Har et beslektet problem, så jeg stjeler min plass i tråden...
På søndag brygget vi "fru Nelsons meloner" (all grain settet fra Bryggerlosjen), dette hadde stått noen tid i påvente av kaldere vær da jeg ikke har gjæringsskap. Her er det 2.8kg pilsner malt og 2.8kg hvete, masse humle og en pakke MJ M20 gjær (som hadde 6 måneder igjen til utløpsdato).
Som vanlig blir det litt feilskjær i min brygging... OG skulle være 1.052 vi havna på 1.043ish etter lang og god skylling og god koking, men øl av butikkstyrke er helt fint for meg om de smaker godt så det ser vikke start på. Kjølingen var krevende da vannet fortsatt var for varmt, så vi endte opp på 23 grader, men siden gjæren kan jobbe på opp mot 30grader så lot vi det stå til.
Så det begynte å bobble samme kvelden, og stormgjæret så jeg hadde problem med å holde vann i gjærlåsen i ett døgn og temperaturen steg til 25.8grader(!) før det plutselig var helt stille. Helt stille.... Bør jeg åpne lokket og pitche mer gjær, eller stole på at den gjære vi tilsatte viket og vil virke under flaske-karboneriing? Kan jeg eventuelt bruke en annen gjær da M20 ikke er tilgjengelig på den lokale pusheren?
Jeg lager øl som jeg lager unger, gjør så godt jeg kan men resultatet kan jeg ikke styre 100% og blir ofte en overraskelse...