De eneste minusene jeg kommer på er at det er uklart og at skummet var kanskje litt tynt. Satser på at dette er ting som kommer seg når jeg har fått brygget en del. Hvorfor har jeg ikke gjort dette her før???
 

Vedlegg

  • SkitskjeggPaleAle-nr1.jpg
    SkitskjeggPaleAle-nr1.jpg
    64,6 KB · Sett: 582
Gratulerer med første brygg! Var det ekstraktbrygg eller allgrain? Og hva synes andre? Synes de også det er godt? Er ofte det som er mest spennende. Ps: siden du allerede er ferdig med ditt første brygg, så kommer denne advarselen for seint: Du blir hekta med EN gang, og vil bare brygge mer og mer, og lære mer og mer! :):)
 
Jeg hoppet rett på all-grain. Foreløpig er det bare broderen og jeg som har smakt på brygget og vi er skjønt enige om at det er fullt på høyde med kommersielle pale ales. Tipper det er litt som med tomatsuppe, posesuppen er ålreit frem til man lager det selv fra grunnen av. Jeg har donnert noen flasker til naboene, er spent på om de mener det samme som oss :)
 
Så lenge din bror ikke var med på bryggingen så er vel det beste skussmål å få. Er det noen som sier det som det er så er det vel bror? :p Imponerende å tørre å hoppe rett på allgrain. Jeg holder meg fremdeles til ekstrakt, men begynner å klø etter å prøve allgrain i full skala (20L+) snart. Har gjort ett forsøk på 5l men det gikk rett i dass...
Brukte du Irish Moss eller lignende for å unngå tåkete øl?

Uansett, igjen gratulerer, og legg gjerne ut flere bilder, f.eks av oppsettet du bruker til å brygge med. :)
 
Han var nok med på prosessen og er slikt sett like habil som meg :)

Vi har et ganske lowtech BIAB-system med gryte og gjæringskar, kokemenge på 15l og 12l til gjæring. Brukte ikke Irish Moss i denne runden, men jeg tenkte å eksperimentere litt med det og whirlpooling etter nedkjølingen neste gang. Har også investert i en kjølespiral siden sist, så det blir spennende å se om noe av dette har en effekt. Det har heller ikke akkurat lagret så lenge, rett under to uker på flasker og et døgn i kjøleskapet. Hva er de øverste momentene du gjør for å få det klart?
 
Min erfaring er at det stortsett blir klart noen uker etter ferdig karbonering.

Bare å bryggge mye, så får du erfaring med ditt oppsett.
 
Jeg er ikke full av erfaringer, men jeg bruker Irish Moss, og litt tid på flasker før det drikkes. :) det siste er nok det vanskeligste. Å vente lenge nok...
 
Tilbake
Topp