Mitt neste brygg - råd ønskes

Lars skrev:
OG - Orginal Gravity - Måles med Oechslevekt (hydrometer), og forteller hvor mye sukkerinnhold det er i vørteren før gjæring
FG - Final Gravity - Måles med Oechslevekt (hydrometer), og forteller hvor mye sukkerinnhold det er i vørteren etter gjæring

Bare en liten kommentar til dette. OG og FG forteller hva densiteten av væsken er. For OG, når væsken kun er vørter uten alkohol, så stemmer det ganske bra, men for FG så er det alkoholen som drar densiteten ned, da alkohol har lavere densitet enn vann. 0 oechslegrader (eller en SG på 1.000) er densiteten av vann ved en justert temperatur (ofte 20 gr.).

:idea: Skulle du bestemme deg for å melde deg inn i Norbrygg, så vil du etter kort tid få adgang til et underforum her, der det finnes en innføring i brygging (velkomstpakke) samt andre artikler som kan være interessante, ved siden av f eks boken Moderne Hjemmebrygging. 
 
Eduard skrev:
Bare en liten kommentar til dette. OG og FG forteller hva densiteten av væsken er. For OG, når væsken kun er vørter uten alkohol, så stemmer det ganske bra, men for FG så er det alkoholen som drar densiteten ned, da alkohol har lavere densitet enn vann. 0 oechslegrader (eller en SG på 1.000) er densiteten av vann ved en justert temperatur (ofte 20 ºC).

Hm, brukes da noen omregning for å regne ut faktisk FG, eller opereres det stort sett bare med den målte verdien?
 
Det opereres stort sett bare med den målte verdien. Hvis man f eks vil vite akkurat hvor mye av FG-væsken som er alkohol, så er man nødt til å distillere ut alkoholen. Dette gjør de bl a hos Arcus, dersom man ber dem analysere øl, men det koster...
 
Man bruker bare den målte verdien.

Men det er derfor man opererer med utrykkene "Apparent Attenuation" og "Real" eller "Actual attenuation". "Apparent attenuation" er den du regner ut som prosentvis reduksjon fra OG til FG, mens "Actual attenuation" sier hvor mye av sukkerartene som faktisk er omdannet til alkohol.

"Actual attenuation" vil alltid ligge lavere enn "Real attenuation", siden den tynnere alkoholen gjør at du overvurderer hvor mye sukker som har forsvunnet.

Uten å bruke kladdeark vil jeg tippe at man får èn ligning med to ukjente dersom man skal regne ut ekte FG ut ifra avlest FG (du har en blanding av en sukkerlake med ukjent densitet og alkohol, og blandingsforholdet er også ukjent), så jeg tror ikke det kan regnes ut. Antageligvis må det en kjemisk analyse til.
 
Formlene vi bruker til å anslå alkoholinnhold, har allerede dette innebygget, så det er best ikke å bry seg med det. Hvis man ikke er usedvanlig nysgjerrig, som undertegnede :)  Men det har ingen praktisk verdi.

Jeg har et regneark som beregner volumprosent alkohol, vektprosent alkohol, "real extract", altså hvor mange prosent sukker som virkelig er igjen i ølet (Plato-tallet er nettopp det: sukkerprosent. Regnearket finner den ekte sukkerprosenten) og ikke minst kaloriinnhold ;o)
 
joques skrev:
Jeg har et regneark som beregner volumprosent alkohol, vektprosent alkohol, "real extract", altså hvor mange prosent sukker som virkelig er igjen i ølet (Plato-tallet er nettopp det: sukkerprosent. Regnearket finner den ekte sukkerprosenten) og ikke minst kaloriinnhold ;o)
Er dette et regneark du kunne lastet opp?



Forøvrig lurer jeg på hvordan du kan regne ut prosent sukker igjen i ølet. Tar jeg feil når jeg mener det blir to ukjente i ligningen, eller løser du dette vha tileggsinformasjon eller en tilnærming?

Plotter du f.eks. inn noe info om startvørteren din slik at andelen ugjærbare sukkerarter beregnes derfra?
 
Usikker på hvor jeg skulle lagt den opp i så fall, men det er jo bare å sende meg en epost, så sender jeg av gårde.

Når du har OG og FG, har du nok info til å beregne all disse variablene. Du får da alkoholprosent, formlene tar så hensyn til tetthetsforholdet mellom alkohol og vann, og korrigerer så du får virkelig sukkerinnhold. Osv.
 
joques skrev:
Når du har OG og FG, har du nok info til å beregne all disse variablene. Du får da alkoholprosent, formlene tar så hensyn til tetthetsforholdet mellom alkohol og vann, og korrigerer så du får virkelig sukkerinnhold. Osv.

Men må ikke korrekt gjenværende sukkerinnhold være kjent for å kunne beregne alkoholprosenten nøyaktig? Slik jeg ser det må man løse ligningen

FG=SGalko*Xalko+SGvørter*(1-Xalko)

Her  er SGalko densiteten til alkohol, og denne kan finnes i en tabell. Men volumfraksjon alkohol, Xalko, og vørterens (dvs alt i ølet untatt alkoholen) densitet SGvørter er ukjente og avhenger av hvor mye -og hva slags- gjenværende sukkerarter du har, og hva annet som finnes i ølet ditt, som gjenværende gjær i suspensjon, proteiner etc.

Jeg kom nå på at hvis vi antar at densiteten til "den delen av vørteren som gjærer"  ikke varierer noe særlig fra brygg til brygg vil man kunne beregne alkoholprosenten fra differansen mellom OG og FG. I og med at dette stort sett utgjøres av en løsning av maltose i vann er dette kanskje en ok tilnærming, og jeg gjetter at det er noe slikt som gjøres i regnearket.


sender deg en pm med epostadresse; hvis du sender over regnearket så får jeg kanskje svaret :)
 
Avhengig av hvor mange desimaler man vil ha riktig, er det mulig at du har rett. Det er en stund siden jeg lagde regnearket, og husker ikke teorien jeg måtte sette meg inn i da :)

Men dette er rimelig presist.

Regneark er på vei!
 
Tusen hjertelig takk. Skal se om jeg forstår hvilke beregninger/tilnærminger som ligger til grunn.

Kjenner meg forøvrig veldig godt igjen her:
Det er en stund siden jeg lagde regnearket, og husker ikke teorien jeg måtte sette meg inn i da

Det er ganske mange regneark, matlabskript og slikt noe som jeg benytter både til arbeid og annet men har mer eller mindre glemt den underliggende teorien.
 
Lars skrev:
EDIT: Enda en kjapp en: Brukte da Wyeast Scottish Ale Yeast 1728

Jeg lurer litt på om jeg skal prøve noe annet enn den tradisjonelle fersgjæra fra Dahl`s.
Tiltross for at jeg kommer til å bruke omlag 50% stjørdalsmalt, så vil jeg sikte mot en overgjæret ale.

Er dette et godt tips, eller fins det andre varianter jeg bør vurdere?
 
Hvorfor ikke splitte batchen.
Bruk Dahl`s gjæren som du er vant med på halvparten, å finne en annen gjær som høres interesang ut til den ander delen.

Hvist dette er første steget ut fra god gammel tradisjon, kan det være morro å se hvor mye en ny gjærstamme kan ha og si.
 
Hvis du kan gjære brygget i to beholdere samtidig, så er dette jo en god idé. Forskjellene kan være drastiske.  :yes:

Forgjæring av ale skal foregå litt under romtemperatur (17-21 gr.), altså ikke like kaldt som lager. Man bør nok lage en starter, eller bruke større mengder gjær. Det kan jo forsåvidt være en grei idé å bruke en type tørrgjær med god rykte. ;) Danstar Nottingham nevnes ofte i den sammenhengen, som også SafAle-gjær fra Fermentis. Idun-gjær ville jeg nok holdt meg unna, da den type gjær gir en del fuselalkoholer og bismaker som etter min mening ikke passer i øl.  :noway:
 
Dette var en god idè.
Jeg prøver å gjære i to batcher, og med to typer gjær. Har nå notert to tips på gjær, tar gjerne mot fler.
Jeg skal prøve å poste den endelig oppskrifta før jeg brygger.
 
Roarsa skrev:
Lars skrev:
EDIT: Enda en kjapp en: Brukte da Wyeast Scottish Ale Yeast 1728

Jeg lurer litt på om jeg skal prøve noe annet enn den tradisjonelle fersgjæra fra Dahl`s.
Tiltross for at jeg kommer til å bruke omlag 50% stjørdalsmalt, så vil jeg sikte mot en overgjæret ale.

Er dette et godt tips, eller fins det andre varianter jeg bør vurdere?

Jeg brukte Scottish Ale, da dette var en av de anbefalte gjærtypene til endel typer røykøl, selv om det også kan brukes andre enn foreslått selvfølgelig.
Gikk da ut ifra denne guiden hos Wyeast.

Etter hva jeg har forstått er vel også bakegjæren en overgjær.
 
Av ulike grunner ble det til at jeg kjøpte London Ale - WYEAST XL 1028
Iom at jeg skal splitte batchen skal dette benyttes på omlag 25 liter vørter. Gjæra var datostemplet mars 2009. Jeg regner med at det ikke vil være nødvendig å lage en starter til dette, men at det holder å knuse pakken 3 timer før brygging som angitt på pakken?
På de resterende 25 liter bruker jeg 2 dl fersk gjær fra Dahl`s. Denne henter jeg dagen før brygging som tidligere.
Jeg vil benytte 8 kg pale-ale og 6 kg Stjørdalsmalt.
Jeg vil (trolig) benytte 150g Saaz 3.8% 30 min koketid, samt 50g Saaz 3,8% med 1 min koketid.
Synspunkter tas imot med takk. Brygging blir til helga eller like over helga
 
Anbefales å alltid lage starter. Alltid! Gjør det til en vane. Sist jeg pitchet rett fra pakken tok det tre dager før den begynte å gjære, og det var en drøy måned gammel gjær.
 
Ølvind skrev:
Anbefales å alltid lage starter. Alltid! Gjør det til en vane. Sist jeg pitchet rett fra pakken tok det tre dager før den begynte å gjære, og det var en drøy måned gammel gjær.

Hør, hør! Nøyaktig hvor mye gjær du trenger, avhenger av vørtermengde og -styrke, men startere bør man uansett alltid lage.
 
Da gjør jeg det.
Det er endel ulike oppskrifter og famgangsmåter ser jeg.
Kan blanding med to flasker vørterøl omlag 24 timer før pitching være en ok framgangsmåte? Er 48 timer bedre?
Kan jeg stole på at det tar omlag 3 timer før gjærposen buler og jeg kan blande sammen med temperert vørterøl, eller bør jeg beregne mer tid?
 
Roarsa skrev:
Da gjør jeg det.
Det er endel ulike oppskrifter og famgangsmåter ser jeg.
Kan blanding med to flasker vørterøl omlag 24 timer før pitching være en ok framgangsmåte? Er 48 timer bedre?
Kan jeg stole på at det tar omlag 3 timer før gjærposen buler og jeg kan blande sammen med temperert vørterøl, eller bør jeg beregne mer tid?

Beregn litt mer tid til begge.

Vørterøl? Aldri hørt om noen som har brukt dette til starter. Kan godt hende det er noe tilsetnings-stoffer som skal hindre spontatngjæring... Husk uansett at denne er full av CO2, og må i såfall luftes/oksygeneres grundig før bruk til starter.

Vil ellers anbefale å bruke spraymalt med litt gjærnæring oppi. Ellers kan du bruke moss maltekstrakt. OG i startere skal ligge rundt 1.040

Hadde nok også valgt en annen humle enn Saaz. Saaz tror jeg er beregnet for lettere lagerøl.
 
Tilbake
Topp