Mitt neste brygg - råd ønskes

Erlendso skrev:
Beregn litt mer tid til begge.

Vørterøl? Aldri hørt om noen som har brukt dette til starter. Kan godt hende det er noe tilsetnings-stoffer som skal hindre spontatngjæring... Husk uansett at denne er full av CO2, og må i såfall luftes/oksygeneres grundig før bruk til starter.

Vørterøl brukes både til øl og vinstartere
 
I dag ble det endelig brygget.
Det ble 26 liter med vørter tilsatt Wyeast 1028 London og 26 liter vørter tilsatt Dahl`s flytende pilsnergjær.

Jeg brukte 8 kg pale-ale og 6 kg Stjørdalsmalt
Første mesking på 52 grader i en time. Andre på 70 grader i en time
Kokte inn 135 g Saaz 3,8% i 46 min tilsvarende en IBU på 23,4
Kokte inn 15g Saaz i ett min i tillegg.
Brukte også 3 kg mørk sirup som ekstra søtningstoff og smak
OG uten sirup = 1.045
OG med sirup = 1.060

Pitchingtemp Wyeast 1028 var 22 grader. Her lagde jeg en starter med 1 liter vørterøl. Denne skal få stå på 20 grader
Pitchingtemp Dahl`s var var 17 grader. Denne skal få står på 13 - 15 grader.

Vørtra ble god, men noe bitter etter min smak. Håper det ferdige ølet blir noe mindre bittert.
Noen som har erfaring med dette?
 
Jeg tror at siruppen neppe vil gi sødme i ølet, tvert imot så vil det få brygget til å bli tynnere og smake mindre søtt, da det meste av sirupet er sukker som blir 'fordøyet' og blir til alkohol og kullsyre. Du vil nok få litt smak av siruppen i ølet, avhengig av hva slags sirup det er. Uansett så blir det spennende å smake og lukte forskjellen mellom disse to brygg! :)
 
Ja, dette er det litt mot-intuitive i brygging: Tilsetter du sukker, så blir ølet mindre søtt. Bare fordi enkle sukkerarter er lettere fordøyelige for gjæren. Hilsen Joakim, som er sjarmerende salongberuset i Belgia, men måtte gi seg tidlig fordi han skal  kjøre bil til Roselare og Rodenbach-bryggeriet i morra tidlig :)
 
Eduard skrev:
Jeg tror at siruppen neppe vil gi sødme i ølet, tvert imot så vil det få brygget til å bli tynnere og smake mindre søtt, da det meste av sirupet er sukker som blir 'fordøyet' og blir til alkohol og kullsyre. Du vil nok få litt smak av siruppen i ølet, avhengig av hva slags sirup det er. Uansett så blir det spennende å smake og lukte forskjellen mellom disse to brygg! :)

Jeg uttrykte meg litt uklart. Jeg ønsket kun å tilføre litt sødme til vørtra, og få litt mer alkohol. Når jeg så OG, så var dette kanskje ikke nødvendig men..?
Normalt får vi mindre søtstoff utav stjørdalsmaltet enn kjøpe maltet. Jeg har aldri tidligere målt sukkerinnholdet i bryggene mine så jeg har lite erfaring med dette
 
Nå har jeg prøvesmakt bryggene. De er noe uklar enda, men de smaker ikke gjær for å si det slik.
Må si meg godt fornøyd med begge. Jeg har enda ikke vært i stand til å velge en favoritt, men det er ulikheter ved bryggene.
Ale`n er noe enklere i smaken, men rundere og fruktigere. Det undergjærte brygget er skarpere og framstår som mer bittert. Begge øl har god maltsmak og klar røykkarakter.

I helga tapper jeg over til 5 l. alufat og lar det stå der noen dager.
 
Det har tidligere blitt ytret ønske om smaksprøve av brygg dominert av stjørdalsmalt. Onsdag 15 juli lander jeg på Gardermoen 07:55. Tar flytog til Lysaker, drar videre derifra med buss eller privatbil til Snarøya. Videre tar jeg båt til Ostøya, og blir der hele dagen. Jeg har retur fra Gardermoen 19:25.
Hvis noen har mulighet til å møte meg på veien, eller kjenner noen som kan være kurèr, så kan jeg at med noen flasker av begge bryggene som er omtalt i denne tråden. Ta kontakt hvis dere er interessert :)
 
Har hatt lyst til å komme med en oppdatering angående bruk av røykmalt fra Stjørdal eller tradisjonelle maltgrender, da jeg som nevnt tidligere i tråden ble slått i bakken av voldsomt røykpreg i eget øl, ved bruk av rundt halvparten røykmalt fra tradisjonsbrygger på Stjørdal, og nok kom med noen forhastede konklusjoner.

Jeg var så heldig å få smakt både på Roarsa sitt øl (aleversjonen), og vårt eget i sommer, og gjort noe oppdagelser som kan være verdt å dele.

Roarsa´s var veldig mildt i røykpreget både i aroma og smak, med noe det relativt samme mengde røykmalt i grøppen (skal prøve å ta i bruk dette flotte ordet, uten at jeg vet hvor det kommer i fra, men alltid velkomment med norske ord i brygge- og ølsammenheng), så jeg opplevde egentlig at det var enorme variasjoner i røykpreget fra to forskjellige maltere.

Vårt røykøl ble brygget i september i fjor, og har nå fått en helt annen karakter etter den lange lagringa, hvor røykpreget har blitt mye mer balansert og avrundet, selv om det enda er den fremtredende (og ønskede) smak og aroma i ølet.
 
Da er det like før juleølet skal brygges. På bakgrunn av de gode erfaringene med overgjær fra brygginga omtalt i denne tråden, så tenkte jeg å la det stå til og prøve dette på juleølet i år. Jeg har lest litt på Wyeast sine hjemmesider, og kommet fram til flere aktuelle kandidater.

Jeg vil bruke 100% stjørdalsmalt. Jeg har ikke regnet på humleforbruket enda, men jeg ikke bruke mye bitterhumle (IBU godt under 20). Kommer til å bruke noe aromahumle, men vil ikke ha et øl der humla er framtredende. Jeg vil gjerne ha et mørkt, klart og fyldig øl med utpreget og kraftig maltsmak og en god del restsødme. Sikter mot en OG på omkring 1.065 og en FG på 1.014.

Basert på dette utlyser jeg en avstemming. Dette er kandidatene:

1028 London Ale (Har prøvd dette med gode erfaringer)
1272 American Ale II
1084 Irish Ale
1318 London Ale III

De to siste er de jeg for øyeblikket har mest lyst til å prøve.

Kjør debatt
 
Heisann. Vet ikke helt om det er forløperen, men mye av det jeg lærte i denne og andre tråder her på forumet er har hatt stor betydning ja. Jeg har brygget mye rart med stjørdalsmalt og eksperimentert litt. I Alstadbergeren er det 52 % stjørdalsmalt og jeg har fortsatt med 1318 når jeg brygger maltøl hjemme. På klostergården bruker vi WLP 007.
 
Er bergenser, men datter og svigersønn bor i Stjørdal. Han var en av de heldige som klarte å kapre én av de 120 flaskene med Alstadberger som havnet på Torgkvartalet nå i romjulen. Fikk bakoversveis av det sterke røykpreget og prøvde uten hell å få tak i flere flasker både i Stjørdal og Trondheim. Etter mye god hjelp fra polet i Knarvik utenfor Bergen mottok jeg i begynnelsen av februar 24 flasker av dette fantastiske ølet. Tar det kun frem til ølinteresserte gjester. Det jeg har nå er #218. Stjørdalsmalten er ikke lett å få tak i, men har laget en Porter med 30% røykt malt. Den er blitt veldig god selv om den ikke kan måle seg med ditt. Hvis andre på forumet vil drikke en Alstadberger så har jeg polet sitt varenummer. Kommer nemlig å alltid å ha dette i hus.
 
Det var skikkelig moro å høre at du liker det så godt. Vi har stort sett klart å ikke bli utsolgt det siste halve året heldigvis. Batch 9 skal bygges denne uka. Det har vært litt interresse fra utlandet også, så jeg får henge i og malte :)
 
Tilbake
Topp