Mitt første brygg

Som magne nevnte tidligere. La ølet stå, gjæren er ikke ferdig selv om primærgjæringen er kanskje det. "oppryddingsarbeid" er minst like viktig. La det stå opp mot 2 uker ja :)
 
Og aktivitet i gjærlås er ikke en god måte for å bedømme om gjæringen er ferdig eller ikke. La ale stå i fjorten dag, da kan du være (nesten) 100% trygg på at gjæringen er over, og at gjæren har ryddet opp etter seg.
 
Planlegger ett brygg til, noen komentarer til denne oppskrifta?

Imperial stout
25Liter
Est OG 1,087 est alk% 8,3

Malt
Pale malt  6250 gram
choclate malt 850 gram
roasted barley 650 gram
mørk caramalt 800 gram
lys caramalt 700 gram
Color 150 EBC

humle
fuggles 200 gram 60 min
EKG    35 gram 15 min
EKG      35 gram 5 min
Bitterness 78 IBU

bakepulver 7 gram
kalk            13 gram
Irish moss
 
Magnus Jensen skrev:
Planlegger ett brygg til, noen komentarer til denne oppskrifta?

Imperial stout
25Liter
Est OG 1,087 est alk% 8,3

Malt
Pale malt  6250 gram
choclate malt 850 gram
roasted barley 650 gram
mørk caramalt 800 gram
lys caramalt 700 gram
Color 150 EBC

humle
Fuggles 200 gram 60 min
EKG    35 gram 15 min
EKG      35 gram 5 min
Bitterness 78 IBU

bakepulver 7 gram
kalk            13 gram
Irish moss

Alt for mye sjokolade- og krystallmalt i mine øyne. Jeg ville ha begrenset med til 300 g sjokolade og totalt 5-600 g krystallmalt. 150 EBC er kullsvart! 200 g fuggles høres mye ut, men hvis det gir 78 IBU, så er det greit.
 
har lagt inn anbefalingene dine, landet på 112 EBC. reduserte til 170g bitterhumle og er på 68 IBU.
Er det  OK mengde med roasted barley? vet ikke hvor mye brent smak denne gir?
Lurer også på å tilsette havregryn, hvor mye effekt gir dette?
 
Kan du ikke bruke en annen humle til å bitre med? En med en h :yes:øyere alfasyre-innhold. På går det ikke me :ilike:d så mye humle.
 
inventory er : 70g EKG, 250g Fuggles og 250g Cascade,
Cascaden har 5,5 i alfasyreverdi, men det blir vel feil å bruke denne i en britisk øl?
noen anbefalinger til hva som kan handles inn?
 
Magnus Jensen skrev:
har lagt inn anbefalingene dine, landet på 112 EBC. reduserte til 170g bitterhumle og er på 68 IBU.
Er det  OK mengde med roasted barley? vet ikke hvor mye brent smak denne gir?
Lurer også på å tilsette havregryn, hvor mye effekt gir dette?

Synes ikke mengden din er avskrekkende, med tanke på alkoholprosenten. Du vil nok få en kraftig kaffesmak, og det trenger ikke være feil :) Dette ølet vil nok kreve lang lagring, men har helt klart potensiale til å bli et godt øl. Kjør på:)
 
Hva er ideen bak å bruke bakepulver? Jeg vet mange bruker natron for å heve pH i vannet, men bakepulver inneholder vel både en syresalt og en base som reagerer for å produsere CO2? http://no.wikipedia.org/wiki/Bakepulver
 
Jeg leste hva  gahr  oppgav at han brukte til vannjustering og så at han hadde NaHCO3 i bla. stout, da googlet jeg det og fant dette:

Baking soda is sodium bicarbonate (NaHCO3).

When it is mixed with an acid liquid it releases the gas carbon dioxide (CO₂):
NaHCO3     +     H+     ----->     Na+     +     H20     +     CO₂
(soda)         (acid)           (sodium)       (water)        (gas)

Baking soda ligger også i Beersmith som water additive, så jeg bare antok at det måtte være det som var ment...
hvis dette ikke stemmer, så er det bra å vite før jeg går i gang :)
 
Erlendso skrev:
Chico-gjær sies å stamme fra Ballantine Brewery i New Jersey, USA. http://en.wikipedia.org/wiki/Ballantine_Brewery

Det sies så, men de som har brygget med Ballantine-gjæren mener de er merkbart forskjellige. Sannsynligheta er vel der for at gjæren har mutert før den ble «chico», slik vi kjenner den i dag. Den originale Ballantine-gjæren er tilgjengelig fra East Coast Yeasts som ECY10, selv om det er veldig få steder du får kjøpt den.

Grundig diskusjon her:
http://www.homebrewersassociation.org/forum/index.php?topic=3984.0
 
bitteren har stått i 9 dager nå, sg har vert stabil på 1,022 i et par dager nå? kan jeg forvente at den skal  mer ned, eller er den klar for flasking? beesmith estimerte FG til 1,020.
 
Har et lite dilemma her, jeg reiser offshore i morgen og blir borte i 14 dager, hva er best/verst for brygget mitt:
1)Flaske i dag da har det fått 9 dager i gjæringskar i 21-22 grader FG ser ut til å ha landet på 1,022, smak er bra og det er klart og fint.
2)Vente til jeg kommer hjem det vil da få ca. 26 dager i gjæringskaret ved 21-22 grader.
Vil det gjøre ting bedre eller verre med å la det stå?
Vil evt. omstikking før jeg reiser minske risikoen for å få "usmak" fra gjæren?
 
Jeg ville nok stukket det om i en sekundærtank framfor å flaske det allerede nå samt la det stå i primærdunken. 26 dager er noe lenge på primærkaka.
 
Har stukket om nå, jeg må si smaken er over all forventning, jeg tenkte at jeg måtte gjennom et par runder med så som så øl, men dette ser svært lovende ut fra første forsøk :ilike:
 
Tilbake
Topp