Modifisere coppers ipa

Hei har 2 sett med coppers ipa stående som eg lurer på og sette snart. har lyst og modifisere dei men er litt usikker på hva eg skal bruke.
Eg har liggende:
cascade humle us
2 pakker saftbrew wb-06
2pakker safale us-05
coppers brewenhancer 1
copper brewenhancer 2

Kan eg bruke noe av dette til og få en ok ipa?
og en fremgangsmetode hadde vært veldig fint.
Har satt noen brygg til nå men resultatene har vært så som så. har ikkje fått heilt taket på denne bryggehobbyen enda  :(

Med eit ølsett, brewenhancer, cascade og us-05 så skal du vel kunne lage noko IPA lignande. Kor mykje cascade har du? pellets?

Det kan vere ein fordel å koke maltekstrakten og sukker/brewenhancer med ca. 3 liter vatn.  kok det i ca, 20 min. Humling kan skje på 15min 5min 2min 0 min (tidene kjem litt ann på kor mykje humle du har, man må jo spare til tørrhumling ;)). hell forsikting varm vørter i desinfisert dunk, og fyll opp med kalt vatn fra springen som du lar plaske godt på veg ned i karet. (Noken velger å koke vatn på førehand og la det kjøles ned på dunken, dette pga. ein minimal infeksjonsfare som springvatn har, men det er ikkje nødvendig å koke opp på førehand). Rehydrer ein pakke US-05 i vatn 10 min før pitching, hell slurryen i karet og la stå til gjæring ved 18 grader, og 20-22 grader når aktiviteten avtar,  tørrhumle etter 4-5 dager ved å slippe pellets rett ned i primærkaret.

Hei takk for raskt svar  :)
har 130 gram humle pellets hvordan skal fordelingen være på dei forskjellige tidene og tørr humlingen?

Du kan jo prøve 25 gram på 15, 5, 2 og 0 min. og siste 30g som tørrhumle.  Ølet vil forresten heller vera nærmare ein APA, men det er ingen dum ting :).

Tom.I skrev:
Forresten hvor lenge skal tørrhumlen ligge i dunken?

Tja...
5 - 14 dager er vel ikke uvanlig.

For IPA, 20-60g for for 20 liter, dette er selvsakt smak og behag, kommer også an på hvor kraftig humlet IPAen er i utgangspunktet.
Noen bruker mer, men hvis dette er første gang du tørrhumler ville jeg heller lagt meg i nedre del av skalaen.

Ipaen vart klar tilslutt, eg har bestillt 2 bokser til og har tenkt og bruke samme oppskrift som sist. en ting er eg lurer på er om eg kan bruke irish moss eller noe sånt for og få klaringa raskere?
dosering og koke tid?

Anbefaler deg å prøve ut ein ny humle. Slik at du får litt variasjon, samt blir kjent med smak og aroma av ei ny humle. Columbus er ypperlig som singelhop. Men du må sjølvsagt bestemma sjølv  :) .

Klart du kan bruke Irish Moss, Klar Urt eller andre klaringsmiddel. Det står som regel på pakken hvordan du bruker de forskjellige.

Jeg ville også som Torvald prøvd med en annen humle på neste brygg.
Mitt valg ville nok blitt Amarillo, den beste IPA jeg har laget hadde jeg 100g Amarillo til tørrhumling på 25 liter.
Har aldri prøvd en singelhop med den, men det står på programmet :)

he he får bestille litt av columus og amarillo da:)
kjøpte 2 kit og har laget en helt lik den forigge da den var knuse god. så får eg teste den andre med dei andre humlene, er det samme mengde humle som skal brukes der og?

Tilbake
Topp