Mitt første all-grain brygg, problem

Oppdatering på brygget. Endte opp med å tømme ut hele greia for et par uker siden, ikke helt sikker på hva som gikk galt.
Mistenker at det gikk infeksjon i det samtidig som at gjærings prosessen gikk til Hel*ete. Loktet veldig surt og råttent, smakte også surt.
Første gang jeg har opplevd infeksjon (om det var det som hendte). Har ikke brygget mer siden det, men venter til litt utpå høsten til jeg er bedre forberedt på all grain brygg :)
 

Finn Berger

Moderator
Hva er kondisjonert malt?
Som @Kloakk sier; fukting av maltet før kverning. Bruk vann tilsvarende 2% av vekta av maltet. Jeg sprayer det på, og rører det inn etterhvert. La det stå i minst 10 minutter før du kverner.

Gevinsten er at du får helere skall, og kan kverne med trangere innstilling. Helere skall minsker risikoen for å få astringens som følge av at det lekker ut tanniner fra skallene, og du minsker også risikoen for at mesken går tett.

Jeg kverner forøvrig to ganger. Skallene forblir hele, og stivelsen blir mer pulverisert. Det er sikkert ikke nødvendig, men koster lite tid og krefter, og bidrar kanskje litt til effektiviteten/gjør det mulig med litt kortere mesketid.
 
Har et beslektet problem, så jeg stjeler min plass i tråden... :)

På søndag brygget vi "fru Nelsons meloner" (all grain settet fra Bryggerlosjen), dette hadde stått noen tid i påvente av kaldere vær da jeg ikke har gjæringsskap. Her er det 2.8kg pilsner malt og 2.8kg hvete, masse humle og en pakke MJ M20 gjær (som hadde 6 måneder igjen til utløpsdato).

Som vanlig blir det litt feilskjær i min brygging... OG skulle være 1.052 vi havna på 1.043ish etter lang og god skylling og god koking, men øl av butikkstyrke er helt fint for meg om de smaker godt så det ser vikke start på. Kjølingen var krevende da vannet fortsatt var for varmt, så vi endte opp på 23 grader, men siden gjæren kan jobbe på opp mot 30grader så lot vi det stå til.

Så det begynte å bobble samme kvelden, og stormgjæret så jeg hadde problem med å holde vann i gjærlåsen i ett døgn og temperaturen steg til 25.8grader(!) før det plutselig var helt stille. Helt stille.... Bør jeg åpne lokket og pitche mer gjær, eller stole på at den gjære vi tilsatte viket og vil virke under flaske-karboneriing? Kan jeg eventuelt bruke en annen gjær da M20 ikke er tilgjengelig på den lokale pusheren?

Jeg lager øl som jeg lager unger, gjør så godt jeg kan men resultatet kan jeg ikke styre 100% og blir ofte en overraskelse... :)
 

Kloakk

Norbrygg-medlem
Har et beslektet problem, så jeg stjeler min plass i tråden... :)

På søndag brygget vi "fru Nelsons meloner" (all grain settet fra Bryggerlosjen), dette hadde stått noen tid i påvente av kaldere vær da jeg ikke har gjæringsskap. Her er det 2.8kg pilsner malt og 2.8kg hvete, masse humle og en pakke MJ M20 gjær (som hadde 6 måneder igjen til utløpsdato).

Som vanlig blir det litt feilskjær i min brygging... OG skulle være 1.052 vi havna på 1.043ish etter lang og god skylling og god koking, men øl av butikkstyrke er helt fint for meg om de smaker godt så det ser vikke start på. Kjølingen var krevende da vannet fortsatt var for varmt, så vi endte opp på 23 grader, men siden gjæren kan jobbe på opp mot 30grader så lot vi det stå til.

Så det begynte å bobble samme kvelden, og stormgjæret så jeg hadde problem med å holde vann i gjærlåsen i ett døgn og temperaturen steg til 25.8grader(!) før det plutselig var helt stille. Helt stille.... Bør jeg åpne lokket og pitche mer gjær, eller stole på at den gjære vi tilsatte viket og vil virke under flaske-karboneriing? Kan jeg eventuelt bruke en annen gjær da M20 ikke er tilgjengelig på den lokale pusheren?

Jeg lager øl som jeg lager unger, gjør så godt jeg kan men resultatet kan jeg ikke styre 100% og blir ofte en overraskelse... :)
Har du tatt en hydrometer prøve?
 

Vladimir

Norbrygg-medlem
Har et beslektet problem, så jeg stjeler min plass i tråden... :)

På søndag brygget vi "fru Nelsons meloner" (all grain settet fra Bryggerlosjen), dette hadde stått noen tid i påvente av kaldere vær da jeg ikke har gjæringsskap. Her er det 2.8kg pilsner malt og 2.8kg hvete, masse humle og en pakke MJ M20 gjær (som hadde 6 måneder igjen til utløpsdato).

Som vanlig blir det litt feilskjær i min brygging... OG skulle være 1.052 vi havna på 1.043ish etter lang og god skylling og god koking, men øl av butikkstyrke er helt fint for meg om de smaker godt så det ser vikke start på. Kjølingen var krevende da vannet fortsatt var for varmt, så vi endte opp på 23 grader, men siden gjæren kan jobbe på opp mot 30grader så lot vi det stå til.

Så det begynte å bobble samme kvelden, og stormgjæret så jeg hadde problem med å holde vann i gjærlåsen i ett døgn og temperaturen steg til 25.8grader(!) før det plutselig var helt stille. Helt stille.... Bør jeg åpne lokket og pitche mer gjær, eller stole på at den gjære vi tilsatte viket og vil virke under flaske-karboneriing? Kan jeg eventuelt bruke en annen gjær da M20 ikke er tilgjengelig på den lokale pusheren?

Jeg lager øl som jeg lager unger, gjør så godt jeg kan men resultatet kan jeg ikke styre 100% og blir ofte en overraskelse... :)
Bruk hydrometer og mål SG:). Weissbier gjær pleier å være rask, så det hørtes veldig sannsylig at den ble ferdig på veldig kort tid - spesielt med tanken på høy gjæringstemperatur.
Du kan bruke karboneringsgjær, som f.eks F2, eller CBC-1, men jeg vil tro at M20 klarer jobben:).
 
Har du tatt en hydrometer prøve?
Har ikke målt enda. Som vanlig spekulerer jeg meg inn i problemer og er redd for at om jeg åpner karet nå og slipper inn oksygen (og gjøringen er stoppet) så vil det starte oksidering den siste uken på fat... Jeg kan jo vente til nærmere tapping og måle, er det da vesentlig over 1.012 (FG ifølge oppskrift) så må jeg ha mer gjær i brygget og la det stå litt til? Eller lager jeg meg bare problemer nå?
 
Bruk hydrometer og mål SG:). Weissbier gjær pleier å være rask, så det hørtes veldig sannsylig at den ble ferdig på veldig kort tid - spesielt med tanken på høy gjæringstemperatur.
Du kan bruke karboneringsgjær, som f.eks F2, eller CBC-1, men jeg vil tro at M20 klarer jobben:).
Ville du brukt karbonerings gjær som ekstra gjør da, altså la ølet stå på gjæringskar med denne en uke+ ?
 

Kloakk

Norbrygg-medlem
Har ikke målt enda. Som vanlig spekulerer jeg meg inn i problemer og er redd for at om jeg åpner karet nå og slipper inn oksygen (og gjøringen er stoppet) så vil det starte oksidering den siste uken på fat... Jeg kan jo vente til nærmere tapping og måle, er det da vesentlig over 1.012 (FG ifølge oppskrift) så må jeg ha mer gjær i brygget og la det stå litt til? Eller lager jeg meg bare problemer nå?
Det er selvfølgelig viktig å ha fokus på O2(oksygen) ingress, men her må man veie ondt mot ondt... Så kanskje slipper det inn noe O2 når du tar prøve, hadde du hatt blow off tube, så ville du kunne tappe fra krana om du har det på gjæringskaret, men å flaske 40+ 0,5 litere som må åpnes, tømmes i dass og vaskes er verre enn litt O2 før flasking. Tross alt, skal det flaskes så vil O2'en mest sannsynlig bli spist opp av gjæra under karbonering. Jeg ville tatt en hydrometerprøve og smakt på den etter måling ;) Da har du en indikasjon på hvor i landet du ligger og ikke minst om den er verdt å flaske..
 

Old Era

Norbrygg-medlem
Har selv tatt prøve på dette viset maange ganger uten å bekymre over oksygeninnblanding. Sannsynligvis er det snakk om langtidseffekter når det kommert til stykket, og du vil sikkert drikke din Weizen relativ fersk. Er brygget utgjæret ville jeg latt karet stå en uke til. Jeg lar alltid mine ales stå to uker uansett hvor rask utgjæringen var. Gjæren er nok fortsatt i arbeid der inne og "rydder" opp etter seg selv om det ikke er synlig aktivitet.
 
Topp