Mitt første hjemmebryggeri

Hei..

Her er starten på mitt første garasjebryggeri.
Jeg bruker gamle vvs beredere, og jeg går for gass til å varme de opp med.
Når det gjelder kokekar/varmtvannstank så er det 2 vvs beredere der den ene brukes som varmeskjold og den andre brukes som kokekar ca 120 liter.
Den andre er mitt meskekar, den er laget på samme måte men det er ikke huller i toppen,  planen er å isolere imellom de to karene, enten med skum eller 2 cm Rockwool. Her er det en åpning på ca 3 cm.
Gassen har en kapasitet på 87KW, så det er sikkert ikke for lite. Den er modifisert ved at en lager en vinkel på 90grader som en sølvlodder på.  I utgangspunktet så er den rett og egner seg derfor lite.
I tillegg er det sveiset på en massiv jernbit for å få litt ekstra tyngde, under den er det en 1 cm kant som passer oppi et spor under kokekaret.

Jeg har brukt ideer fra krabbe/rekekokere som er blandet sammen med hva jeg har lest meg til på internett om bryggeutstyr.
Ellers så har jeg startet å lage et kokekar/varmtvannstank på 150 liter som kommer til å være lik til den andre men litt større. Planen er å kunne lage fra 50 til 150 liter omgangen.

Dette er jeg litt usikker på:

Blir meskekaret blir for høyt (1m)? Kan jeg  utnytte volumet helt ut. Jeg er redd for at "kaka" blir for høy og at jeg får problemer med god gjennomstrømming.
Er også litt usikker på hvordan jeg skal lage "falsk bunn" skal jeg lage en plate som dekker hele bunnen med mange huller i ,eller skal jeg skjære og fordele 5-10 cm lange spor på 1 mm bredde.
Bør jeg bruke termometere som jeg putter neddi vannet/mesken manuelt ,eller om jeg skal lage fastmonterte termometere?

Dette er ihvertfall så langt jeg er kommet til nå.

Jeg ønsker gode råd fra andre som har laget slik oppsett før meg.

(Jeg har aldri brygget før, bortsett fra da jeg var liten og var med min onkel som jobber som ølbrygger på Ringnes. Men da drakk jeg bare brus og følte ikke med på hva kan gjorde.)



Mvh Ramsvatn
 

Vedlegg

  • DSC_0104.JPG
    DSC_0104.JPG
    221,2 KB · Sett: 2.172
  • DSC_0105.JPG
    DSC_0105.JPG
    202,4 KB · Sett: 2.089
  • DSC_0106.JPG
    279,5 KB · Sett: 2.255
  • DSC_0108.JPG
    DSC_0108.JPG
    217,2 KB · Sett: 2.068
  • DSC_0102.JPG
    DSC_0102.JPG
    399,9 KB · Sett: 2.103
  • DSC_0103.JPG
    DSC_0103.JPG
    255 KB · Sett: 2.073
Velkommen!
Tøft bryggeri. Hvor stor batch regner du med å koke? Har du prøvekokt denne mengden og sett hvor lang tid gassbrenneren bruker på å koke opp dette volumet? 87 kW burde få saker å ting til å skje :yes:
Stå på :ilike:
 
Har ikke testet koketid enda, men om jeg kjører på full guffe kan jeg nok koke 100 liter vann på ca 10 minutter tipper jeg.
 
Ramsvatn skrev:
Har ikke testet koketid enda, men om jeg kjører på full guffe kan jeg nok koke 100 liter vann på ca 10 minutter tipper jeg.

Det er i så fall helt rått!  :skitbra: Ser bra ut!!
 
Ramsvatn skrev:
Blir meskekaret blir for høyt (1m)? Kan jeg  utnytte volumet helt ut. Jeg er redd for at "kaka" blir for høy og at jeg får problemer med god gjennomstrømming.
Er også litt usikker på hvordan jeg skal lage "falsk bunn" skal jeg lage en plate med mange huller i ,eller skal jeg skjære og fordele 5-10 cm lange spor på 1 mm bredde.
Bør jeg bruke termometere som jeg putter neddi vannet/mesken manuelt ,eller om jeg skal lage fastmonterte termometere?


Skal meskekaret ditt ha løs innerbeholder al'a Stana sitt prinsipp?

Hvis det er tilfelle bør du øke diameteren til det maksimale av hva du får til oppe i ytterkaret.
Dette for å minske "dødplass" mengden meskevann som ikke er aktivt med på meskingen.

Høyden på masken har også en del å si for utskyllingen, særlig hvis du kjører den litt for tørr vil den pakke seg og utskyllingen kan ta lit tid.
Dette skjer ofte på mitt oppsett når jeg har maltmengde tett oppunder max.
Virker for meg som at når høyden på maltsenga overstiger diameteren begynner det å pakke seg litt. Kan jo selvfølgelig avhjelpes noe med litt grovere knusing på malten.

Ellers ser det jo skikkelig bra ut  :ilike:
 
Dette er spennende, og arbeidet ser veldig bra ut! Er i prosjekteringsfasen for et lignende prosjekt basert på VV beredere. Plukker opp mange gode tips her, men jeg lurer på to ting:
1. Er en brenner på 87kW litt overkill? Selv satser jeg på 9,2kW til 50 liter. Det bør tar ca. 3 minutter å koke opp. Hvis du skal koke opp 100 liter bør det ta ca. 7,6 minutter ifølge en standardformel. Det er jo vel å bra, men en slik brenner du har (ser lik ut som en jeg har til taktekking?), er ikke den vel punktkonsentrert i flammen? Og kan det føre til f.eks. uønsket karamellisering eller noe slikt? Er helt nybegynner, så dette er tatt fra løse luften:)
2. Løsningen med varmeskjold ser lekker ut. Jeg lurer, er det for å sørge for at flammene følger siden av tanken oppover for å få utnyttet all effekten? Vel og bra isåfal, men uten varmeskjold vil berederens overflatetemperatur tilsvare væsken inni, men et slikt skjold må jo bli enormt varmt på utsiden? Tenker først og fremst på hvis man kommer borti det eller noe slikt?

Ellers er jeg veldig interessert i å høre hvordan det går med prosjektet:)
 
Jeg er ferdig jeg ;D

Har nå ca 20 brygg bak meg og planlegger stadig flere.

Varmeskjoldet blir noen steder rødglødene og du er garantert å brenne deg om du kommer borti..

Det er samme brenner som taktekkere bruker, jeg er kjempefornøyd selv om det bråker veldig mye når jeg kjører full guffe.

Her er det mere info om utstyret mitt : http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,2761.0.html
Jeg har også laget gjæringstanker  :  http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,5129.0.html
 
Tilbake
Topp